Hamarosan több mint tizennégyezer embernek kell új állás után néznie világszerte.

Hónapok óta keringenek pletykák arról, hogy a Tesla jelentős leépítésekre készül. Most kiszivárgott egy belső e-mail, amelyben a dolgozókat tájékoztatják, hogy globálisan több mint 10 százalékuknak mennie kell a cégtől. Öröm az ürömben, hogy a korábbi pletykák még kétszer ekkora leépítésről szóltak.

Az elmúlt hónapokban számos jele volt annak, hogy ez a tájékoztató bármikor megérkezhet. Mint a hírt először megíró Electreken olvasható, a menedzserek utasításba kapták, hogy azonosítsák csapataikban a gyengén teljesítőket, és a vállalat felfüggesztett bizonyos részvényjuttatásokat is. Közvetve szintén az elbocsátások irányába mutatott, hogy márciusban csökkentette a termelését a sanghaji Gigafactory, a kínai piacon ugyanis visszaesett a kereslet, amire a legtöbb hazai gyártó árcsökkentéssel reagált. A Tesla is csökkentett, de kevesebbet is termel: a texasi gyárban például a napokban rövidítették le a Cybertruck-gyártás műszakjait.

Az elbocsátásokról tájékoztató levélen Elon Musk aláírása szerepel, ezért is meglepő a visszafogott hangvétele. Az elbocsátásokat a termelékenységnövelés miatt kell meglépni, amit "nehéz döntésnek" nevez. Sőt: a távozóknak megköszöni az évek során végzett kemény munkájukat, a maradóknak pedig előre köszöni, hogy leküzdik az előttük álló nehézségeket. (Az Electreken olvasható a levél teljes szövege.)

A leépítések egyébként már megkezdődtek. A lap szerint egyes alkalmazottak hozzáférését a vállalati rendszerekhez a levél szétküldése előtt megszüntették. Azt nem nagyon tudni, hogy a Musk levelében szereplő "több mint 10 százalék" mennyivel több: nagyságrendileg azonban legalább 14 ezer munkavállalónak szűnik meg a munkahelye.
 

 

A vállalat létszáma az elmúlt négy évben közel duplájára nőtt. A Macrotrends adatai szerint 2020-at alig több mint 70 ezer alkalmazottal zárta. Bár a bővülés üteme évről évre csökkent, tavaly év végén így is meghaladták a 140 ezres létszámot (lásd a fenti grafikont).

Várták, és jött is

Arról nem szivárogtak ki információk, hogy a leépítés fűnyíróelv alapján érinti az egész céget, vagy ennél átgondoltabb lesz. Mivel a vállalatnak nincs PR-részlege, szintén csak közvetett jelekből lehet következtetni arra, hogy ismert vezetők is távozhatnak.

Mint a Reuters megjegyzi, tavaly nehéz évet zárt a Tesla. A 2023-as  utolsó negyedévben jelentősen, de éves szinten is kevesebb autót tudtak eladni, mint egy évvel korábban – főleg a kínai piac visszaesése miatt. Eközben a kínai gyártók jönnek fel: egyre jobb minőséget kínálnak a Teslánál jóval olcsóbban.

Musk azonban ebbe a versenybe nem akar belemenni. A Tesla elvetette az elektromos hajtású népautó tervét, és az árverseny helyett most a nyereségesség javításával próbálkozik.

Az Electrek kommentárja szerint egyébként a Teslánál soha nem a túl magas, hanem a túl alacsony létszám volt probléma. Emiatt is rossz például a szervizhálózata, és panaszkodnak a dolgozók túlterheltségre. Bár sokat megőrzött innovatív startupos stílusából, ekkora méretben már sokkal fontosabb az érett vállalatokra jellemző működés: szervezettség, átgondolt folyamatok, alacsony fluktuáció, magas fokú termelési biztonság és így tovább - véli a lap.

Közösség & HR

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.