A szerzők közérthető nyelven vezetik el az olvasót az elmélettől a napi gyakorlatig.

Nehéz utat járt be az informatika, amíg egy szűk szakmai kör kiváltságából tömegek mindennapi élményévé vált. Az első komoly változást az egérrel vezérelhető grafikus felhasználói felület (a Xerox Labs találmánya, amit az Apple vitt el a szélesebb közönséghez) hozta, amely a számítógép a szakik eszközéből menő háztartási eszközzé tette. Napjainkra oda jutottunk, hogy alig vannak a világon olyanok, akik legalább egy okostelefon formájában ne használnának nap mint nap számítógépet – pontosabban: valamilyen digitális szolgáltatást napi életükhöz vagy munkájukhoz.

De hogyan lehet elérni, hogy bárki különösebb előképzettség nélkül használhassa ezeket a készülékeket, illetve azokon keresztül a szolgáltatásokat? Ebben segít a user experience, vagy ismert rövidítésével: a UX. A feladat amúgy egyszerű. Olyan szolgáltatást kell fejleszteni, aminek kezelése használója számára magától értetődő, és amikor interakcióba lép a szolgáltatással (szoftver vagy szoftverrendszer), élje meg tevékenységét hatékonynak, ne kelljen keresgélnie a felületen, és a lehető legkevesebb lépéssel jusson el céljáig. Bármennyire is azt gondoljuk, hogy ez szubjektív elemeken múlik, valójában csak maga az élmény, annak megélése szubjektív. Azok az elemek azonban, melyekből a jó UX összeáll, nagyon is objektívek.

Tankönyv és sorvezető a munkához

Bár UX témájú szakkönyvekből Dunát lehetne rekeszteni, a magyar nyelven elérhető szakirodalom eddig jobbára azokra az információkra korlátozódott, melyeket a területen dolgozó szakemberek osztottak meg egymással és az érdeklődőkkel különböző közösségi felületeken. Ezért is fontos, hogy a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Ergonómia és Pszichológia Tanszékének munkatársai most magyar nyelven is készítettek egy összefoglaló munkát, amely a UX objektív építőköveit (az elméleti alapok) és a gyakorlati megvalósítás lépéseit is bemutatja.

A szerzők – Herendy Csilla, Hercegfi Károly, Szabó Bálint és Tóvölgyi Sarolta, akik mindannyian az emberközpontú termékmenedzsment és az ember-számítógép interakció különböző aspektusainak kutatói – nehéz célt tűztek ki maguk elé: tudományos megalapozottsággal, de közérthető nyelven egyszerre akarnak szólni UX-kutatókhoz, fejlesztőkhöz, valamint a UX problémáival találkozó vezetőkhöz, fejlesztőkhöz, megrendelőkhöz, termékmenedzserekhez. De a szerzők könyvüket bátran ajánlják egyetemi hallgatóknak, általános kutatóknak, illetve mindenkinek, akik az informatika fejlődésének felhasználó-központú trendjei iránt érdeklődik. (Herendy Csilla több Bitport-konferencián tartott nagy sikerű előadást a témában.)
 


 

A könyvben a szerzők az elméleti alapokra épített esettanulmányokon keresztül mutatják be a hatékony UX megvalósításának teljes folyamatát, sorvezetőt adnak a fejlesztést megelőző kutatásokhoz, valamint bemutatnak követhető mintákat.

A mintegy 250 oldalas szakkönyvet az Edge 2000 Kiadó webáruházában lehet megrendelni, de online változata PDF-ben ingyenesen letölthető a a Műegyetem repozitóriumából.

Piaci hírek

A vámtárgyalások miatt csúszhat az amerikai cégek EU-s büntetése

Az Európai Bizottságnak elvileg a héten kellett volna bejelentenie a Meta és az Apple ellen tavaly indított vizsgálatok eredményét, ám sajtóértesülések szerint Brüsszel az USA-val folytatott kereskedelmi tárgyalások miatt jegeli az ügyeket.
 
Hirdetés

Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban

A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.

A mesterséges intelligencia új korszakába léptünk. A generatív MI nem csupán kísérleti technológia. Sok cég stratégiai eszköznek tekinti, amely segít a versenyképesség megőrzésében, javításában.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.