A Google böngészőjét eredetileg 2022-re akarták megtisztítani az online hirdetési piac egyik alapvető eszközétől, ám addig csúszott a projekt, hogy végül semmi nem lesz belőle.

A harmadik féltől származó sütik (cookies) kitessékelése helyett végül egy egyelőre meglehetősen homályos kompromisszumos megoldást vezet be a Google az általa fejlesztett Chrome böngésző működésében. Minderről a felhasználók személyes adatainak magasabb szintű védelmére létrehozott Privacy Sandbox kezdeményezés oldalán számolt be a keresőóriás. 

A nem túl hosszú, részletekbe nem bonyolódó bejegyzés szerint a vállalat az érintett felekkel (szabályozó hatóságok, reklámipari szereplők, felhasználói érdekvédelmi csoportok stb.) történt alapos egyeztetések fényében eláll korábbi tervétől. A Google "aktualizált megközelítése" a harmadik féltől származó sütik megszüntetése helyett "egy új élménnyel" gazdagítaná böngészőjét, amely "lehetővé teszi az emberek számára, hogy tájékozott döntést hozzanak, amely az egész webes böngészésükre vonatkozik, és bármikor módosíthatják ezt a döntést".

Hogy ez alatt pontosan mit is kell érteni, azt valószínűleg még a Google-nél sem tudják, mivel az írás azzal folytatódik, hogy ezt az új utat a cég átbeszéli a szabályozó hatóságokkal, illetve a tényleges bevezetés kapcsán az iparág képviselői is lehetőséget kapnak arra, hogy kifejtsék álláspontjukat.

Vajúdtak a hegyek?

A friss fejleményekkel immár bizonyossá vált, hogy a Google nem tartja magát ahhoz a hivatalosan először 2020-ban kommunikált tervhez, miszerint böngészőjéből teljesen kivezeti a harmadik felektől származó sütiket. A weboldalakba épített apró kódrészletek kulcsfontosságú elemét adják az online hirdetési piacnak, mivel a felhasználói aktivitás monitorozásán keresztül lehetőség adódik célzott hirdetések elhelyezésére.

Az elmúlt években azonban túlságosan elburjánzott a felhasználókhoz kötődő információk felporszívózása és az azokkal való kereskedés, miközben a másik oldalon a személyes adatok védelmét egyre szigorúbban veszik a hatóságok, így a technológiai vállalatok lépéskényszerbe kerültek. Az Apple például 2021-től a felhasználók kifejezett engedélyéhez köti azok online nyomkövetését az alkalmazásáruházában szereplő appok esetében. (Cupertino ezzel a lépéssel nem mellesleg alaposan megnyirbálta egyes riválisai forgalmát.)

A Google egy óvatosabb, fokozatos átáalakulást hirdetett meg négy évvel ezelőtt, aminek első körben 2022-re kellett volna odáig eljutnia, hogy a Chrome-ban egyáltalán nem futhat harmadik féltő származó süti. A határidőt viszont előbb 2024 végére, majd 2025 elejére tolták ki mindenféle nehézségekre hivatkozva.

Idén januárban aztán elindult a Tracking Protection funkció, amely a Chrome-használók 1 százalékánál alapértelmezetté tette a harmadik féltől származó cookie-k korlátozását. A teljes kitiltáshoz vezető első lépésnek gondolt akció azonban egy sor problémát és kritikát hozott felszínre. Az érthetően aggódó reklámipari szereplők mellett a szabályozó hatóságok például attól tartanak, hogy a Privacy Sandbox kiteljesedésével tovább erősödhet a Google domináns piaci pozíciója.

Közösség & HR

Linus Torvalds eligazította a generatív mesterséges intelligenciát

Már nagyon hiányzott a megfelelő iránymutatás a linuxos közösségnek.
 
Hirdetés

Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében

"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.

Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.

a melléklet támogatója a Clico Hungary

Hirdetés

Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni

A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.