Kína egyik legjelentősebb internetes vállalkozása, a Tencent Holdings nem kevesebb mint 500 milliárd jüant (nagyjából 70 milliárd dollárt) fog technológiai beruházásokra (köztük cloudos infrastruktúrájának fejlesztésére) költeni az elkövetkező öt év során. A héten tett bejelentés nagyjából egy hónappal követi a szintén a másik helyi nagyágyú, az Alibaba ígéretét, miszerint náluk 200 milliárd jüant (kb. 28 milliárd USD) szánnak kizárólag a cloudos képességek felturbózására - és mindezt három éven belül.
Diverzifikálnák a bevételeket
A frissebb hírrel részletesebben foglalkozva érdemes megemlíteni, hogy az említett összeg nem kizárólag a számítási felhőhöz köthető hálózatfejlesztésre és egyéb kiadásokra megy majd el, hanem jut belőle például kiberbiztonságra és mesterséges intelligenciához, kvantumszámítástechnikához és blokklánchoz kapcsolódó kutatásra is.
A Tencent leginkább a WeChat csevegőalkalmazásából és egy sor népszerű játékból hozza össze forgalma nagyobb részét. A legutóbbi negyedévben a videojátékos szegmens 35 százalékkal, a közösségi hálózatok pedig 23 százalékkal járultak hozzá az összbevételhez. A fintech és üzleti szolgáltatások divízió (ami magában foglalja a cloudot is) egyelőre csak a forgalom negyedét adja.
Bár a járvány a játékos kedvnek jót különösen Kínában tett jót, hosszabb távon a közösségi média és a játékipar számára is gondot jelenthet az internetelérések kvázi tetőzése. Az elkövetkező években egyre nehezebb lesz "friss húst" találni, mivel az új belépők száma relatíve egyre elhanyagolhatóbb lesz a világhálót már régebb óta használókhoz képest. Ebből a szempontból is logikus lépésnek tűnik a fenti, igencsak komoly invesztíció olyan területekbe, amelyek más területeken erősíthetik a cég pozícióját.
A kínai óriások egymás után érkező "vállalásai" egyébként összefüggésbe hozhatók azzal a múlt hónapban Peking nyilvánosságra hozta elképzeléseit a kínai gazdaság további erősítéséről, amelyben a korábbinál is komolyabb hangsúlyt kap a technológiai alapú fejlesztés.
Csata a felhőben
A Tencent számára egyelőre még csak a határokat sem kell átlépni, hogy komoly riválisra akadjon a cloudos szolgáltatások szegmensében. A Canalys tavaly év végi elemzése szerint az Alibaba a helyi piac több mint 46 százalékát birtokolja, míg a Tencent csak távoli második a maga 18 százalékával.
Globálisan hasonló a helyzet, csak ott már az Alibaba is kispályásnak minősül a nagy amerikai vetélytársakhoz képest. A felhős infrastruktúrához köthet tavalyi globális forgalom majdnem harmada az Amazon Web Servicesnél landolt, a Microsoft Azure 17 százalékot tehetett el, illetve a Google Cloudnak is jutott 6 százalék. Az Alibaba csak utánuk következik a maga 5 százalékával.
A felek sajátságos helyzetben vannak: az amerikai cégek nem tudnak Kínában üzletelni, a kínaiaknak pedig az USA-ban nem terem sok babér. A két nagyhatalomon kívül viszont ott van a világ többi része, ahol már értelmezhetők a piacszerzési akciók. A Tencent számára ez elsősorban és első körben az "ismerős" ázsiai régió kulcsfontosságú országaiban, leginkább Indiában és Indonéziában való agresszívebb nyomulást jelentheti, míg a már most is erősebb pozícióban lévő Alibaba megpróbálhatja a nyugati régiót, köztük Európát is magához édesgetni. Ez persze nem lesz egyszerű, de a pénzzel láthatóan nem lesz gond.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak