Az Európai Bizottság új javaslatában már a javításokkal kapcsolatos tájékoztatási kötelezettség, a szervizszolgáltatásokat követő információs rendszer és a minimális minőségi szabványok meghatározása is szerepel.

Az elmúlt években több olyan döntés is született az Európai Unióban vagy az Egyesült Államokban, amelyik távlatilag szélesítette a tulajdonosok javításhoz való jogát (right to repair). Az okostelefontól egészen a traktorokig jellemző probléma, hogy a vásárlók nem dönthetik el saját maguk, hol és hogyan akarják megjavítani a már megvásárolt termékeket, egyes gyártók pedig a garanciát is azonnal érvénytelenítik, ha a tulajdonosok külön utakon próbálkoznak. Ezzel a jogkövető ügyfeleket belekényszerítik a kereskedők által szabott javítási költségek megfizetésébe, ami esetenként egészen hajmeresztő összegeket jelent.

Ahogy a javításhoz való jog a politikai döntéshozók körében is téma lett, és az internetre csatlakozó gépek korában az illegális bütykölés már komoly biztonsági kockázatokat hordoz, lassan beindulnak azért a változások. Bár a fogyasztói érdekképviseletek összességében még mindig bátortalannak tartják az ilyen kezdeményezéseket, a fenti példáknál maradva az Apple egyre szélesebb körben terjeszti ki önkiszolgáló javítási programját, a mezőgazdasági gépeket gyártó Deere & Co pedig kénytelen volt megállapodni a termelők képviselőivel, hogy eszközeit bizonyos keretek között a tulajdonosok és független szervizek is javíthassák.

Lehetőség mellé átláthatóság

A mi szempontunkból a legfrissebb fejlemény, hogy az Európai Bizottság szerdán új javaslatot fogadott el az árucikkek javítását elősegítő közös szabályokról. Ezek az EB szerint megtakarításokat eredményeznek majd a fogyasztói oldalon, de többek között a hulladék csökkentésével is támogatják az európai zöld megállapodás (EU Green Deal) célkitűzéseit. A lényeg most is a javítás támogatása az áruk cseréjével szemben, amivel a szervizágazat fellendítése mellett a gyártókat és az eladókat is fenntarthatóbb üzleti modellek kidolgozására ösztönöznék, ha a javaslatot a következő lépésben elfogadja az Európai Parlament és a Tanács.

A törvényes garancián túl a Bizottság közleménye több fontos szabályt is kiemel a tervezetben. Az első a fogyasztók azon joga lenne, hogy a gyártóktól igényeljék a műszakilag javítható termékek (mosógépek, televíziók stb.) javítását, ehhez kapcsolódóan pedig a gyártók kötelezettsége, hogy tájékoztassák róla a fogyasztókat, milyen termékeiket kötelesek megjavítani. Az átláthatósággal és a szervizszolgáltatásokkal kapcsolatos információs platformok mellett az EB új minőségi szabványt is kidolgozna, hogy segítsen azonosítani a minimális minőségi szabványoknak (időtartam, termékek elérhetősége stb.) megfelelő műhelyeket.

Piaci hírek

Működőképes-e a magyar MI-stratégia?

Az IVSZ is véleményezte a Nagy Márton és Palkovics László jegyezte stratégiát.
 
Hirdetés

A kifizetett energia
60%-a elvész, de egy audit feltárja, hol folyik el a pénzünk

A Schneider Electric energiahatékonysági szolgáltatása átfogó megoldást kínál, amely támogatja a cégek energiahatékonyság-növelési programjaik megvalósításában, az iparágban vezető megoldások, szolgáltatások és szakértők segítségével.

A vállalati IT-rendszerek egyik legnagyobb kihívása ma már nem a hardver beszerzése vagy a szoftverek integrációja, hanem az üzemeltetés. A modern storage-megoldások válasza erre az automatizáció és a menedzsment egyszerűsítése.

a melléklet támogatója az EURO ONE

Hirdetés

Hatékony adattárolás, biztonságosabb működés: HPE storage az EURO ONE szakértelmével

Az adatmennyiség rohamos növekedése, a kritikus üzleti alkalmazások rendelkezésre állási követelményei és a kiberbiztonsági fenyegetések mind olyan tényezők, amelyek túlmutatnak a hagyományos storage-megoldások képességein.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.