Folytatja, sőt némileg rá is erősít tavalyi jó formájára a wearables szegmens, azaz a viselhető intelligens eszközök piaca. A terület első negyedéves eredményeit bemutató IDC-jelentés alapján a gyártók összesen bő 113 millió órát, karkötőt, fülhallgatót és egyéb terméket szállítottak le. Ez a mennyiség 8,8 százalékkal haladja meg a tavaly ilyenkori adatot, vagyis a szektor nagy lendületben van.
A dinamika azonban terméktípusonként, árkategóriánként és márkánként is komoly eltéréseket mutat. Az amerikai piackutató elemzése szerint ez volt zsinórban az ötödik olyan negyedév, amikor mérséklődtek az átlagos eladási árak (ASP). A jelenség mögött az általános gazdasági bizonytalanság miatt óvatosabbá váló fogyasztók mellett a fejlődő régiók növekedése is szerepet játszik. Ezekben az országokban ugyanis jellemzően nem a legmagasabb polcra helyezett csúcstermékeket keresik.
A prémium kategória további problémája, hogy az utóbbi időben nem volt semmiféle számottevő innováció a modellekben, ezért az olcsóbb eszközök némileg csökkenteni tudták a képességek között mutatkozó szakadékot. Mindez pedig relatíve felértékelte a közepes és alacsonyabb kategóriás termékeket a vásárlók szemében.
Ahogy a fenti táblázat is mutatja, a listavezető Apple nincs kirobbanó formában. Cupertino mind az óráiból, mind a különböző fülhallgatóiból közel 20 százalékkal kevesebbet tudott piacra dobni az év első három hónapjában, mint egy évvel ezelőtt.
Ezzel szemben a jellemzően olcsóbb megoldásokat kínáló kínai vetélytársak valósággal brillíroztak. A második helyre befutó Xiaomi például több mint 43 százalékot nőtt, bár ezt megkönnyítette az is, hogy 2023 eleje nem sikerült túl jól a gyártónak.
A telefonos piacon a legnagyobbak közül az amerikai szankciók miatt kiszoruló Huawei a tabletek mellett a wearables szegmensben is jelentős szereplő maradt. Utóbbiban ugyanakkor szerepet játszott az is, hogy az elmúlt időszakban - elsősorban a hazai keresletnek köszönhetően - ismét felfelé indult a mobilértékesítése, ami viszont jó hatással volt a cég telefonokkal közös csomagban kínált okoseszközeire is.
A Samsung így ezúttal kénytelen volt a negyedik hellyel beérni, de a dél-koreai óriás legalább azzal vigasztalódhat, hogy a Galaxy Fit 3 bevezetése, valamint az olcsó kategóriás fülesek népszerűsége miatt piaci átlagot meghaladó növekedést produkált.
A korábban már a második pozíciót is megjárt indiai Imagine Marketing ötödik helye leginkább az okosóráknál tapasztalható gyengélkedésnek tudható be. A több mint 60 százalékos zuhanás a vállalat számára kiemelkedően fontos hazai piacon megmutatkozó gyilkos verseny következménye. Az összképen így az sem tudott sokat segíteni, hogy fülhallgatókból 17,5 százalékkal többet szállítottak. mint 2023-ban ilyenkor.
(Illusztráció: Imagine Marketing)
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak