A Starlink internetes műholdjai az alacsonynak nevezett, 600 kilométeres magasságot el nem érő Föld körüli pályán működnek, ahol a légköri ellenállás legfeljebb 5 év alatt az eszközök meghibásodásához vezethet. A társaság nemrég kiadott közleménye szerint "proaktívan deorbitálja" azokat a műholdakat, amelyek irányíthatatlanná válását fokozott kockázatként értékeli, azokat pedig állítólag úgy tervezték, hogy a művelet során kiégjenek, és ne jelentsenek veszélyt a környezetükre. A Starlinket üzemeltető SpaceX eddig közel 6 ezer holdat állított pályára, amelyek közül több mint 400 darabon kezdeményezett "ellenőrzött deorbitálást".
A vállalat 17 esetben számolt be róla, hogy a holdak már nem voltak manőverezhetők, de így is jól nyomon követhetőek maradtak, ami hozzájárult a többi aktív műholddal való ütközés elkerüléséhez. Az elkövetkező hetekben és hónapokban a SpaceX nagyjából 100 további "ellenőrzött ereszkedést" hajt végre korai verziójú 1 Starlink műholdakkal, amelyek aktuálisan még jól működnek ugyan, de olyan problémákat azonosítottak velük kapcsolatban, amelyek növelik a meghibásodások valószínűségét. A cég szerint ezek a biztonságosnak mondott, szabályozott manőverek a legtöbb esetében hat hónapot vesznek igénybe.
Így is egyre többen vannak
A közlemény alapján minderre a Starlink egyik kötelezettségvállalásának részeként kerül sor, amelyben a szolgáltató hozzájárulást vállal "az űr biztonságának, fenntarthatóságának és hozzáférhetőségének megőrzésére", a pályákon keringő űrhajósok és műholdak, illetve a földön tartózkodók védelmére. A cég szakemberei nem csak saját holdjaikat próbálják irányított módon elégetni, hanem bizonytalansági előrejelzési információval látnak el más űripari szereplőket is. A mostani adatokból egyébként az következik, hogy a Starink-műholdaknak már több mint nyolc százalékát kell vagy kellett kivonni a forgalomból.
A SpaceX saját adatai szerint hetente akár 55 műholdat képes építeni, és havi szinten több mint 200 darabot tud pályára állítani, vagyis a vállalat kapacitásai ilyen tempó mellett is bőven lehetővé teszik a Starlink rendszerének folyamatos fejlesztését. A Space.com januári riportjából persze kiderül, hogy nem csak a kockázatossá váló holdak eltakarítása jelent kihívást, hanem azok az esetek is, amikor a Starlink-műholdakat manőverezni kell az ütközések elkerüléséhez: az ott közölt becslések szerint tavaly június és november között több mint 24 ezer alkalommal (műholdanként átlagosan hatszor) kellett módosítani a pályájukat.
a kép forrása: starlink.com
Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban
A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak