Szemben a Samsunggal, amelyik egy hektikus piacon is derekas helytállásról tudott beszámolni, az Amazon számára egyáltalán nem alakult jól az idei év első három hónapja. Az e-kereskedelemmel foglalkozó óriásvállalat termékeladásai 1,8 százalékkal estek, a piacterén jelen levő eladók révén szerzett bevétele pedig 1 százalékkal csökkent.
Vissza a megszokotthoz
Ennek okait elsősorban abban látja, hogy vásárlóik egy szemmel is jól látható része ismét inkább a fizikai valójukban létező boltokat kezdte előnyben részesíteni. Emellett az emelkedő üzemanyagárak nem tesznek jót a házhozszállításnak. Az Amazon termékeinek kiszállításával foglalkozó partnerei 5 százalékos költségnövekedést voltak kénytelenek bevezetni a kutakon tapasztalható áremelkedés miatt.
Szintén negatívan érintették az Amazont a 2019-en bejelentett Rivian-felvásárlás következményei. A Rivian elektromos-önvezető ökoszisztémát fejleszt, amelyre bármely hagyományos autógyártó (például a Ford, amely szintén a startup jelentős befektetője) felépítheti saját elektromos hajtású modelljét akár önvezető technológiával is. Ezt a céget szerezte meg az Amazon pár éve, de eddig nem bizonyult lukratívnak az üzlet. Az egykor 180 dolláros magasságban is járó papírokat most valamivel több mint 30 dolláron adják-veszik.
Számok bűvöletében
Összességében a negatív trendek miatt Jeff Bezos cége 7,6 milliárd dolláros, nem működési költségnek számító kiadásról volt kénytelen beszámolni. A helyzet ráadásul nem is javul a közeljövőben jelentősen, hiszen a vállalat maga hívta fel a figyelmet arra, hogy nem remél gyors kilábalást. Az orosz-ukrán háború és a világgazdaság jelenlegi bizonytalanságai miatt elég nagy szórással jelezte előre a következő negyedéves adatokat. Eszerint az bárhol alakulhat 1 milliárd dolláros veszteség és 3 milliárd dolláros nyereség között. Egy éve egyébként 7,7 milliárd dolláros működési eredményt tudott felmutat az Amazon.
Mindezek hatására a zárást követő órákban a cég értékpapírjainak ára 11 százalékot esett. Részvényenként 7,56 dolláros veszteséget jelentett a vállalat, ami jócskán alulmúlta az elemzők által várt 8,36 dolláros egy részvényre jutó nyereséget. Még nagyobb a lyuk, ha a tavalyi, hasonló időszakhoz viszonyítjuk: akkor ugyanis részvényenként majdnem 16 dolláros nyereséget tudott elérni az Amazon.
Történt mindez úgy, hogy a bevétel 7 százalékkal nőtt az egy évvel ezelőttihez képest. A 116,4 milliárd dolláros eredmény százmillió dollárral meghaladta az elemzői várakozásokat. Az üzemi bevétel (ami nem is tartalmazza a Riviannal kapcsolatos befektetések eredményét) 3,7 milliárd dollárra esett az egy évvel korábbi 8,9 milliárd dollárról.
Túlterjeszkedett az Amazon?
A vállalat pénzügyi igazgatója bejelentette, hogy túlkapacitás alakult ki a raktárak területén. Brian Olsavsky elárulta, hogy a pandémia kitörése óta az Amazon nagy erőfeszítéssel bővítette raktárait, növekvő kereslet kielégítése érdekében. Jelenleg azonban a kínálat már meghaladja ezt, így a vállalat üzemeltetési költsége sokkal nőtt.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak