Továbbra is gyorsan növekszik az internetes adatforgalom, bár nem vált be azoknak a jóslata, akik a 90-es évek második felének brutális növekedését – a 100 naponkénti duplázást – extrapolálták a jövőbe. A másodpercenként mintegy 50 millió HTTPS- és 70 millió DNS-kérést kiszolgáló Cloudflare statisztikái szerint a január eleji állapothoz képest november végére 25 százalékkal nőtt a globális internetforgalom.
A növekedési idei görbéje egyébként szinte pontosan követi a tavalyit (leszámítva a február végi tüskét). Érdekes, hogy a jelentősebb ünnepeken rendre visszaesik a forgalom. Ez a régiós-országos adatoknál is megfigyelhető. A muszlim országokban például ilyen hatása van április végén a ramadánt lezáró ünnepeknek, Olaszországban pedig a húsvétnak.
Az online szolgáltatások népszerűségi rangsora az internet koncentrálódását mutatja. A Google volt a legnépszerűbb általános internetes szolgáltatás, ami széles szolgáltatásportfóliójának és az Android népszerűségének is köszönhető. A Facebook stabilan a 2. helyen áll, míg az Apple (apple.com-on keresztül elérhető, valamint az iPhone-hoz kapcsolódó szolgáltatásokkal, de az iCloud nélkül) a 3. legnépszerűbb. Volt az évnek egy időszak, amikor úgy nézett ki, hogy az negyedik helyen végző TikTok elveszi Cupertino dobogós helyét, de ez a megingás csak átmeneti volt.
Az internetforgalom változása 2023 és 2022 folyamán
(Kattintson a képre a nagyobb mérethez!)
A Microsoft úgy is az 5. helyre futott be, hogy a 6. helyen végző YouTube-ot a statisztikákban külön kezelték. A tíz legnépszerűbb közé került még sorrendben az AWS, az Instagram, az Amazon és az iCloud. Mint a Cloudflare részletese elemzése írja, a tizedik helyre a Netflix és a Microsoft Office is esélyes volt.
Megőrizte tavalyi helyezését az X/Twitter
A közösségi média oldalakat külön is elemezte a Cloudflare. Tekintve, hogy közel 5 milliárd felhasználó (a világ népességének több mint 60 százaléka) számára ezek a platformok jelentik a legfontosabb kommunikáció csatornát és információs forrást, ezért nem meglepő, hogy az abszolút rangsorban is előkelő helyen szerepelnek. Az "ágazati" listán az összesített Top10-ben is szereplő Facebook, TikTok és Instagram mellé az X/Twitter futott be a 4. és a Snapchat az 5. helyre.
A nyáron X-re keresztelt Twitter egyelőre tartja magát az élbolyban, már ami a social media kategóriát illeti. A visszaesésének azonban egyértelmű jelei vannak. Míg 2022-ben az összesített lista 12. helyére futott be, és év közben többször is leszorította az Instagramot a kategória dobogós helyéről, idén ez már nem sikerült. Az összesített listán az év második felében már csak a 13. és a 19. hely között ingázott, a kutatás zárásakor a 16. helyen állt.
Az OpenAI mindent vitt, de jönnek fel a konkurensek
A Cloudflare elemzésében idén szerepelnek először a generatív MI-szolgáltatások. A statisztikák azt mutatják, hogy az OpenAI még élvezi annak az előnyét, hogy elsőként vált szélesebb körben ismertté és elérhetővé a hasonló szolgáltatások között.
Egyelőre azonban még az OpenAI is felívelő szakaszban van: január elején a 200. helyen állt az összesített rangsorban. Március-áprilisban azonban – a GPT-4 elindulásával és új funkciók megjelenésével – a legjobb 100 közelébe került. November 9-én volt a csúcson, akkor a 104. helyre mérte a Cloudflare. A forgalmi adatok alapján a Sam Altman körüli botrányok nem ártottak a szolgáltatás népszerűségének.
A konkurensek azonban szintén erősödnek. Leglátványosabb a character.ai előretörése, amely szolgáltatásai folyamatos bővítésével elérte, hogy év eleje óta az 500. hely környékéről a 200. hely közelébe jusson. Így most kategóriájában a második legnépszerűbb szolgáltatás lett. Ehhez persze az is kellett, hogy a korábbi második Quillbot ne tudjon javítani – utóbbi az összesített népszerűségi listán egész évben a 250-260-as sávban maradt.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak