Ráerősített az online sérelmekre az otthonülés címmel tette közzé jelentését a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) arról, hogy tavaly milyen típusú és mennyiségű bejelentés érkezett a hatóság által üzemeltett internetes tájékoztató és segítségnyújtó szolgálathoz.
Ennek a duplázásnak nem örülhetünk
Az Internet Hotline 2020-ban rekordszámú, 1765 darab bejelentést kezelt. Ez a mennyiség több mint a kétszerese a tavalyelőtti számnak (824). Az emelkedést az NMHH a koronavírus miatti korlátozó intézkedésekkel hozza összefüggésbe. Az otthoni tanulás és a sok heyen elrendelt távmunka miatt az emberek többet töltöttek a gép előtt, ami értelemszerűen több lehetőséget is szolgáltatott arra, hogy valamilyen nem kívánt tartalommal, akcióval szembesüljenek az internetezők. (Ezzel párhuzamosan egyébként világszerte megfigyelhető volt az, hogy az internetes bűnözők is aktívabbá váltak. A több online töltött idővel arányosan az ő lehetőségeik is kiszélesedtek a potenciális visszaélési lehetőségek tekintetében.)
Ami viszont a bejelentési szám növekedésénél is aggasztóbb, hogy nagyon magas volt a gyermekpornográfiával kapcsolatos esetek aránya. Ez egyébként már 2019-ben sem volt alacsony, hiszen minden harmadik panasz ilyen jellegű volt. Tavaly azonban ez az arány már 40 százalékra emelkedett (2011-ben viszont még csak 8 százaléknál jártunk). A hotline elemzői a gyermekek szexuális kizsákmányolásaként azonosított tartalmakat a szokásos módon a Nemzeti Nyomozó Irodának küldték tovább.
Az adathalászatról szóló bejelentések között továbbra is jellemzőek a nagy szolgáltatók nevében kiküldött hamis számlaértesítők. A hozzájárulás nélkül közzétett tartalmak között gyakoriak az olyan intim képek, melyeket az érintettek korábbi partnerei tettek közzé.
Szoros kapcsolat a közösségi médiával
A hotline-hoz érkező bejelentések jelentős hányada a nagy közösségimédia-felületeket érinti. A szolgálat kezében ezért fontos eszköz, hogy a legnagyobb platformoknál közvetlen kapcsolattal rendelkezik az oldalakhoz, ami az IH által megjelölt tartalmaknak kiemelt moderátori figyelmet biztosít. Ilyen például a YouTube Trusted Flagger programja, de hasonlóan közvetlen kérésekkel fordulhatnak a hotline elemzői a Facebook, Instagram, sőt néhány hete már a Tiktok adminjaihoz is.
A hivatal végül azzal zárja jelentését, hogy az Internet Hotline a segítségnyújtó szolgáltatása mellett a tájékoztatásban is jelentős szerepet vállalt 2020-ban. Ennek egyik példája volt a tavaly márciusban a szülőknek szóló tájékoztató weboldal, a Gyerekaneten.hu elindítása. Az oldal rövid szócikkekben mutatja be azokat a netes jelenségeket, amelyeket a szülők nem feltétlenül ismernek – például a groomingot, a szextinget, az adathalászatot. Működésének első évében a portál több mint 250 ezer látogatót vonzott.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak