Az asztali verzió - követve a mobil kliens arculatváltását - a fiatalok irányába fordult. Eltűnt néhány megszokott, felbukkant néhány új funkció, a vélemények legalábbis vegyesek.

A Microsoft Windows 10 Insider Programjában részt vevők már képet alkothattak arról, hogyan képzeli el a redmondi fejlesztő a csevegőprogramok jövőjét. Nem sokkal a különösebb felhajtás nélkül bemutatott mobil kliens után ugyanis megjelent az asztali változat is. Akárcsak a telefonokra, tabletekre optimalizált kiadás, úgy a desktop verzió is megosztotta az új Skype-élményt megtapasztalókat.

A fiataloké a jövő

Nem mintha ne fért volna rá egy kis ráncfelvarrás a Skype-ra; a mobil klienseket letaroló Viber, WhatsApp és társai szinte heti rendszerességgel újulnak meg, hoznak valamilyen friss tudást az appok készletébe. Ehhez képest a Microsoft terméke viszonylag lassú frissítési ciklussal bír, kevésbé tudja lekövetni a piac rezdüléseit.

Ezen akar változtatni most Redmond. Már első ránézésre is másképp fest az új kliens a megszokotthoz képest, a fehér és rikító színek dominálnak a korábbi kékes-pasztell árnyalatok helyett. De nem csak külsejében történtek változások, tudásában is a fiatalabb korosztály igényeihez próbálta igazítani szoftverét a Microsoft.

Így került előtérbe a képmegosztás, a mozgógépek (GIF) támogatása és a @ jel alkalmazásának lehetősége. Utóbbi tényleg hasznos újítás: csoportbeszélgetésekben ennek és a megszólított nevének használatával lehet kiemelni mondandónkat, ami így kisebb eséllyel veszik el az üzengetés káoszában. Emellett egy helyről, egy kvázi raktárból érhető el az összes, korábban megosztott kép és videó, így viszonylag könnyen elő lehet keresni a kívánt tartalmat egy későbbi időpontban.

Nem csak ronda, bugos is

Sokat ront az összképen, hogy az első vélemények szerint a szoftver nem csupán a design tekintetében küszködik kihívásokkal. A visszajelzések alapján bugos a kezelőfelülete és hiányoznak korábban kedvelt funkciók. A Microsoft tehát elkövette ugyanazt a hibát, amit mobilkliense esetében.

Utóbbinál olyan nagy volt egyébként a felhasználói ellenállás, hogy a vállalat apró lépésekben kénytelen volt visszakozni: több, korábban alapszolgáltatásként használt, de a frissítés megjelenésével eltüntetett lehetőséget csempészett vissza a kliensbe. Így például a felhasználók ismét könnyen törölhetnek beszélgetéseket és kapcsolatokat, illetve hívás esetén továbbra is használható marad a telefon.

Ahogy a mobil app esetében, úgy az asztali változatnál is problémás a jelenlétkezelés. Felhasználói visszajelzések szerint elég bonyolultra sikerült annak jelzése, hogy a kapcsolatlistából ki elérhető és ki nem.

A nagy kérdés azonban az, hogy ki felelt a Microsoftnál a Skype teszteléséért és minőségbiztosításáért. Érdekes lenne megtudni, hogy miként bólinthatott rá valaki a szoftver ezen állapotára, különösen úgy, hogy a mobilapp esetében már bőven rendelkezésre álltak a negatív visszajelzések (sőt, azok egy részét azóta már javította is a Microsoft).

Hogyan tovább?

Szerencsére a Skype mostani formájában valószínűleg sosem fog eljutni a felhasználókhoz. Az Insider Program résztvevőinek tapasztalatai alapján minden bizonnyal további változtatásokat fog eszközölni a fejlesztő az alkalmazáson. Megjelenési ideje egyelőre nem ismert, de ha a közeljövőben a széles közönség elé akar állni vele Redmond, akkor valószínűleg az őszi Windows 10 Autumn Creators Update-tel együtt indítja útjára az új Skype-ot. Addig azonban már nincsen sok ideje a szoftverfejlesztő gigásznak a javítások elkészítésére és alapos tesztelésére.

Szintén dicsérni való döntés, hogy az otthoni felhasználóknak szánt és a vállalati ügyfelek részére készített kliens külsejében a korábbinál is jobban szétválik. Vagyis utóbbi megtartja megszokott kinézetét - habár a két változat által alkalmazott kommunikációs protokoll az eltérő design ellenére ugyanaz marad.

Konzumer tech

Sztrájkba kezdenek a videójátékok szinkronszínészei az MI miatt

A hollywoodi színészek és a játékkészítő stúdiók képviselői közel álltak a megállapodáshoz, ám a generatív algoritmusok jelentette problémákat egyelőre nem sikerült megnyugtatóan rendezni.
 
Általános jelenség a hazai nagyvállalatok körében, hogy a szükségesnél jelentősen többet költenek nyilvánosfelhő-szolgáltatásokra. Utánajártunk, mi a pontos helyzet, és mit lehet tenni a költségek optimalizálásáért.

a melléklet támogatója a 4iG Nyrt.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.