Ami persze logikus, bár alapból mindenki a járművek rendszerei miatt aggódik.

Éppen tegnap számoltunk be róla, hogy az idei Pwn2Own hekkerverseny azzal jutalmazzák egy Tesla Model 3 rendszerének feltörését, hogy a győztes haza is viheti az alsó hangon 35 ezer dollárt érő járművet. Ennél kevésébé menő, de potenciálisan nem kevésbé kártékony az elektromobilitást kiszolgáló infrastruktúra, mondjuk az e-töltőállomások feltörése, amelyek ugyancsak az internetre csatlakozó eszközök, és ma már nem meglepő módon szintén szoftveres vezérléssel működnek – erre példa a a Schneider Electric nemrég kiadott értesítése, amelyben ilyen hibákra hívta fel a figyelmet.

Ami a netre csatlakozik, annak annyi

Három sebezhetőséget is be kellett foltozni a francia multi által gyártott, közületi vagy kereskedelmi felhasználásra szánt EVlink Parking töltőállomásokkal kapcsolatban, amelyek esetenként az egység fölötti ellenőrzés távoli átvételére is lehetőséget adtak. A vállalattal évek óta együttműködő, moszkvai központú Positive Technologies szakemberei még tavaly májusban hívták fel a figyelmet a kritikus, a magas és a közepes kockázati kategóriába sorolt hibákra, amelyekkel kapcsolatban a vállalat karácsony előtt adott ki figyelmeztetést, firmware-frissítésre szólítva fel az érintett eszközök üzemeltetőit.

A legsúlyosabb sérülékenységet egy fizikailag kódolt hitelesítési problémaként írják le, amelynek kihasználásával a támadók teljes körű jogosultsággl férhetnek hozzá az állomásokhoz. A második esetben ugyanehhez a megfelelő kód távolról való futtatására van szükség, míg a harmadik az állomás webes felületéhez való hozzáféréssel kapcsolatos – ez utóbbi azért érdekes, mert a közösségi felhasználású eszközök a Schneider Electric cloud rendszerére csatlakozhatnak mobil vagy vezetékes kapcsolaton keresztül, és ugyanígy parancsokat is lehet küldeni az állomásoknak.
 

Az online kapcsolat nagyon hasznos, ameddig nem a hekkerek használják


A beszámolók a Positive Technologies szakembereit idézik, amelynek alapján a hekkerek a nem frissített rendszereknél leállíthatják az adott járművek töltését, általánosságban üzemen kívül helyezhetik a töltőket, de még a kábeleket is lecsatlakoztathatják róluk és elsétálhatnak velük – olyasmiről nem is szólva, hogy a megfelelő esetekben ingyenesen tölthetnek fel járműveket, ugyancsak a sérülékenységek kihasználásával. Ez önmagában nem tűnik világra szóló problémának, de nem csak az elektromos autókat lehet megbénítani vele, hanem a technológia terjedésével az elektromos hálózatok működésébe is egyre jobban bele lehet zavarni.

A Schneider Electric azóta szűkszavú közleményben tudatta: nincs tudomása róla, hogy a frissítések kiadásáig a fenti hibákat bárki is kihasználta volna a gyakorlatban.

Biztonság

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.