Elégetik a légkörben azokat a korai verziójú eszközöket, amelyek egyelőre jól működnek, de már a kelleténél nagyobb kockázatot jelent a meghibásodásuk.

A Starlink internetes műholdjai az alacsonynak nevezett, 600 kilométeres magasságot el nem érő Föld körüli pályán működnek, ahol a légköri ellenállás legfeljebb 5 év alatt az eszközök meghibásodásához vezethet. A társaság nemrég kiadott közleménye szerint "proaktívan deorbitálja" azokat a műholdakat, amelyek irányíthatatlanná válását fokozott kockázatként értékeli, azokat pedig állítólag úgy tervezték, hogy a művelet során kiégjenek, és ne jelentsenek veszélyt a környezetükre. A Starlinket üzemeltető SpaceX eddig közel 6 ezer holdat állított pályára, amelyek közül több mint 400 darabon kezdeményezett "ellenőrzött deorbitálást".

A vállalat 17 esetben számolt be róla, hogy a holdak már nem voltak manőverezhetők, de így is jól nyomon követhetőek maradtak, ami hozzájárult a többi aktív műholddal való ütközés elkerüléséhez. Az elkövetkező hetekben és hónapokban a SpaceX nagyjából 100 további "ellenőrzött ereszkedést" hajt végre korai verziójú 1 Starlink műholdakkal, amelyek aktuálisan még jól működnek ugyan, de olyan problémákat azonosítottak velük kapcsolatban, amelyek növelik a meghibásodások valószínűségét. A cég szerint ezek a biztonságosnak mondott, szabályozott manőverek a legtöbb esetében hat hónapot vesznek igénybe.

Így is egyre többen vannak

A közlemény alapján minderre a Starlink egyik kötelezettségvállalásának részeként kerül sor, amelyben a szolgáltató hozzájárulást vállal "az űr biztonságának, fenntarthatóságának és hozzáférhetőségének megőrzésére", a pályákon keringő űrhajósok és műholdak, illetve a földön tartózkodók védelmére. A cég szakemberei nem csak saját holdjaikat próbálják irányított módon elégetni, hanem bizonytalansági előrejelzési információval látnak el más űripari szereplőket is. A mostani adatokból egyébként az következik, hogy a Starink-műholdaknak már több mint nyolc százalékát kell vagy kellett kivonni a forgalomból.

A SpaceX saját adatai szerint hetente akár 55 műholdat képes építeni, és havi szinten több mint 200 darabot tud pályára állítani, vagyis a vállalat kapacitásai ilyen tempó mellett is bőven lehetővé teszik a Starlink rendszerének folyamatos fejlesztését. A Space.com januári riportjából persze kiderül, hogy nem csak a kockázatossá váló holdak eltakarítása jelent kihívást, hanem azok az esetek is, amikor a Starlink-műholdakat manőverezni kell az ütközések elkerüléséhez: az ott közölt becslések szerint tavaly június és november között több mint 24 ezer alkalommal (műholdanként átlagosan hatszor) kellett módosítani a pályájukat.

a kép forrása: starlink.com

Piaci hírek

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.