Az Európai Bizottság új javaslatában már a javításokkal kapcsolatos tájékoztatási kötelezettség, a szervizszolgáltatásokat követő információs rendszer és a minimális minőségi szabványok meghatározása is szerepel.
Hirdetés
 

Az elmúlt években több olyan döntés is született az Európai Unióban vagy az Egyesült Államokban, amelyik távlatilag szélesítette a tulajdonosok javításhoz való jogát (right to repair). Az okostelefontól egészen a traktorokig jellemző probléma, hogy a vásárlók nem dönthetik el saját maguk, hol és hogyan akarják megjavítani a már megvásárolt termékeket, egyes gyártók pedig a garanciát is azonnal érvénytelenítik, ha a tulajdonosok külön utakon próbálkoznak. Ezzel a jogkövető ügyfeleket belekényszerítik a kereskedők által szabott javítási költségek megfizetésébe, ami esetenként egészen hajmeresztő összegeket jelent.

Ahogy a javításhoz való jog a politikai döntéshozók körében is téma lett, és az internetre csatlakozó gépek korában az illegális bütykölés már komoly biztonsági kockázatokat hordoz, lassan beindulnak azért a változások. Bár a fogyasztói érdekképviseletek összességében még mindig bátortalannak tartják az ilyen kezdeményezéseket, a fenti példáknál maradva az Apple egyre szélesebb körben terjeszti ki önkiszolgáló javítási programját, a mezőgazdasági gépeket gyártó Deere & Co pedig kénytelen volt megállapodni a termelők képviselőivel, hogy eszközeit bizonyos keretek között a tulajdonosok és független szervizek is javíthassák.

Lehetőség mellé átláthatóság

A mi szempontunkból a legfrissebb fejlemény, hogy az Európai Bizottság szerdán új javaslatot fogadott el az árucikkek javítását elősegítő közös szabályokról. Ezek az EB szerint megtakarításokat eredményeznek majd a fogyasztói oldalon, de többek között a hulladék csökkentésével is támogatják az európai zöld megállapodás (EU Green Deal) célkitűzéseit. A lényeg most is a javítás támogatása az áruk cseréjével szemben, amivel a szervizágazat fellendítése mellett a gyártókat és az eladókat is fenntarthatóbb üzleti modellek kidolgozására ösztönöznék, ha a javaslatot a következő lépésben elfogadja az Európai Parlament és a Tanács.

A törvényes garancián túl a Bizottság közleménye több fontos szabályt is kiemel a tervezetben. Az első a fogyasztók azon joga lenne, hogy a gyártóktól igényeljék a műszakilag javítható termékek (mosógépek, televíziók stb.) javítását, ehhez kapcsolódóan pedig a gyártók kötelezettsége, hogy tájékoztassák róla a fogyasztókat, milyen termékeiket kötelesek megjavítani. Az átláthatósággal és a szervizszolgáltatásokkal kapcsolatos információs platformok mellett az EB új minőségi szabványt is kidolgozna, hogy segítsen azonosítani a minimális minőségi szabványoknak (időtartam, termékek elérhetősége stb.) megfelelő műhelyeket.

Piaci hírek

Külső appok és dolgozók is hullanak a Redditnél

A közösségi fórum igyekszik egyenesbe rakni magát a várható tőzsdére lépés előtt, de a folyamat messze nem fájdalommentes.
 
Hirdetés

Sokkolja a magyar cégeket, hogy ilyen támogatás is létezik

Mennyibe kerülhet, hogy a hoszting szolgáltató éjjel-nappal 60 másodpercen belül felvegye nekünk a telefont, és vezető rendszergazdái azonnal foglalkozzanak a problémánkkal? A vshosting~ szerint nem is biztos, hogy annyira sokba.

Valószínűleg soha. A piackutatók szerint a felhő mellett is dinamikusan növekszik a hosting iránti igény.

a melléklet támogatója a vshosting

Létezik egy ortodox irányzat, mely szerint a jelszavak legyenek minél hosszabbak és összetettebbek, valamint cseréljük azokat minél gyakrabban. Valóban ettől lesznek a rendszereink biztonságosabbak? Pfeiffer Szilárd (Balasys) írása.

Miért ne becsüljük le a kisbetűs jelszavakat? 2. rész

Miért ne becsüljük le a kisbetűs jelszavakat? 3. rész

A felmérésekből egyre inkább kiderül, hogy az alkalmazottak megtartása vagy távozása sokszor azon múlik, amit a szervezetük nem csinál, nem pedig azon, amiben egymásra licitál a többi munkáltatóval.

Ezért fontos számszerűsíteni a biztonsági kockázatokat

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2023 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.