A Google vezetése "vörös riasztást" adott ki a ChatGPT december eleji megjelenését követően – számolt be róla a The New York Times. A lap belső feljegyzésekre és hangfelvételekre hivatkozva arról ír, hogy a Google anyavállalatát, az Alphabetet irányító Sundar Pichai más részlegeknél működő csoportokat utasított rá, hogy összpontosítsák erőfeszítéseiket azoknak a fenyegetéseknek a kezelésére, amelyeket az OpenAI által létrehozott, rövid idő alatt elképesztően népszerűvé vált MI-chatbot jelent a vállalat keresőüzletére. A NYT szerint az alkalmazottat olyan termékek fejlesztésére is ráállították, amelyek az OpenAI hasonlóan népszerű DALL-E mesterséges intelligenciájához hasonló művészeti alkotásokat és képeket generálnak.
A cikk alapján a Google-nél komolyan mérlegelik, hogy a ChatGPT-alapú alkalmazások képesek lehetnek-e kiváltani a társaság bevételi központjaként működő keresőmotort, ezen keresztül pedig károsíthatják-e a Google hirdetésekre épülő üzleti modelljét. Az MI-chatprogramok újabb generációja ugyanis megakadályozhatja, hogy a felhasználók rákattintsanak a Google-hirdetéseket tartalmazó linkekre, amelyek az előző évben 208 milliárd dollárt – az Alphabet teljes bevételének 81 százalékát – termelték. A ChatGPT, ami öt nappal a december eleji nyilvános bevezetése után már milliónyi felhasználóval rendelkezett, sok millió webhely információit szintetizálva egyedi, az emberi társalgásra hajazó válaszokat generál a kérdésekre.
Nem hibátlan, de ettől még sikeres
A Business insider riportja ezzel kapcsolatban kitér rá, hogy a robot akármilyen lenyűgöző teljesítményt nyújt, egyelőre közel sem hibátlan. Nem tudja tényszerűen ellenőrizni például mindazt, amit közöl, ezért különbséget sem igazán képes tenni az ellenőrzött információ és a félretájékoztatás között – sőt kitalált válaszokat is adhat, amit a mesterséges intelligencia kutatói "MI-hallucinációnak" neveznek. A Bloomberg arról is beszámolt, hogy a ChatGPT a műfajban már megszokott módon időnként sértő, rasszista és szexista válaszokat generál; a robotok működésének magas hibaaránya és az online toxicitással szembeni sebezhetősége éppen a fő oka annak, hogy a Google vonakodik a nyilvánosan bevezetni saját LaMDA AI chatbotját.
A BI szerint a Google vezetői éppen a vállalat hírnevét érintő kockázatok miatt nem hajlandók jelenlegi állapotukban széles körben megnyitni ezeket a modelleket, amelyeket még nem tartanak olyan szintű technológiának, hogy az emberek napi szinten megbízhatóan használhatnák azokat. A társaság így eredetileg a keresőmotorja fejlesztésére összpontosított volna, nem pedig annak leépítésére, de a fentiek értelmében már gőzerővel dolgozik az olyan új mesterségesintelligencia-alapú termékeken, amelyeket a Google éves fejlesztői konferenciáján, a várhatóan májusban rendezett I/O-n mutathat majd be. A beszámolókból persze az is kiderül, hogy a Google szóvivője hivatalosan még nem reagált a lapok értesüléseire.
Az ötlettől az értékteremtésig – egy jól működő adattudományi szervezet alapjai
Miért bukik el annyi adattudományi kezdeményezés már az indulás után? A válasz gyakran nem az algoritmusok összetettségében, hanem az adatok minőségében és kezelésében keresendő. Stabil adatforrások, következetes feature-kezelés és egy jól felépített Feature Store nélkül a gépi tanulás ritkán jut el a valódi üzleti értékteremtésig.
EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT MA EGY PROJEKTMENEDZSERNEK TUDNIA KELL!
Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, csapattopológiáról. Folyamatos programok három teremben és egy közösségi térben: exkluzív információk, előadások, interaktív workshopok, networking, tapasztalatcsere.
2026.03.10. UP Rendezvénytér
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak