Legalábbis erről árulkodik az, hogy az NMHH által üzemeltetett segítségnyújtó szolgálat több mint kétszer annyi bejelentést regisztrált tavaly, mint egy évvel korábban.

Ráerősített az online sérelmekre az otthonülés címmel tette közzé jelentését a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) arról, hogy tavaly milyen típusú és mennyiségű bejelentés érkezett a hatóság által üzemeltett internetes tájékoztató és segítségnyújtó szolgálathoz.

Ennek a duplázásnak nem örülhetünk

Az Internet Hotline 2020-ban rekordszámú, 1765 darab bejelentést kezelt. Ez a mennyiség több mint a kétszerese a tavalyelőtti számnak (824). Az emelkedést az NMHH a koronavírus miatti korlátozó intézkedésekkel hozza összefüggésbe. Az otthoni tanulás és a sok heyen elrendelt távmunka miatt az emberek többet töltöttek a gép előtt, ami értelemszerűen több lehetőséget is szolgáltatott arra, hogy valamilyen nem kívánt tartalommal, akcióval szembesüljenek az internetezők. (Ezzel párhuzamosan egyébként világszerte megfigyelhető volt az, hogy az internetes bűnözők is aktívabbá váltak. A több online töltött idővel arányosan az ő lehetőségeik is kiszélesedtek a potenciális visszaélési lehetőségek tekintetében.)

Ami viszont a bejelentési szám növekedésénél is aggasztóbb, hogy nagyon magas volt a gyermekpornográfiával kapcsolatos esetek aránya. Ez egyébként már 2019-ben sem volt alacsony, hiszen minden harmadik panasz ilyen jellegű volt. Tavaly azonban ez az arány már 40 százalékra emelkedett (2011-ben viszont még csak 8 százaléknál jártunk). A hotline elemzői a gyermekek szexuális kizsákmányolásaként azonosított tartalmakat a szokásos módon a Nemzeti Nyomozó Irodának küldték tovább.

 
Az Internet Hotline-ra tavaly érkezett bejelentések száma típusok szerint (forrás: NMHH)
 

Az adathalászatról szóló bejelentések között továbbra is jellemzőek a nagy szolgáltatók nevében kiküldött hamis számlaértesítők. A hozzájárulás nélkül közzétett tartalmak között gyakoriak az olyan intim képek, melyeket az érintettek korábbi partnerei tettek közzé.

Szoros kapcsolat a közösségi médiával

A hotline-hoz érkező bejelentések jelentős hányada a nagy közösségimédia-felületeket érinti. A szolgálat kezében ezért fontos eszköz, hogy a legnagyobb platformoknál közvetlen kapcsolattal rendelkezik az oldalakhoz, ami az IH által megjelölt tartalmaknak kiemelt moderátori figyelmet biztosít. Ilyen például a YouTube Trusted Flagger programja, de hasonlóan közvetlen kérésekkel fordulhatnak a hotline elemzői a Facebook, Instagram, sőt néhány hete már a Tiktok adminjaihoz is.

A hivatal végül azzal zárja jelentését, hogy az Internet Hotline a segítségnyújtó szolgáltatása mellett a tájékoztatásban is jelentős szerepet vállalt 2020-ban. Ennek egyik példája volt a tavaly márciusban a szülőknek szóló tájékoztató weboldal, a Gyerekaneten.hu elindítása. Az oldal rövid szócikkekben mutatja be azokat a netes jelenségeket, amelyeket a szülők nem feltétlenül ismernek – például a groomingot, a szextinget, az adathalászatot. Működésének első évében a portál több mint 250 ezer látogatót vonzott.

Biztonság

A testkamerák felvételei alapján készítene rendőrségi jelentéseket az MI

Pontosabban a Draft One nevű MI-alkalmazás fejlesztője, aki szerint jó ötlet rábízni az ilyesmit a totál megbízhatatlan mesterséges intelligenciára.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.