Egy fokozattal visszaminősítette a Gartner egy kutatási jelentésében a Salesforce-t, mert a felhőszolgáltató ügyfelei a vártnál nehezebben birkóznak meg a használatával, és drágábbnak is bizonyul a tervezettnél. A kutatócég egy a The Register által ismertetett tanulmányában a SaaS-szolgáltató stratégiáját és életképességét is erősnek minősítette, de az általános besorolás eggyel gyengébb, pozitív minősítést kapott a Gartner ötfokú skáláján (strong, positive, variable, caution, weak). Az egyes termékek besorolása szintén pozitívra csökkent.
A kutatócég elemzőinek fő kifogás az volt, hogy Salesforce több felhőre épülő megoldása túlságosan komplex, és ebben szerepe van az olyan cégek megszerzésének is, mint a Slack (28 milliárd dollár), a Tableau (16 milliárd) és a Mulesoft (6,5 milliárd).
A Gartner szerint az IT-vezetőknek jó lesz odafigyelniük, hogy mi történik a vállalat termékcsaládjaival és a mögöttes technológiákkal, mert ez a multicloudos portfólió sok vállalatnak a vártnál nehezebbé és drágábbá teszi az IT-irányítást. A kutatócég olyan ügyfélpanaszokat említ, hogy egyesek azzal sincsenek pontosan tisztában, hogy valójában mikor melyik Salesforce-termékeket vásárolják meg.
Persze ennek van jó oldala is: mátrixszerűen kialakított szolgáltatáskínálat nagyfokú rugalmasságot biztosít a felhasználóknak, csak az a baj, hogy a különböző lehetőségek között az ügyfelek eltévednek. Kiforratlan a "termékcsomagolás", így nehezen lehet követni, hogy mit mivel lehet együtt használni.
Amúgy meg a koncepcióval nincs semmi baj, sőt! Gartner is azt látja, ez az egyik lehetséges útja annak, hogy a felhőt használó vállalatok javítsák rugalmaságukat és alkalmazkodóképességüket azzal, hogy API-kkal összekapcsolva a szoftvereket olyan környezetet hoznak létre, amiben konkrét üzleti folyamatokat futtathatnak a mindenkori igény szerint.
A Gartner szerint egyébként a Salesforce iparágspecifikus termékeivel is vannak gondok. Több ügyfél panaszkodott például a Salesforce Health Cloud konfigurálási és testreszabási lehetőségeire. Összességében pedig úgy értékelték, hogy a termék a gyakorlatban nem igazolta ígéreteit.
Komplex portfóliónál az árazás sem egyszerű
A kínálat bőségével és az egyes szolgáltatások tisztázatlan viszonyával még csak-csak megbirkózik az IT, de ezzel még nincs vége a CIO kálváriájának. Arra is fel kell készülnie, hogy az ártárgyalások meglehetősen időigényesek lesznek.
Erre egyébként a Gartner sem tud okosabbat mondani, mint hogy az ügyfél kezelje holisztikusan a Salesforce-portfólióját (jelentsen ez itt bármit). Emellett az ártárgyalásokra érdemes megkezdeni a felkészülést legkésőbb 18 hónappal, de inkább két évvel korábban, mint ahogy a szoftverszerződések megújítása esedékes lenne.
Jó tárgyalási pozíciót ad az ügyfélnek, ha arra is kész tervekkel rendelkezni, hogy a vállalat a Salesforce-portfóliójának egy részét vagy akár az egészet hogyan és mivel tudná lecserélni. Ez ugyanis a Salesforce-ot is versenyre kényszeríti, és olyankor a rugalmassága is javul.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak