A magyarországi gazdasági társaságok kevesebb mint a fele regisztrált eddig a Cégkapura az eredetileg kiírt nyár végi határidőig. A jövő január elsejétől kötelező szolgáltatásról a fejlesztő NISZ Zrt. számolt be a sajtónak.

A vállalkozások eddig az Ügyfélkapun keresztül intézhették az ügyeiket elektronikusan az állami szervezetekkel, a jogszabályi változások nyomán azonban 2018. január elsejétől erre már csak a Cégkapun lesz lehetőség. Kivételt jelentenek az egyéni vállalkozások, melyek a jövőben is az Ügyfélkapun keresztül tartják a kapcsolatot az állammal. A Cégkapu a gazdasági társaságok számára ingyenes, hiteles elektronikus elérhetőséget, tárhely szolgáltatást, hitelesen igazolható biztonságos érkeztetést és dokumentumküldési lehetőséget nyújt  a hivatalokkal, állami szervekkel való ügyintézéshez.

A későn ébredők még regisztrálhatnak

A regisztráció a nyár elején indult, eredetileg augusztus 31-i zárással, az akkori összesítések szerint azonban a hazai cégnyilvántartásban szereplő 700 ezerből alig valamivel több mint 300 ezer cég tett eleget a kötelezettségének – tudtuk meg Hajzer Károlytól, a Belügyminisztérium informatikai helyettes államtitkárától. A többieknek még december 31-ig van lehetőségük jogkövetkezmény nélkül pótolniuk a hiányzó regisztrációt, amit egyébként a cegkapu.gov.hu oldalon tehetnek meg. Érdemes megjegyezni, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal jövő júniusig még befogadja az Ügyfélkapuról érkező céges dokumentumokat is.

Fedorkó Tamás, a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. szolgáltatásfejlesztésért felelős igazgatója a cégkapu előnyei között sorolta fel, hogy az oly módon is megkönnyíti a kapcsolattartást a cégek és az állam között, hogy minden kézbesített küldemény a gazdálkodó szervezet által igényelt tárhelyre érkezik. Így lehetővé válik, hogy a társaságok tagjai egy helyen férjenek hozzá a levelezéshez. Szemben az Ügyfélkapuval, amit személyhez, és nem céghez kapcsolt ügyintézés mellett vehettek igénybe a vállalkozások – ezzel kapcsolatban az is hallott már horrorsztorikat, akit közvetlenül elkerültek az ebből fakadó kellemetlenségek.

Hamarosan tesztelhető lesz a Cégkapu

A cégkapus postafiókhoz bármely ügyfélkapus azonosítással rendelkező személy hozzárendelhető, a beérkező küldemények pedig az erre feljogosított alkalmazottak, vagy a céges ügyintézéssel megbízott külső vállalkozás számára is hozzáférhetővé válnak. A sajtótájékoztatón az is kiderült, hogy a szükséges fejlesztések után januártól már közös felületen, a magyarorszag.hu-n lesz hozzáférhető el a Cégkapu és Ügyfélkapu. (Erről részletesebben itt számoltunk be.)  A regisztrált felhasználó eldöntheti, hogy adott pillanatban éppen magánszemélyként vagy vállalkozásként intézné-e az ügyeit.

A Cégkapu szolgáltatást december elsejétől tesztelhetik az érintett társaságok, amihez e-learning formájában oktatási segédanyagok is elérhetővé válnak.

Az eseményen szó esett a hazai e-közigazgatás lakosságot érintő további fejlesztéseiről is. Ennek kapcsán a résztvevők beszéltek a magánszemélyeknek az állammal való kapcsolatfelvételét megkönnyítő és a 21. századi igényeihez igazodó e-papír szolgáltatásról is, amely ugyancsak januártól a jelenleginél több központi szervezetnél válik elérhetővé. Az e-papír a jelenleg szélesebb körben alkalmazott papír vagy e-mail alapú kommunikációt váltaná fel. A magánszemélyek az epapir.gov.hu felületen, az ügyfélkapus azonosítást követően állathatják össze az államnak szánt küldeményeiket.

A küldemény összeállításához kiválaszthatják a témacsoportot, ügyet és hivatalt, amelynek levelet akarnak írni és egy szabad szöveges mezőben megírhatják, hogy mi miatt is keresték meg az adott szervezetet. Ezt követően csatolhatnak a kérelmükhöz további dokumentumokat, mindkettőt elektronikusan hitelesítve. Ez a lényeges különbség a hagyományos elektronikus levél és az e-papír között. Az itt elküldött dokumentumok olyanok, mint az ajánlott levél, az ezen a szolgáltatások keresztül eljuttatott küldeményeket a címzett szervezett köteles befogadni és arra válaszolni is.

A szolgáltatás ingyenesen vehető igénybe.

Piaci hírek

Ismét tervet kovácsoltak a britek az MI-szuperhatalommá válásra

A kormány elfogadta tavaly felkért tanácsadójának minden javaslatát, de egyelőre még az sem látszik, hogyan szolgálnák ki az új adatközpontok energiaéhségét.
 
Egy cég legacy rendszerei, fejlődési tervei mellett a belső kompetenciái és a beruházási készsége is befolyásolják, hogy milyen SD-WAN modellt érdemes választania.

a melléklet támogatója a Yettel

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.