A Google böngészőjében lépcsőzetesen, a következő két évben jönnek azok a máshol már bevezetett változások, amelyek kipucolnák az oldalakról a harmadik féltől származó, felhasználási adatokat gyűjtő kódokat.

A Google Chromium blogjának keddi bejegyzése szerint a társaság a következő két évben lépésről lépésre felszámolná a felhasználók online nyomonkövetésének egy általános mődszerét, természetesen csak a Chrome böngésző vonatkozásában. Ennek lényege, hogy a Google megakadályozná a hirdetéskiszolgálókat és más szervezeteket abban, hogy az általuk terjesztett és telepített sütiket (cookie-k) olyan oldalakhoz kapcsolják, amelyeket ténylegesen nem ők üzemeltetnek. Bár a bejelentést váratlannak semmiképpen sem lehet nevezni, hiszen hónapok óta olvasni lehetett az ezzel kapcsolatos várakozásokról, a rivális hirdetési szolgáltatók részvényei kisebb vagy nagyobb veszteséget szenvedtek el a poszt megjelenését követően.

Az elmúlt majdnem három évtizedben a sütik az internetes hirdetési piac alapvető eszközeinek számítottak, amelyekkel jellemzően a felhasználók előtt ismeretlen cégek hintették tele a publikus web oldalait. Olyan kis méretű információs csomagokról van szó, melyeket a webszerverek küldenek a felhasználók gépére, ahnnan aztán az érvényességük lejártáig adatokat küldenek vissza, a szerverek felé. Ezekből kiderülhet például, hogy az adott felhasználó milyen más oldalakat nézett meg a webhelyen, de számtalan más információt is be lehet húzni a netezők érdeklődési köréről vagy felhasználási szokásairól. A sütikhez kapcsolódó operátorok gyakran olyan homályos szereplők, akik ilyen-olyan techológiákat biztosítanak a lapok üzemeltetőinek, cserébe pedig áruba bocsátható felhasználói adatokat szereznek.

Ebben a formában már kezelhetetlen a dolog

A modern böngészők már lehetőséget adnak a sütik letöltésének en bloc tiltására, és az azonosítókat bármikor törölni is lehet – persze a tiltás vagy a törlés bizonyos szolgáltatások esetében a lehetőségeinket is korlátozza. Mivel a sütik használata adatgyűjtésnek minősül, az általános európai adatvédelmi rendeletet (GDPR) és más szabályozások hatálya alá esik: a GDPR éppenséggel azt is szabályozza, hogy az oldalaknak milyen módon kell megszerezniük a telepítésekhez szükséges felhasználói hozzájárulásokat. Ahogy azonban nemrég írtuk, ezek a szabályok csak nezezen (vagy sehogyan sem) tarthatók be, sok esetben pedig megkerülik vagy teljesen figyelmen kívül hagyják őket, mivel érvényesítésük sem egyszerű feladat.

Érdemes megjegyezni, hogy korábban a Mozilla (Firefox), illetve az Apple is hasonló lépésekre szánta el magát: a Safari például jó ideje blokkolja a külső féltől származó sütiket, amelyek nem a site tulajdonosát, hanem külső feleket tájékoztatnak a felhasználói tevékenységről, a 11-es kiadású Safari böngészővel pedig bevezették az Intelligent Tracking Prevetion funkciót. A hirdetői csoportok már akkor is az internet gazdasági modelljének szabotázsáról hisztiztek, de az összes képernyőt és platformot figyelembe véve a Chrome majdnem a teljes piac kétharmadán trónol a StatCounter adatai alapján, így a Google lépései nyilván sokkal nagyobb hullámokat vetnek.

Az új megoldások nem holnapra jelennek meg

Visszatérve a Google bejelentésére, a Chromium blog szerint a mostani tervek abban különböznek majd a Mozilla vagy az Apple előzőleg változtatásaitól, hogy nem a megfelelő sütik alapértelmezett blokkolásáról, hanem egy lépcsőzetes kivezetésről lesz szó. Ezalatt a társaság egy csokor új technikai megoldással állna elő, amelyek részben vagy egészben elláthatnák a sütik eddigi feladatait. csakhogy az eddiginél kevésbé zavaró és invazív módon szolgáltatnának anonim felhasználási információt a hirdetőknek, akik persze ezután is valamilyen visszacsatolást várnak arról, hogy az online hirdetések milyen módon fordultak át tényleges eladásokba.

Ahogy azt a kommentárokban sok helyen kiemelik, a sütik eredeti célja nem ennyi és ilyen sokféle információ tárolása vagy közvetítése volt, de a harmadik féltől származó kódok listája ma már elképesztően hosszú, hasonlóan azok funkcióihoz. A Google mostani, óvatosnak tűnő megközelítése elvileg arra épül, hogy a drasztikus lépések arra ösztönöznék a rosszindulatú szereplőket, hogy sokkal durvább és nehezebben szabályozható megoldásokat válasszanak a szükséges készségek kiváltására. Ezen felül sem a sütiket helyettesítő technikákról sem született még konszenzus, amire pedig szükség lenne ahhoz, hogy felhasználói szempontból a világháló ne váljon még kaotikusabbá.

A megoldás egyik lehetséges eleme az Apple által javasolt API kidolgozása lenne, amelynek révén a kereskedők követni tudnák a konverziókat, de itt is hosszú ideig tart majd, amíg a nagy gyártók és szolgáltató megállapodásra jutnak az ehhez szükséges információ mennyiségéről és minőségéről. A lényeg mindenképpen az lenne, hogy az egyes oldalak saját maguk begyűjthessenek bizonyos adatokat, és ezt a tevékenységet a böngészők maguk korlátozzák bizonyos szabványok szerint. Ezzel kapcsolatban már régóta folyik a vita a nagyközönség számára kevésbé szem előtt lévő csatornákon, a felhasználók osztályozásától kezdve az ugyancsak harmadik féltől származó bejelentkezési lehetőségek kiváltásáig, de a leggyakoribb vélemények szerint a sütik kivezetésének egyelőre sem a módja, sem az ideje nem látható pontosan.

Közösség & HR

El az útból! Érkezik az OpenAI legújabb üdvöskéje

Ha van is fék az MI-vonaton, azt senki nem akarja használni. A ChatGPT fejlesztője az emberi szintű problémamegoldásra képes o3 modell beharangozásával zárta az évet.
 
Hirdetés

Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel

Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.

A szoftveresen definiált WAN hálózatok kiépítése jóval komplexebb feladat egy hagyományos hálózati fejlesztésnél.

a melléklet támogatója a Yettel

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.