Vezetést támogató rendszereket teszteltek Amerikában. Kiderült, hogy esőben jelentősen romlik ezeknek a ma már széles körben használt technológiáknak a hatékonysága.

Az Egyesült Államokban és Kanadában nagyjából 60 millió taggal rendelkező nonprofit autós szervezet, az American Automobile Association (AAA) a héten hozott nyilvánosságra egy tanulmányt, amelyben a vezetést segítő különböző technológiák teszteredményeiről számolnak be. Az adatok alapján esős időben semmiképpen nem érdemes ezekre a megoldásokra hagyatkoznunk.

Ha esik, ha fúj...

Az AAA szakemberei elsősorban arra voltak kíváncsiak, hogy ezek a rendszerek miként alkalmazkodnak az ideálistól némileg eltérő körülményekhez. Ez lényeges kérdés, hiszen a vezetéstámogató technológiáknak nem csak verőfényes napsütésben kellene megfelelően működniük. A tesztek során közepes és erős esőzést szimuláltak, majd az adatokat összevetették a "normál ügymenetnél" tapasztalt eredményekkel. 

Ideális körülmények között a négy kereskedelmi forgalomban kapható, 2020-as évjáratú jármű (Buick Enclave Avenir, Hyundai Santa Fe, Toyota RAV4 és Volkswagen Tiguan) egyike sem ütközött az úton álló helyzetben hagyott másik kocsival, azaz az automatikus vészfékezést biztosító rendszerek itt jól vizsgáztak. Az autókra szerelet esőgépek beindításat követően azonban a 25 mérföldes (40 km/óra) sebességgel megtett tesztkörök 17 százalékában történt ütközés. A hibaarány 35 mérföldes tempónál (56 km/h) ráadásul már 33 százalékra nőtt. Érdemes azt is megemlíteni, hogy maga a burkolat a teszt mechanikája miatt gyakorlatilag teljesen száraz maradt, így ezek a számok valószínűleg még magasabbra emelkednének egy valódi zivatar esetén.

Nem sokkal alakult jobban a sávtartásért felelős sofőrsegítő megoldások próbája sem. Sőt, ezek a rendszerek még ideális viszonyok között is 37 százalékos hibaaránnyal működtek. A csapadékkal nehezített szituációban pedig egészen magas, 69 százalékos tévedési rátát mértek az AAA munkatársai.

Nem árt az óvatosság

A fenti eredmények azért fontosak, mert a ma forgalomba kerülő személyautók legtöbbjénél már elérhető valamilyen típusú vezetést támogató megoldás. Ezek között az önmagától beparkoló algoritmus hibája maximum bosszantó kellemetlenségekkel járhat, ám ha a sávtartás vagy a vészhelyzeti fékezés megy félre, az akár súlyos balesetekhez is vezethet. Éppen ezért fontos a sofőröknek tisztában lenni azzal, hogy az ilyen extra funkciók ugyan hasznosak, és összességében bizonyosan hozzájárulnak a közlekedésbiztonság javításához, ám ettől még nem szabad adottnak venni a képességeiket. Különösen esőben nem.

Piaci hírek

CIO Hungary 2025: hogyan válhat veszélyessé egy félrenevelt MI?

Beszámolónk harmadik része a 16. CIO Hungary konferencia második napjáról, ahol a stresszes témák mellett a stresszcsökkentésről is sokat megtudhattunk.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.