A héten kerül sor az MKB Banknál az utóbbi évek legnagyobb szabású banki informatikai fejlesztési projektének záróaktusára: lecserélik a bank lelkét adó számlavezető rendszert. Az átállás ideje alatt pénteken 17 óra 45 perctől július 1-én (vasárnap) 24 óráig, valamint július 5-én 0 órától reggel 8 óráig leáll az MKB Bank teljes informatikai rendszere. Ez azonban lényegében 5 napos teljes leállás lesz, a bank július 2-ától (hétfő) július 4-éig (szerda) is könyvelési és pénztári szolgáltatásokra kiterjedő bankszünnapot tart, ennek megfelelően bankfiókok is zárva lesznek.
A bank több csatornán, levélben, SMS-ben és saját honlapján is tájékoztatta ügyfeleit az átállási időszakról. Az informatikai leállás időtartama alatt a bank pénzügyi és befektetési szolgáltatásai nem lesznek elérhetők sem személyesen, sem elektronikus csatornákon, sem a TeleBANKár ügyfélszolgálaton keresztül. A bankkártya-szolgáltatást azonban továbbra is használhatják, azaz a bankkártyás vásárlás, az ATM-ből történő készpénzfelvétel, a már telepített MKB Pay szolgáltatással történő vásárlás is működik a bankszámla, illetve a hitelkártyaszámla fedezetének összegéig. Az MKB a bankkártyaletiltás lehetőségét is biztosítja.
Fizetési és egyéb megbízásokat elektronikus csatornán 2018. június 29-én 17:45-ig, személyesen ugyanaznap 15 óráig lehet benyújtani, utána erre csak július 5-én 8 órától lesz lehetőség.
Az MKB három éve indította a projektet. Az első tervek talán túlságosan is ambiciózusak voltak, akkor 2016 végére tervezték a teljes csere végrehajtását.
Egy másik bank fog kinyitni jövő héten csütörtökön
Bár alapvetően a központi számlavezetés cseréje történik meg, a több évnyi fejlesztői munka eredményeképpen az ügyfelek csütörtökön egy másik bankot találnak: egyes szolgáltatások megszűnnek, melyeket a bank újakkal vált ki. Ha valakinek az új szolgáltatási feltételek nem felelnek meg, díj- és költségmentesen lemondhatja az adott szolgáltatást.
Az MKB átalakítása meglehetősen nagy sajtónyilvánosságot kapott. Hetényi Márk, a bank digitális átalakítását is levezénylő vezérigazgató-helyettes konferenciákon rendszeresen beszélt az átalakítás mögötti koncepcióról. Egy olyan bank képe bontakozott ki ezek nyomán, amely képes a PSD2 miatt a piacra amúgy is betörő különböző külső szolgáltatók kínálatának aggregálására, és egyfajta pénzügyi szolgáltató központként tud működni.
Ehhez Hetényiék szerint elengedhetetlen, hogy lecseréljék a magyar pénzintézetekre jellemző több tíz éves alaprendszereket. Ezek a legacy rendszerek, amikre sok esetben szigetszerű szolgáltatások épülnek ugyan hordoznak magukban működési kockázatot, és megnehezítik új szolgáltatások implementálását, de sok pénzintézet nagyobb kockázatot (és túlságosan magas költséget) lát egy átállásban.
Ezt várja előnyként a bank
Arról, hogy milyen előnyökkel jár majd az új rendszer, Hetényi Márk a Portfoliónak beszélt két éve egy nagyobb interjúban.
Mondanivalója úgy foglalható össze, hogy egy a növekedést támogató, skálázható, jól mérhető, olcsóbban és rugalmasabban működtethető banki rendszer áll fel, amely jobban ki tudja szolgálni ügyfelei igényeit. A skálázhatóság alatt Hetényi azt értette, hogy képes lekövetni a gyors növekedést, akár egy nagyobb akvizíciót is. Olcsóbb lesz, mert kisebb támogatási és üzemeltetési költségekkel lehet majd működtetni. És gyorsabb is, mert a termékfejlesztési időt drasztikusan lecsökkentve gyorsan tud reagálni a piac igényeire.
Ami az ügyfelek illeti, ők a bővülő szolgáltatáskínálat mellett például a gyorsabb és egyszerűbb számlanyitásban – Hetényi 15 perces számlanyitást ígért – vagy a 30 perc alatti hitelbírálatban és folyósításban (fedezetlen hiteleknél) érzik majd mindennek az előnyeit.
Hetényi az említett interjúban arról is beszélt, hogy a projekt nagysága ellenére meglepően gyorsan, 3-4 éven belüli megtérül.
Címlapfotó: MTI Fotó/Szigetváry Zsolt
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak