Hosszas küzdelem után megkapták a gazdák a jogot, hogy maguk javíthassák informatikai rendszerekkel turbózott mezőgazdasági munkagépeiket.

Engedélyezi a világ legnagyobb mezőgazdaságigép-gyártó vállalata, hogy munkagépeit a tulajdonosuk és független szervizek is javíthassák. A Deere & Co (ismertebb nevén John Deere) és az amerikai mezőgazdasági termelők érdekvédelmi lobbiszervezete, a Farm Bureau Federation vasárnap írt alá erről közös nyilatkozatot, adta hírül a Reuters.

Évek óta problémás terület

A precíziós mezőgazdaságban nagyon gyorsan megtalálták helyüket a legfejlettebb infokommunikációs megoldások (5G, IoT, cloud computing, szenzortechnológia, edge computing stb.). Ennek legszebb példája az önvezetés: míg a közúti forgalomban valószínűleg még sokat kell várni általánossá válására, a mezőgazdaságban már évek óta használják az ágazat egyre súlyosabb munkaerő-problémáinak az enyhítésére.

A gépgyártók, köztük a Deere, ezt igyekeznek is kihasználni. Miközben egy-egy korszerű munkagép akár félmillió dollárba is kerülhet, amihez bizonyos funkciókat, például az önvezetési képességet még külön meg kell venni, minden módon igyekeznek magukhoz láncolni az ügyfeleiket. Például azzal, hogy bizonyos fontos funkciókat csak előfizetéses konstrukcióban tesznek elérhetővé. Vagy azzal, hogy korlátozták az ügyfelek javításhoz való jogát. Mint a Reuters írja, eddig csak a szerződéses kereskedők szervizei kaphatták meg azokat az eszközöket, melyekkel hozzá lehetett férni a Deere munkagépek számítógépes rendszereihez.

A vállalat 2016-ban módosított licencfeltételei lényegében szinte minden lehetőségét kizárja annak, hogy a gazda bármilyen javítást végezzen saját, több százezer dollárért vásárolt traktorán. Magyarán monopolizálta a szervizelést, amiért annyit kérhetett, amennyit nem szégyellt. Ez a bevételekben is megmutatkozott: jellemzően szárnyalt a szektor gyártóinak alkatrész- és szolgáltatási üzletága.

Ennek egyenes következménye lett, hogy világszerte elkezdték a gépeket tört firmware-ekkel üzemeltetni. A törésben állítólag akkoriban az ukránok jártak az élen, de az "okosítást" használták az USA-tól Ausztráliáig. A jogkövetőbb ügyfelek inkább pert indítottak a Deere ellen. Szakértők pedig rámutattak arra, hogy milyen veszélyeket rejt, ha a korlátozások miatt a gazdák illegális módszerek alkalmazására kényszerülnek.

Egyelőre csak az USA-ban lesz könnyebb

A Farm Bureau Federation és a Deere közötti megállapodás rendezi a helyzetet. Biztosítja, hogy "a gazdák mindenhol képesek legyenek saját gépeink javítására", jelentette be a szervezete elnöke, Zippy Duvall. A javításhoz szükséges diagnosztikai eszközökhöz és információkhoz a jövőben a gazdák és független szervizek is hozzáférhetnek, "tisztességes és észszerű áron", mondta Duvall.

A dokumentum meghatározza a szervizelés kereteit is. A berendezések tulajdonosai és a független szervizek például nem módosíthatják a berendezések biztonsági intézkedéseit és protokolljait, nem sérthetik meg a Deere szellemi tulajdonjogát, és nem hajthatnak végre a berendezéseken olyan módosításokat, amelyek következtében a berendezések nem felelnek meg az emissziós előírásoknak.

A megállapodás előnyeit egyelőre csak az USA és Puerto Rico gazdái élvezhetik, de ahogy az Apple, előbb-utóbb a Deere is kiterjeszti a javításhoz való jogot az EU-ra.

Cloud & big data

Egyre kevésbé férnek hozzá az MI-fejlesztők a létfontosságú adatokhoz

A tartalomszolgáltatók sorra vezetik be a korlátozásokat az általuk közölt anyagok felhasználására, miközben a mesterséges intelligencia egyre többet követelne magának.
 
Általános jelenség a hazai nagyvállalatok körében, hogy a szükségesnél jelentősen többet költenek nyilvánosfelhő-szolgáltatásokra. Utánajártunk, mi a pontos helyzet, és mit lehet tenni a költségek optimalizálásáért.

a melléklet támogatója a 4iG Nyrt.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.