Az elmúlt években több olyan döntés is született az Európai Unióban vagy az Egyesült Államokban, amelyik távlatilag szélesítette a tulajdonosok javításhoz való jogát (right to repair). Az okostelefontól egészen a traktorokig jellemző probléma, hogy a vásárlók nem dönthetik el saját maguk, hol és hogyan akarják megjavítani a már megvásárolt termékeket, egyes gyártók pedig a garanciát is azonnal érvénytelenítik, ha a tulajdonosok külön utakon próbálkoznak. Ezzel a jogkövető ügyfeleket belekényszerítik a kereskedők által szabott javítási költségek megfizetésébe, ami esetenként egészen hajmeresztő összegeket jelent.
Ahogy a javításhoz való jog a politikai döntéshozók körében is téma lett, és az internetre csatlakozó gépek korában az illegális bütykölés már komoly biztonsági kockázatokat hordoz, lassan beindulnak azért a változások. Bár a fogyasztói érdekképviseletek összességében még mindig bátortalannak tartják az ilyen kezdeményezéseket, a fenti példáknál maradva az Apple egyre szélesebb körben terjeszti ki önkiszolgáló javítási programját, a mezőgazdasági gépeket gyártó Deere & Co pedig kénytelen volt megállapodni a termelők képviselőivel, hogy eszközeit bizonyos keretek között a tulajdonosok és független szervizek is javíthassák.
Lehetőség mellé átláthatóság
A mi szempontunkból a legfrissebb fejlemény, hogy az Európai Bizottság szerdán új javaslatot fogadott el az árucikkek javítását elősegítő közös szabályokról. Ezek az EB szerint megtakarításokat eredményeznek majd a fogyasztói oldalon, de többek között a hulladék csökkentésével is támogatják az európai zöld megállapodás (EU Green Deal) célkitűzéseit. A lényeg most is a javítás támogatása az áruk cseréjével szemben, amivel a szervizágazat fellendítése mellett a gyártókat és az eladókat is fenntarthatóbb üzleti modellek kidolgozására ösztönöznék, ha a javaslatot a következő lépésben elfogadja az Európai Parlament és a Tanács.
A törvényes garancián túl a Bizottság közleménye több fontos szabályt is kiemel a tervezetben. Az első a fogyasztók azon joga lenne, hogy a gyártóktól igényeljék a műszakilag javítható termékek (mosógépek, televíziók stb.) javítását, ehhez kapcsolódóan pedig a gyártók kötelezettsége, hogy tájékoztassák róla a fogyasztókat, milyen termékeiket kötelesek megjavítani. Az átláthatósággal és a szervizszolgáltatásokkal kapcsolatos információs platformok mellett az EB új minőségi szabványt is kidolgozna, hogy segítsen azonosítani a minimális minőségi szabványoknak (időtartam, termékek elérhetősége stb.) megfelelő műhelyeket.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak