Ez lesz a legfontosabb jellemző, amellyel megkülönbözteti magát a konkurenseitől. Kérdés, mire lesz elég.

New Yorkban az Oracle CloudWorld rendezvényen jelentették be, hogy az Oracle a tavaly ősszel bejelentett adatbázisához (Database 18c) hasonlóan önvezérlővé teszi a Cloud Platform minden szolgáltatását.

Az Oracle termékfejlesztésért felelős elnöke, Thomas Kurian olyan lehetőségekről beszélt, hogy a szolgáltatások képesek lesznek ellátni saját védelmüket, automatizáltan telepítik a javítócsomagokat, illetve saját magukat tudják finomhangolni – az elnök szerint lényegében minden kulcsfontosságú üzemeltetési funkció automatizálható.

Mély automatizció

De nem csak az üzemeltetésre terjed ki az autonómia, hanem például az alkalmazásfejlesztésre, az adatintegrációra, az alkalmazásintegrációra vagy az analitikai feladatokra is. Az alkalmazásintegráció esetében például az ügyfélnek csak azt kell kitalálnia, hogy mit szeretne integrálni, onnan mindent átvesz a rendszer: létrehozza a szolgáltatástérképet, és gondoskodik a végpontok összekapcsolódásáról is – illusztrálta a folyamatot Amit Zavery, a Cloud Platformért is felelős alelnök egy konferenciahíváson.

Mindezt többek között az teszi lehetővé, hogy a Cloud Platform minden új generációs szolgáltatása használ mesterséges intelligenciát és gépi tanulási algoritmusokat, amelyek révén a rendszer öntanuló módon képes javítani magát. De a gépi tanulás az analitikai szolgáltatásokban is szerepet kap: elvégzi az adattisztítást és előkészítést, hogy az adatfeltárás már tiszta adatokon történjen a szintén automatizáltan létrehozott data lake-ből.

A Cloud Platform Autonomous Services néven elérhető szolgáltatások az év második felében válnak majd elérhetővé. Az Oracle egyébként a szokásos módon próbálja eladni az automatizált szolgáltatásait. Automatizált szabványos megoldásokat lehet alkalmazni, amivel csökkenthető az emberi beavatkozás – és az abból eredő hibalehetőség. Ezzel együtt értelemszerűen javul a rendszerek teljesítménye, rendelkezésre állása és biztonsága.

Kemény feltételeket vállal

Az Oracle kiterjesztette a vállalati szolgáltatási szerződéseit (Service Level Agreement – SLA) az Oracle Autonomous Database 99,995 százalékos rendelekezésre állási garanciájára építkezve. Az erről szóló közlemény némileg homályosan fogalmaz, "pénzügyi háttértámogatással rendelkező" felhőgaranciát ígér az IaaS (Infrastructure-as-a-Service) szolgáltatásokra.

Az Oracle garanciát vállal a teljesítményre, a megvalósíthatóságra és a rendelkezésre állásra is. Az új teljesítményalapú SLA értelmében az Oracle Cloud Infrastructure "havi szinten mért 90 százalék feletti rendelkezésre állást garantál minden nap". Ha nem sikerül elérnie ezt a szintet akár csak 44 percre egy hónap során, a felhasználó szolgáltatási kedvezményeket kérvényezhet az Oracle-nél.

Szintén New Yorkban jelentették be, hogy a vállalat kibővíti adatközpont-hálózatát. A bővülés elsősorban Ázsiát érinti, de minden régióban épülnek új adatközpontok. Európában két új központ épül: a jövőben Amszterdamból és Svájcból is ki tudják szolgálni ügyfeleiket. Észak-Amerikában két-két központ épül Kanadában és az USA-ban.

A Közel-Keleten újdonságnak számít Szaúd-Arábia, ahol eddig egyik nagy felhőszolgáltatónak sincs komolyabb adatközpontja. (Egyébként az Amazon és a Google is dolgozik azon, hogy megvesse lábát az országban.) Az ázsiai térségben a tervek szerint Indiában, Japánban, Dél-Koreában és Szingapúrban építenek adatközpontot, de nem marad ki Kína sem, ott azonban partnerrel, a Tencenttel tervezik a fejlesztést.

Meddig nőhet az Oracle felhője?

A bejelentés kapcsán újra felmerül egy probléma, amelyet eddig elfedett az Oracle felhős üzletének gyors növekedése. A legutóbbi negyedév eredményei pozitív képet rajzoltak a vállalatról. A felhős bevételek 44 százalékkal bővültek, miközben az új licencek értékesítéséből származó bevételek csökkenése megállt. Ennek ellenére a tőzsdén a negyedéves eredmények bejelentése után estek a vállalat részvényei.

Utóbbi elsősorban a jövőt illető kilátások miatt volt. A folyó negyedévre ugyanis az Oracle a felhős bevételeinek 21-25 százalékos bővülését ígérte szemben az elemzők 30 százalékos várakozásával. A TechWorld szerint a probléma az, hogy az Oracle felhős ajánlata eddig elsősorban a saját on-premise ügyfeleinek szólt, melyek nem akarták elveszíteni befektetéseiket azzal, hogy a hibrid rendszerek vagy a felhő felé mozdulnak el.

Bár az Oracle-nek hatalmas ügyfélköre és telepítési bázisa van, kérdés azonban, hogy az elegendő-e ahhoz – és ha igen, meddig –, hogy fenntartsa a vállalat egészséges növekedési ütemét.

Cloud & big data

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.