Egy rossz partnerség helyett inkább a nulláról felépítette saját, internetes tartalomkezelésre szakosodott cégét az Active Vision Kft. tulajdonosa.
Egy programozható számológépre írt repülőgép-szimulátor volt Kovach Anton első komoly számítástechnikai teljesítménye. Az Mk-61-es szovjet masina nem volt éppen csúcstechnológiás berendezés, de a Kárpátalján akkor másfél havi fizetésnek megfelelő árát legalább össze tudta gyűjteni az ottani középiskolás. Részben ennek köszönhetően választotta az informatikai pályát, Ukrajnában azonban nem volt ambícióinak megfelelő egyetem, a Szovjetunió felbomlását követően pedig Moszkvában több ezer dolláros tandíjat kellett volna fizetnie. Budapest kézenfekvő alternatíva volt, akadt azonban egy kis bökkenő: Kovach Anton magyar családba született ugyan, de a szovjet hatóságok nyomása miatt a szülei nem tanították meg magyarul.

Tizenhét éves korában kezdte elsajátítani a nyelvet, és két év alatt jutott olyan szintre, hogy 1995-ben beiratkozhatott a Budapesti Műszaki Egyetemre. Azért időnként még meggyűlt a baja a magyarral, saját bevallása szerint a szókincs egy részét bakikon keresztül sajátította el. Egy bálon például egy hölgy parfümjét szerette volna megdicsérni, ám mivel az oroszban nincs külön kifejezés az illatra és a bűzre, a bók finoman szólva is félresikerült. Ma már azonban akcentusmentesen beszéli a nyelvet, legfeljebb kiélezett helyzetben csúszik be néha egy-egy hiba.

Az egyetem nemzetközi közösségébe gond nélkül beilleszkedett, ráadásul értékes kapcsolatrendszerre tett szert. Noha mostani cégében egyetlen egyetemi barátja sem dolgozik, az üzletmenetet gördülékenyebbé teszik a sokfelé elhelyezkedett ismerősök. Szakmailag igen gyorsan letette a névjegyét, már elsőéves korában nyertes tdk-dolgozatot írt, pedig a tanulmányi versenyben általában a végzéshez közel járók dominálnak. Jól tanult, de – sok kiemelkedő informatikushoz hasonlóan – őt is elragadta az üzlet, mielőtt megszerezte volna a diplomáját. Mivel szülei nem tudták támogatni, rá is kényszerült, hogy dolgozzon a tanulás mellett.

Az egyetemen szinte egyből bekerült abba a csapatba, amely a ma is működő felsőoktatási informatikai rendszert, a Neptunt fejlesztette. Ezt követően is komoly megbízásokat kapott, amelyekkel elég jól keresett, főleg miután rájött, hogy érdemes egyes részeket az évfolyamtársaira bíznia. Így az egyetemen nemcsak a csapatmunkát, hanem a fejlesztés menedzselését is elsajátította.

Igazodás az igényekhez Már ekkor megfogalmazódott benne, hogy olyan internetes tartalomkezelő rendszert kellene létrehozni, amely a lehető legnagyobb mértékben igazodik a felhasználó igényeihez. A megvalósítást az xml technológia megjelenése tette lehetővé, így néhány társával hozzá is látott megalkotni azt, ami ma Siwwwa néven az Active Vision vezérterméke. Legfontosabb jellemzője, hogy nem engedi hibázni a felhasználóját. A segítségével az internet mellett a belső és az üzleti partnerhálózatra szánt tartalmakat is lehet kezelni, s nem követel meg a felhasználóinál mélyebb szintű informatikai tudást.

Ezek olyan meghatározó előnyök, hogy számos nagyvállalat csapott le rá. Elsőként az OTP Bank, még 2000-ben; a csoport internetes tartalmait azóta is ezzel kezelik. „Nemcsak a technikai előnyei miatt, hanem azért is, mert az Active Vision rugalmasan képes erőforrásokat átcsoportosítani egy-egy sürgős feladatra” – mondja Forrai Péter, az OTP Bank Elektronikus Banki Igazgatóságának ügyvezető igazgatója. Kiemeli, hogy a cég – és személyesen Kovach Anton – aktívan részt vesz az együttgondolkodásban, ami újabb és újabb projekteket eredményez. Az üzletemberről Forrai azt is lényegesnek tartja megemlíteni, hogy korrekt módon mindig beismeri, ha hibázik, majd mindent megtesz a javítás érdekében.

Az OTP Bank honlapja

Az OTP Bank honlapja

Az OTP Bank Siwwwával készült honlapja

A Magyar Telekom a „magenta színű” arculatváltástól kezdve használja a Siwwwát, amely biztosítja, hogy szándékosan sem térhet el senki az arculati kézikönyv előírásaitól. A tartalom feltöltőjének csak arra kell ügyelnie, hogy a szöveg érthető legyen, a formai elemeket a rendszer automatikusan hozzárendeli. Amúgy az elnevezés Siva hindu istenre utal. „Olyan nevet kerestünk, amely drámai, korszakhatárt jelöl, erőt és határozottságot sugall” – idézi fel a szempontokat Kovach Anton.

A látványos sikereket hozó évtized első felében az Active Vision neve még ismeretlen volt a piacon, mivel a háttérszolgáltatásokat biztosította. A partnerekkel az Argon Internet Informatikai Kft. szerződött, amelyet Kovach egy egyetemi ismerősével közösen birtokolt. Idővel egyértelművé vált azonban, hogy másként képzelik az üzletmenetet. Kovach a megfontolt növekedés híve volt, társa azonban minél előbb minél nagyobb pályán akart játszani. Miután az ellentétek áthidalhatatlannak bizonyultak, Kovach hozott maga helyett egy befektetőt, és 2005-ben kiszállt a cégből. A Siwwwát viszont saját szellemi termékeként magával vitte.

Ekkor keltette új életre az Active Visiont, amelyben kezdetben rajta kívül mindössze egy titkárnő dolgozott. A korábbi partnerek hamarosan átpártoltak hozzá, miközben az Argon rövid úton tönkrement, 2007 óta felszámolás alatt áll. Az Active Vision Kft. új megrendelőket is szerzett, elsősorban a pénzügyi szektorból, és megismételte a korábbi felfutást. A cég a Deloitte gyorsan növekvő közép-európai technológiai vállalatokat rangsoroló Fast 50 listáján az idén a 12. helyen végzett, köszönhetően az árbevétel öt év alatt elért 862 százalékos növekedésének.

Közben Kovach belátta, hogy már nem képes mindent egyedül irányítani, ezért átszervezésbe kezdett. A „one man show” két évvel ezelőtt ért véget, amiben közrejátszott egy betegség is, amikor az ügyvezető is beláthatta, hogy nélküle sem áll meg a cég. A váltás így sem ment könnyen, egy coach segítette az átállást. A vezetői feladatokat megosztotta két menedzserrel; a stratégiai döntéshozatal mellett a termékfejlesztést tartotta meg a közvetlen irányítása alatt.

Profivá válás A pénzügyeket is az utolsó két évben tették rendbe, amire szintén szükség volt ahhoz, hogy lelkes informatikusok gyülekezetéből professzionális vállalattá alakuljon az Active Vision. A fejlesztést mindig saját erőből, a nyereség visszaforgatásával finanszírozták. Pályázaton eddig nem indultak, szívesen társulnának viszont kockázatitőke-befektetővel, de csak ha száz százalékban profi és megbízható partnerre akadnak.

Korábbi tapasztalatai miatt Kovach Anton érthetően óvatos, na meg azért is, mert sok kókler próbálkozik nála. Komolyan vehető érdeklődővel is folynak tárgyalások, de ezek egyelőre korai szakaszban vannak. Ha sikerülne friss tőkét bevonni, azt elsősorban megoldásaik piacosítására fordítanák. „Jelenleg olyanok vagyunk, mint egy nagyon jó cipész. Az már más szintet jelent, ha cipőgyárat akarunk létrehozni” – von párhuzamot az üzletember.

Kiteljesítésre váró ötletekből sohasem volt hiány. Nagy reményeket fűznek például az online értékesítést segítő ROI 2.0 (return on internet) nevű megoldásukhoz. Ez olyan cégeknek hozhat számottevő pluszbevételt, amelyek oldalain sok potenciális vevő fordul meg, de magas a vásárlás nélkül kilépők aránya. Az ügyvezető emellett olyan ötleteket is forgat a fejében, amelyek nem illeszkednek teljesen a mostani profilba, ezek „felnevelésére” egy új inkubátorcég alapítását tervezi.

Egyelőre tehát a cég nélkülözi a külső befektetőt, de az idén így is képes tartani az elmúlt évek növekedési ütemét. Ennek megfelelően gyarapszik a létszám is, már közel 40-en vannak. Gyakran vesznek fel végzős egyetemistákat, akik aztán munka mellett képezhetik magukat tovább, a szakirodalmat mindig kifizeti a cég. Az ügyvezető jó példával jár elöl, irodájába az üzleti lapok mellett számos vaskos informatikai könyvet zsúfolt be. „Muszáj szakmailag a topon lennünk; a lojális ügyfelek mellett ez a másik nagy értékünk” – hangsúlyozza.

Bármennyire is lojálisak a partnerek, a fizetési határidők kitolódását az Active Vision sem kerülhette el a válságban. A megrendelések hullámzásához a fejlesztési intenzitás változtatásával igyekeznek igazodni.

(A cikk a Figyelő 2010/49. számában jelent meg.)

SAP NOW Hungary: szerszámkészlet az ügyfelek lenyűgözéséhez

Beszámolónk a 2019-es SAP NOW Hungary konferencia első napjáról, ahol ebben az évben minden az intelligens vállalat koncepciójáról szólt.
 
EZ A HELYZET SIÓFOKON

SAP NOW Hungary:
szerszámkészlet az ügyfelek lenyűgözéséhez

Az SAP kétnapos rendezvénye az idén is követhető a Bitporton!

TOVÁBB A KÖZVETÍTÉSRE >

Ömlik a pénz a digitalizációval foglalkozó startupokba, de a rossz beidegződések még mindig lassítják az átalakulást.

a melléklet támogatója az Aruba Cloud

Hirdetés

Nagyvállalati mesterséges intelligencia (MI) megoldások a Lenovótól

Elkezdődött a mesterséges intelligencia hajtotta gazdasági átalakulás. Az összetett technológia könnyű használatba vételét, rugalmas bővítését ígérik a Lenovo adatközponti megoldásai.

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2019 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.