Megérkezett a Xiaomi első autómodellje, az SU7, azaz a Speed Ultra 7. A vállalat tegnap jelentette be, hogy megkezdte az autók szállítását – egyelőre Kínában, ahol 29 város 59 üzletében lehet megrendelni a modellt.
Az SU7 tavaly decemberi bemutatóján a Xiaomi Group alapítója, Lej Csun arról beszélt, hogy az autóiparba belépés léptékváltást is jelent az okostelefon-iparhoz képest, és fontos állomása annak, hogy a vállalat egy teljes ún. Human-Car-Home intelligens ökoszisztémát építsen ki. Ami pedig konkrétan az autós terveket illeti, ott sem aprózták el a célt: a világ öt legnagyobb autógyártója közé akarnak kerülni (a jelenlegi élcsapatba a Volkswagen, a Toyota, a Stellantis, a Mercedes-Benz és a Ford tartozik). A cél eléréséhez a következő egy évtizedben mintegy 10 milliárd dollárt költenek fejlesztésekre. Az SU7 kifejlesztése kb. 1,4 milliárd dollárt vitt el.
A Xiaomi üzletpolitikájának fontos elemét képezi, hogy autóinak, telefonjainak és más intelligens eszközeinek közös az operációs rendszere, ami reményeik szerint az összekapcsolhatóság miatt tetszik majd a felhasználóknak. Ezt a nemzetközi lapok idézte iparági elemzők is jó stratégiának tartják, amely különösen a meglévő Xiaomi-ügyfelek számára jelenthet előnyt.
Évi 200 ezer autót is le tudnak gyártani
Az autókat nem a Xiaomi, hanem egy partnercége, az állami tulajdonban lévő BAIC Group gyártja. A BAIC pekingi üzeme évente 200 ezer járművet tud legyártani. Úgy tűnik, a Xiaomi tanult az eddigi kudarcokból: a Google már 2016-ban feladta, hogy autógyártó legyen, az Apple pedig néhány héttel ezelőtt vetett végett a 10 milliárd dollárt elégető kísérletnek, de a Tesla története is szolgálhatott tanulsággal arra vonatkozóan, hogy autót gyártani nem is olyan egyszerű.
Ami a piacra lépést illeti, a Xiaominak még hazai pályán sem lesz könnyű dolga. Kínában – amely jelenleg az elektromos autók legnagyobb piaca – komoly árháborút vívnak egymással a gyártók. Csökkentette árait a legnagyobb hazai gyártó, a BYD, amikor a kereslet visszaesését érzékelte. Példáját szinte azonnal követte a Tesla, amely az elmúlt hónapokban több ezer dollárral vitte lejjebb autói árát. Ez az árverseny egyébként jót tett a piacnak: képes volt megállítani a kereslet gyengülését.
Az SU7-nek papíron kiválóak a paraméterei, például jobban gyorsul, mint a Teslák vagy az elektromos meghajtású Porschék, elméleti hatótávolsága pedig 1200 km.
A Nikkei beszámolója szerint a Xiaomi piacra lépése elé nem gördít akadályt a pekingi kormányzat sem, amely az utóbbi időben hatósági eszközökkel próbálja megakadályozni, hogy új szereplők özönöljék el a piacot.
(Fotó: Xiaomi)
EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT A PROJEKTMENEDZSMENTRŐL TUDNI KELL!
Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, hibrid működésről, elosztott csapatokról, kulturális gapek kezeléséről. Exkluzív információk képzésekről, munkaerőpiacról, kereseti és karrierlehetőségekről.
2025.03.18. Symbol Budapest
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak