A Meta vezérigazgatója, Mark Zuckerberg a múlt héten jelentette be a vállalat alkalmazottainak, hogy a generatív mesterséges intelligenciára épülő szöveg-, kép- és videógenerátorok beépítését tervezi a Facebook vagy az Instagram különféle szolgáltatásaiba. A dolgozókkal folytatott megbeszélés során olyan technológiákat is bejelentett, amelyek a fejlesztés különböző szakaszaiban vannak, és amelyeket esetenként belső használatra, de legnagyobb részben a Meta fogyasztói termékeihez terveztek. Utóbbiak az Axios beszámolója szerint olyasmit tennének lehetővé, mint a feltöltött fotók módosítása és megosztása szöveges promptok segítségével, vagy különböző személyiségekkel felruházott MI-robotok bevezetése a Messenger és a WhatsApp alkalmazásokban.
Ahogy a híroldalon is kiemelik, a Facebook anyavállalata élen jár a generatív mesterségesintelligencia kutatásában, de annak eredményeit eddig óvatosan próbálta átültetni kereskedelmi termékeibe. A technológia utóbbi időben tapasztalható felfutása miatt, hasonlóan a Google-höz, a versenytársak némileg állva hagyták a Metát: a Microsoft MI-alapú segítőkkel bővíti kulcsfontosságú termékeit, az Office-t, a Windowst vagy a Bing-et, a Snapchat pedig kijött a Snap AI chatbottal, de az Adobe-tól a Salesforce-ig mindenki erőltetett ütemben szórja ki az alaptevékenységét kiegészítő, generatív MI-modellekre támaszkodó funkciókat. A Metánál ehhez képest csak márciusban hoztak létre önálló üzleti egységet az ilyen irányú fejlesztésekre, reagálva a hirtelen támadt piaci nyomásra.
Mennyiségből csinálnának minőséget
Ez hivatalosan nem jelent hátraarcot az irányát vesztett metaverzumos erőfeszítésektől, inkább azok kibővítéséről szólna. Az Axiosnak nyilatkozva Zuckerberg arról beszélt, hogy az elmúlt évben néhány minőségi áttörésre került sor a generatív mesterséges intelligencia területén, ami lehetőséget ad rá, hogy azt újabb szintre emeljék, és minden egyes termékükbe beépítsék. Mások ezt inkább a söréttel való lövöldözéshez hasonlítják, amitől a Meta azt reméli, hogy néhány lövedékkel majd csak eltalál valamit, de pontosan célozni egyelőre nem lesz képes vele. A metaverzum zűrzavaros elképzelését mindenesetre nem engedik el, a kommentárok szerint pedig lehetséges, hogy abba éppen az Apple fog némi életet lehelni a kevert valóságba (mixed reality, MR) való látványos belépőjével.
Az Apple Vision Pro headset árát és képességeit tekintve is új kategóriát teremtett az eddig megjelent eszközökhöz képest, sőt a bemutatásakor az elhasznált metaverzum kifejezést is kínosan kerülték. Közvetlen konkurenciát így még nem jelent a Metának, kivéve, ha új meghatározásaival az egész MR-koncepciót kilopja az eddigi főszereplők alól. A The Verge ezzel kapcsolatban is Zuckerberg belső fellépését idézi, aki egyrészt rámutatott, hogy a következő Quest 3 headset is hétszer olcsóbb lesz az Apple eszközénél, másrészt kiemelte a két gyártó koncepciója közti alapvető eltérést: míg a Meta a felhasználók interakcióját erősítené, addig szerinte feltűnő, hogy az Apple reklámjaiban egyedül gubbasztó embereket látunk, amit nem tart csábító számítástechnikai jövőképnek.
A japán bölcsesség ereje: emberség a technológiai megoldások mögött
A globális válság súlyosan érintette az office piacot, ami a GLOBAL-UNION Kft. tevékenységét is veszélybe sodorta. A 100 százalékos magyar tulajdonban álló vállalat azonban a nehézségek közepette is megőrizte optimizmusát, és következetesen a legjobb döntéseket hozta.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak