A brit Aviva biztosító adatai szerint 2021-ben éves viszonylatban 31 százalékkal emelkedett az olyan otthoni balesetek száma, amelyek valamilyen módon összefüggésbe hozhatók a virtuális valósággal, illetve a VR-szemüvegek használatával. Az egész még látványosabb, ha 2016 óta nézzük a statisztika alakulását, az akkorihoz képest ugyanis már 68 százalékkal több ilyen kártérítési esetet kellett kezelnie a társaságnak – derül ki a The Guardian hétvégi riportjából.
A lap az Aviva illetékes vezetőjét idézi, aki szerint az új játékok és kütyük népszerűségének növekedése az ügyfelek által benyújtott esetekből is jól látszik: a múltban hasonló felfutást tapasztaltak például a mozgásérzékelős konzolok, a fitneszjátékok vagy akár az "ujjpörgettyű", a fidget spinner divathullámának idejében is. Most a VR headsetek jelennek meg sorra a háztartásokban, és ezzel egyre gyakoribbá válnak a tulajdoni károk, sőt a súlyos sérülések is.
Az Avivához ennek alapján sorra futnak be a panaszok azzal kapcsolatban, hogy valaki a VR-szemüveg használata közben törte össze a tévéképernyőjét, bútorait vagy különféle lakberendezési tárgyait. A túlságosan lelkes játékosok a biztosító szerint átlagosan 650 fontos (nagyjából 275 ezer forintos) kárigényekkel jelentkeznek, és egyre extrémebb esetekről számolnak be: mondjuk reflexből hozzávágják a távirányítót a tévéhez, amikor eléjük ugrik a nappalijukban egy zombi.
Ilyen nagyságrendben is feltűnő a dolog
A szolgáltató igyekszik rendezni a követeléseket, de közben arra kéri az embereket, hogy egyrészt figyeljenek a környezetükre, másrészt vessenek egy pillantást a lakásbiztosításukra, hogy az a VR-eszközök használata mellett is megfelel-e az igényeiknek. Mivel az Egyesült Királyságban sokan kaptnak VR headsetet karácsonyra, az Avivához is sorra futnak be a tavalyi ajándékokkal kapcsolatos követelések, és a táraság a jövőben ennél is többre számít.
A kommentárok közben arra is felhívják a figyelmet, hogy annak idején mindenki hallott olyan esetekről, amikor valaki véletlenül összetörte a tévéjét egy elhajított Wii Remote kontrollerrel, azonban a Wii konzolok akkori eladásaihoz képest a VR szemüvegek adaptációja egyelőre még látványosan alacsony. Hogy ez a biztosítási esetek tekintetében mégis ennyire feltűnően jelenik meg, az mindenképpen elgondolkodtató az újfajta felhasználás veszélyeire nézve.
Hogy a virtuális valóság és a VR-eszközökre épülő metaverzum milyen karriert futhat be, arról egyelőre megoszlanak a vélemények, de a trendet talán az ilyen esetek is befolyásolhatják majd, amennyiben a felhasználó személye nem feltétlenül egyezik meg minden esetben az összetört berendezés tulajdonosáéval. A maradisággal nehezen vádolható Elon Musk nemrég a meggyőző felhasználási esetek hiányáról és kiábrándító fogyasztói élményről beszélt a metaverzum kapcsán: szerinte egyelőre nem világos, hogy miért akarna valaki egész nap egy képernyővel az arcán mászkálni a lakásában.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak