Hónapok óta keringenek pletykák arról, hogy a Tesla jelentős leépítésekre készül. Most kiszivárgott egy belső e-mail, amelyben a dolgozókat tájékoztatják, hogy globálisan több mint 10 százalékuknak mennie kell a cégtől. Öröm az ürömben, hogy a korábbi pletykák még kétszer ekkora leépítésről szóltak.
Az elmúlt hónapokban számos jele volt annak, hogy ez a tájékoztató bármikor megérkezhet. Mint a hírt először megíró Electreken olvasható, a menedzserek utasításba kapták, hogy azonosítsák csapataikban a gyengén teljesítőket, és a vállalat felfüggesztett bizonyos részvényjuttatásokat is. Közvetve szintén az elbocsátások irányába mutatott, hogy márciusban csökkentette a termelését a sanghaji Gigafactory, a kínai piacon ugyanis visszaesett a kereslet, amire a legtöbb hazai gyártó árcsökkentéssel reagált. A Tesla is csökkentett, de kevesebbet is termel: a texasi gyárban például a napokban rövidítették le a Cybertruck-gyártás műszakjait.
Az elbocsátásokról tájékoztató levélen Elon Musk aláírása szerepel, ezért is meglepő a visszafogott hangvétele. Az elbocsátásokat a termelékenységnövelés miatt kell meglépni, amit "nehéz döntésnek" nevez. Sőt: a távozóknak megköszöni az évek során végzett kemény munkájukat, a maradóknak pedig előre köszöni, hogy leküzdik az előttük álló nehézségeket. (Az Electreken olvasható a levél teljes szövege.)
A leépítések egyébként már megkezdődtek. A lap szerint egyes alkalmazottak hozzáférését a vállalati rendszerekhez a levél szétküldése előtt megszüntették. Azt nem nagyon tudni, hogy a Musk levelében szereplő "több mint 10 százalék" mennyivel több: nagyságrendileg azonban legalább 14 ezer munkavállalónak szűnik meg a munkahelye.
A vállalat létszáma az elmúlt négy évben közel duplájára nőtt. A Macrotrends adatai szerint 2020-at alig több mint 70 ezer alkalmazottal zárta. Bár a bővülés üteme évről évre csökkent, tavaly év végén így is meghaladták a 140 ezres létszámot (lásd a fenti grafikont).
Várták, és jött is
Arról nem szivárogtak ki információk, hogy a leépítés fűnyíróelv alapján érinti az egész céget, vagy ennél átgondoltabb lesz. Mivel a vállalatnak nincs PR-részlege, szintén csak közvetett jelekből lehet következtetni arra, hogy ismert vezetők is távozhatnak.
Mint a Reuters megjegyzi, tavaly nehéz évet zárt a Tesla. A 2023-as utolsó negyedévben jelentősen, de éves szinten is kevesebb autót tudtak eladni, mint egy évvel korábban – főleg a kínai piac visszaesése miatt. Eközben a kínai gyártók jönnek fel: egyre jobb minőséget kínálnak a Teslánál jóval olcsóbban.
Musk azonban ebbe a versenybe nem akar belemenni. A Tesla elvetette az elektromos hajtású népautó tervét, és az árverseny helyett most a nyereségesség javításával próbálkozik.
Az Electrek kommentárja szerint egyébként a Teslánál soha nem a túl magas, hanem a túl alacsony létszám volt probléma. Emiatt is rossz például a szervizhálózata, és panaszkodnak a dolgozók túlterheltségre. Bár sokat megőrzött innovatív startupos stílusából, ekkora méretben már sokkal fontosabb az érett vállalatokra jellemző működés: szervezettség, átgondolt folyamatok, alacsony fluktuáció, magas fokú termelési biztonság és így tovább - véli a lap.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak