Az IneTrack rendszere magánszemélyeknek és vállalkozásoknak kínál webes nyomkövetés – most már Androidon is.

Az IneTrack-el elsőként úgy találkoztam, hogy nem is tudtam pontosan, ki áll a fejlesztése mögött. A Vodafone pár hónappal ezelőtti bemutatóján a Cserhát Mentőkutyás Egyesületnek nyújtott technikai segítségéről esett szó, ami a gyakorlatban annyi tesz, hogy a szervezet az operátor SIM-kártyáit és hálózatát használja a munkatársak, illetve kutyák bevetés közbeni nyomon követéséhez. Az ehhez kapcsolódó nyomkövető megoldás hazai fejlesztői, az Inepex munkatársai is a helyszínen voltak, így adódott a lehetőség, hogy pár hétig teszteljem a rendszert.

Kicsiknek és nagyoknak  Az IneTrack ugyanazon az elven működik, mint bármelyik hasonló, GPS alapú nyomkövető technológia, csak éppen fordított irányban. A másik (markáns) különbség az, hogy a különböző fitnesz és egyéb alkalmazások meglehetősen egyszerű módon, kevés funkcionalitás mellett követik a mozgásunkat és nem úgy általában a pozíciónk rögzítését helyezik fókuszba, hanem a sportteljesítmény feldolgozását. Az Inepex ezzel szemben elsősorban a vállalkozásoknak, KKV-knak próbál segítséget nyújtani abban, hogy a céghez tartozó gépjárműveket percre és méterre pontosan követni tudják. A cég persze nem zárja ki a magánszemélyeket sem, nekik is kínál csomagot, sőt, a napokban jelent meg a hasonló funkciókat nyújtó androidos alkalmazásuk, amiről a cikkünk végén ejtek szót.
 

Az AX5-ös tracker: nem szép, de hasznos

A flottakövetés persze nem ismeretlen fogalom a szállítmányozó és logisztikával foglalkozó cégeknél, az IneTrack viszont a tapasztalatom alapján rendkívül egyszerűen oldja meg ezt a feladatot. Mi kell a nyomkövetéshez? Egy SIM kártyával ellátott, a mobilhálózaton kommunikáló hardver (tracker), amit a nyomon követendő gépjárműre kell csatlakoztatni, egy előfizetés, valamint egy webes felület, amelyen grafikus formában jelenik meg az Inepex központjába beérkező információtömeg. A trackerek egész sora alkalmazható, én a legegyszerűbbet (AX5) próbáltam ki, ami az autóknál 2004. óra rendszeresített ODBII csatlakozót használja és olyan alapadatokat rögzít (az útvonalon és a megtett úton kívül), mint a motor beindítása, leállítása, vagy a nyomkövető eltávolítása.

Útra fel!  Esetemben tehát a tracker csatlakoztatása egy mozdulat volt: ez a méretes, SCART csatlakozóhoz hasonlító port általában a személyautók volánja alatt, mellett található meg. A nyomkövető egy apró pittyentéssel nyugtázta, hogy megkapja a szükséges áramot, így innen kezdve az összes utamról részletes információt kaptam, sőt, egy mobil, vagy táblagép segítségével akár valós időben figyelhettem volna, hogy merre megyek – amennyiben ennek lenne értelme. Az Inepex munkatársai elmondása szerint a házastársak, barátnők, gyerekek nyomon követésének viszont sok vásárló szerint igenis van értelme, így a magánszemélyek előfizetése legtöbb esetben ilyen célból történik. 
 

Bőven van feldolgoznivaló adat az IneTrack webes felületén 
(a kép nagyítható)

A nagyobb autóparkkal rendelkező cégeknek több adatra van szükségük, így nekik ezeknek a céloknak megfelelő, drágább, több bemenettel rendelkező trackereket ajánlanak. Ezek már beépítést igényelnek, de cserébe figyelik az ajtónyitást, az üzemanyag szintet, de megoldható az is, hogy az operátor távolról figyelhesse pl. egy hűtőautó rakterének hőmérsékletét is. A rendelhető trackerek között van személykövető is (ezt használták a Vodafone bemutatóján), de a kínálatban megtalálható olyan vízálló nyomkövető, amit motorkerékpárokhoz ajánlanak.

A teszt egyik része tehát maga a furikázás volt, a másik pedig akkor kezdődött, amikor aktiváltam az tesztelőfizetésemet és beléptem az IneTrack webes felületére. Itt egy kód megadása után máris megnézhettem, hogy hol jártam, ha pedig egy operátor lennék, akkor a felügyeletem alá tartozó trackereket, vagyis gépjárműveket követhetném nyomon a térképen. A felület első ránézésre meglehetősen zsúfolt, de egy kis gyakorlással eltüntethető az a funkció, amire éppen nincs szükség. A képernyő fő helyén a térkép helyezkedik el, amelyen a vizsgálandó időszak kiválasztás után piros vonallal megjelenik a követett gépjármű útvonala. Itt már első ránézésre is képet alkothatunk a kocsi mozgásáról, kis ikonokban még az is megjelenik, hogy az adott helyszínen mennyi megállás és elindulás történt. A balra és jobbra elhelyezkedő ablakokban egy sor további információ olvasható ki azzal kapcsolatban, hogy éppen mi a tracker állapota, melyek voltak a legutóbbi események, de a legfontosabb és a vállalkozásokat legjobban érintő lehetőség a menetlevél funkció.
 

A részletes menetlevél nézet
(a kép nagyítható)

Adat, adat hátán ■ A jobbra pozicionált adatsor napra, órára lebontva részletezi, hogy a követett jármű mikor indult el,  milyen sebességgel közlekedett és mennyi ideig volt úton a legközelebbi megállóig. Kapunk összesített adatokat (várakozás, vezetés, megtett út) napi bontásban, a részletes menetlevél felületet választva pedig a várakozási idők mellé rendelt címeket is megkapjuk. Itt van lehetőség az adatok Excelbe, PDF-be, vagy CSV formátumba való exportálására is, vagyis akinek az útvonalak pontos, részletes adminisztrálására van szüksége, akkor ez biztosan jobb megoldás, mint a sofőr által lekörmölt adatok. 

Az IneTrack az előbb bemutatott webes felületén kívül még több olyan lehetőséggel szolgál, ami megkönnyítheti egy cég útnyilvántartását. Ilyen a céges és magánutak szétválasztása, amihez egyrészt speciális tracker szükséges és egy kapcsoló kezelésével választhatunk aközött, hogy éppen céges, vagy privát célból autózunk. De ez a megkülönböztetés utólag, a webes felületen is megtehető. Van lehetőség az üzleti partnerek elhelyezésére is a térképen, megoszthatók a kollégák pozíciója a többiekkel, és szinte bármilyen eseményhez (ajtónyitás, elindulás, várakozás, stb.) kérhetünk riasztásokat.

A legnagyobb dobás kétségtelenül az (július 1-jén bevezetett) E-útdíjra való reagálásként kidolgozott két előfizetési csomag. Az egyik kizárólag az útdíj HU-Go rendszeren át történő bevallását segíti, a másik viszont kiegészül azokkal a funkciókkal, amit ebben a cikkben eddig részleteztem. Az IneTrack előfizetési rendszerben vehető igénybe, ami leginkább a mobil előfizetésekre hasonlít. Egy összegben fizetendő a kiválasztott tracker, majd utána a választott csomag havi díját kell fizetni. Itt is vannak 6-12-24 hónapra szóló ajánlatok, amelyek esetenként kiegészülnek nemzetközi nyomkövetéssel.



Az androidos appban potméterrel állítható a pozíciógyűjtés gyakorisága

Nyomkövetés Androidon  Hogy az átlagember is közel kerüljön a technológiához, illetve az nyomon követettség érzéséhez, az Inepex pár hete letölthetővé tette androidos alkalmazását, az IneTracker GPS trackert. A mostani ígéret szerint 12 hónapon át ingyenesen igénybe vehető app, illetve szolgáltatás ugyanazon az elven működik, mint a profi gépjárműkövetés, ugyanazt a webes felületet használhatjuk, és a regisztrálási mód is megegyezik. A különbség annyi, hogy extra funkciókat nem nyújt, a követéshez szükséges GPS-t, illetve adatkapcsolatot a mobil biztosítja, a térképen pedig a mozgásunk alapadatai követhetők nyomon, de a részletes menetlevél itt is lekérhető, elemezhető.

Az app teljesen egyszerű, mindössze annyit állíthatunk be, hogy a GPS milyen időközönként küldjön információt központnak, ezzel finomhangolva az akku teljesítményét. A legritkább küldési intervallum 5 perces, a maximális fokozat pedig valós idejű adatkapcsolatot jelent, ami viszont gyorsan meríti az akkumulátort. 



Utolsó roham az e-útdíj bevezetésében 
A magyar kkv-knak is érdemes körülnézniük a felhőben
Huawei Ascend P6 teszt: ez már (majdnem) az A liga

Konzumer tech

Nem tudsz technológiát importálni? Menj a forráshoz, és még többet nyersz

Ezt tették azok a kínai cégek is, melyek az USA egyre szigorúbb exportkorlátozásai miatt nem férnek hozzá új technológiákhoz.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.