Az Apple hétfőn kezdődött fejlesztői konferencián mutatta be régóta várt headsetjével, a forintban számolva bő 1,2 millióba kerülő, jövőre érkező Apple Vision Prót. Akik eddig kipróbálták az eszközt, majdnem egyöntetűen úgy nyilatkoztak, hogy nagyon jó. Sőt ha figyelembe vesszük, hogy az Apple első generációs termékeit gyorsan szokták követni azok a frissítések és módosítások, amelyek látványosan feljavítják az eredeti kiadást, akkor nemsokára ennél is többre lehet számítani. A hardverek esetében amúgy is elég ritka, hogy egy komplett termékvízió rögtön átverekedje magát az ellátási láncok és a gyártás korlátain.
A TechCrunch elemzése ezzel kapcsolatban felhívja rá a figyelmet, hogy az Apple Vision Pro hiába kerül 3500 dollárba, meglepő lenne, ha az Apple közvetlenül pénzt keresne az első sorozat eladásaiból. A vadonatúj processzorokkal, 12 kamerával, lidar rendszerrel, két tucatnyi szenzorral, hat mikrofonnal és minden mással felszerelt headset enyhén túltervezettnek tűnik, és nem csak az Apple befektetői részesítették langyos fogadtatásban, de a felhasználók sem őrütek meg tömegesen az új termékcsalád érkezésétől. A Vision Pro nem tömegtermék, és egyelőre mindent vivő alkalmazásokkal sem rendelkezik.
Az Apple készüléke a jelenlegi csúcskategóriához, az 1000 dolláros Meta Quest Próhoz vagy az 1500 dolláros HTC VIVE Pro 2-höz képest is két-háromszoros áron kerül piacra, nem beszélve az ennél jóval olcsóbb, néhány száz dolláros eszközökről. Sok elemző ennek ellenére úgy látja, hogy az Apple ebben a felállásban sem veszíthet: ha a kiterjesztett valóság idővel tényleg kiszorítja az okostelefonokat, akkor a vállalat a Vision Próval vezető szerepet játszik majd az új korszakba vezető úton, de ha a technológia zsákutcának bizonyul, akkor az csak megerősíti az okostelefon, mint legfőbb konzumer eszköz dominanciáját.
Ez lenne az első generációs iPod AR-es megfelelője
Az Apple piaci belépője nyilvánvalóan a Metára nézve jelenti a legnagyobb kihívást, bár az új termék bemutatásakor kínosan kerülték az időközben leszerepelt metaverzum kifejezést, amelynek kedvéért a Meta-Facebook nemrég a nevét is megváltoztatta. Bár a szállítások volumenét tekintve az Apple egyelőre nagy lemaradásban lesz, nem kell ebben a vonatkozásban uralnia egy-egy piaci szegmenst, hogy a legjelentősebb szereplőjévé váljon. Az okostelefonok esetében például az iPhone a darabszám tekintetében 20 százalék körüli részesedéssel is a globális profit 80 százalékát egymaga teszi zsebre.
A cikk szerint azok a startup vállalkozások profitálnak majd látvánosan az Apple új termékéből, amelyek eddig is nagyon rajta voltak, hogy diszruptív alkalmazásokat építsenek a virtuális valóságban, de ez nem igazán jött még össze nekik. Az állítólag tíz éve fejlesztett, több mint 5 ezer saját szabadalommal megtámogatott Apple Vision Pro azonban most páratlan alapokat biztosít a számukra. Ahogy a TechCrunch okoskodik, az iPod sem azért lett nagy dobás, mert előtte nem lehetett felpakolni ezer MP3-at egy lejátszóra, hanem mert megoldotta a digitális zene vásárlását, és ezzel együtt feltalálta a podcast műfaját is.
A lap felidézi, hogy az Apple története során gyakran dobott piacra olyan "enyhén félkész termékeket", amelyek utólag ravasz lépésnek bizonyultak, a vállalat ugyanis nagyon jó az ökoszisztémák létrehozásában. A hardveresen lenyűgöző Vision Pro mellett pedig az Apple kijött a visionOS-szel, egy teljesen új operációs rendszerrel és egy új interakciós paradigmával is, ami a cikk szerint bőbven elég lesz, hogy elgondolkodtassa a statupos fejlesztőket: ha korábban volt valamilyen ötletük egy alkalmazásra vagy termékre ezen a területen, akkor most minden feltétel adottá vált hozzá, hogy tényleg hozzálássanak a felépítéséhez.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak