Az Európai Parlament szerdán szavazta meg álláspontját a mesterséges intelligencia szabályozásáról, amelynek alapján megkezdődhetnek a tárgyalások az uniós tagországok kormányait tömörítő Európai Tanáccsal és az Európai Bizottsággal a vonatkozó jogszabályok végleges szövegéről. Az EB még az év végéig szeretne megállapodást kötni az MI-törvény teljes tervezetéről, ami a dolgok mostani állása szerint 2026-tól lenne érvényes a területen működő vállalatokra, de vezető európai bizottsági tisztviselők addig is egy önkéntes magatartási kódex elfogadását szorgalmazzák. A szavazás egyik legfontosabb eredménye, hogy a képviselők többsége a valós idejű, távoli biometrikus megfigyelés teljes betiltása mellett foglalt állást.
Ez annak a tavaly megszületett politikai megállapodásnak a felmondását jelenti, amelynek értelmében az eljárás bizonyos bűnüldözési helyzetekben megengedett lett volna, és ami a beszámolók szerint számos tagország esetében jelenthet majd vörös vonalat a tárgyalások során. Az Európai Néppárt egyes képviselői most az eltűnt gyerekek felkutatását vagy a terrorizmus elleni fellépést is a kivételek közé emelték volna, de ezek a módosítások végül elbuktak a plenáris szavazáson. A törvényhozók emellett további intézkedéseket fogadtak el az általános célú MI és az olyan alapmodellek vonatkozásában, mint a ChatGPT-t pörgető GPT-4, előírva a gyártóknak kockázatelemzést és a modelljeik képzéséhez használt jogvédett anyagok összegzését.
Nagyon magas és túlságosan magas kockázatok
Az Európai Bizottság először két évvel ezelőtt tett javaslatot a mesterséges intelligencia szabályozásának kockázatalapú megközelítésére, amelynek keretei között nem elsősorban magát a technológiát, hanem annak felhasználását korlátoznák. Ennek értelmében az olyan alkalmazások teljes kizárását javasolják, mint amilyen mondjuk a társadalmi kreditrendszer, és további szabványokat állítanának fel a különféle kockázati szintekre. A jogalkotók ennek során minimális, korlátozott, magas és elfogadhatatlan besorolást határoznának meg; az utóbbira nyilván a teljes tilalom lenne érvényes, míg a magas kockázatú megoldásokat ugyan nem tiltanák be alapértelmezett módon, de megkövetelnék működtetésük megfelelő transzparenciáját.
Mások mellett ilyenek lennének a választások eredményének befolyásolására is alkalmas MI-rendszerek vagy a több tízmillió felhasználóval rendelkező közösségimédia-platformok ajánlórendszerei, amelyek jelenleg teljesen átláthatan módon működnek. Az EP mostani döntése már az általános célú mesterséges intelligenciára és a nagy nyelvi modellekre is kiterjed, amelyek amely az elmúlt hónapokban nem csak a közvélemény, de a szabályozók figyelmét is felkeltették. Az ilyen alapmodellek fejlesztőinek ugyancsak fel kell majd mérniük az egészségre, a biztonságra, a természetre, a társadalmi berendezkedésre vagy a jogállamiságra vonatkozó kockázatokat, és ennek nyomán be kell jegyeztetniük termékeiket egy uniós adatbázisba.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Három fájdalompont, amire az IT szolgáltatásmenedzsment gyors válaszokat adhat.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak