Nehéz utat járt be az informatika, amíg egy szűk szakmai kör kiváltságából tömegek mindennapi élményévé vált. Az első komoly változást az egérrel vezérelhető grafikus felhasználói felület (a Xerox Labs találmánya, amit az Apple vitt el a szélesebb közönséghez) hozta, amely a számítógép a szakik eszközéből menő háztartási eszközzé tette. Napjainkra oda jutottunk, hogy alig vannak a világon olyanok, akik legalább egy okostelefon formájában ne használnának nap mint nap számítógépet – pontosabban: valamilyen digitális szolgáltatást napi életükhöz vagy munkájukhoz.
De hogyan lehet elérni, hogy bárki különösebb előképzettség nélkül használhassa ezeket a készülékeket, illetve azokon keresztül a szolgáltatásokat? Ebben segít a user experience, vagy ismert rövidítésével: a UX. A feladat amúgy egyszerű. Olyan szolgáltatást kell fejleszteni, aminek kezelése használója számára magától értetődő, és amikor interakcióba lép a szolgáltatással (szoftver vagy szoftverrendszer), élje meg tevékenységét hatékonynak, ne kelljen keresgélnie a felületen, és a lehető legkevesebb lépéssel jusson el céljáig. Bármennyire is azt gondoljuk, hogy ez szubjektív elemeken múlik, valójában csak maga az élmény, annak megélése szubjektív. Azok az elemek azonban, melyekből a jó UX összeáll, nagyon is objektívek.
Tankönyv és sorvezető a munkához
Bár UX témájú szakkönyvekből Dunát lehetne rekeszteni, a magyar nyelven elérhető szakirodalom eddig jobbára azokra az információkra korlátozódott, melyeket a területen dolgozó szakemberek osztottak meg egymással és az érdeklődőkkel különböző közösségi felületeken. Ezért is fontos, hogy a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Ergonómia és Pszichológia Tanszékének munkatársai most magyar nyelven is készítettek egy összefoglaló munkát, amely a UX objektív építőköveit (az elméleti alapok) és a gyakorlati megvalósítás lépéseit is bemutatja.
A szerzők – Herendy Csilla, Hercegfi Károly, Szabó Bálint és Tóvölgyi Sarolta, akik mindannyian az emberközpontú termékmenedzsment és az ember-számítógép interakció különböző aspektusainak kutatói – nehéz célt tűztek ki maguk elé: tudományos megalapozottsággal, de közérthető nyelven egyszerre akarnak szólni UX-kutatókhoz, fejlesztőkhöz, valamint a UX problémáival találkozó vezetőkhöz, fejlesztőkhöz, megrendelőkhöz, termékmenedzserekhez. De a szerzők könyvüket bátran ajánlják egyetemi hallgatóknak, általános kutatóknak, illetve mindenkinek, akik az informatika fejlődésének felhasználó-központú trendjei iránt érdeklődik. (Herendy Csilla több Bitport-konferencián tartott nagy sikerű előadást a témában.)
A könyvben a szerzők az elméleti alapokra épített esettanulmányokon keresztül mutatják be a hatékony UX megvalósításának teljes folyamatát, sorvezetőt adnak a fejlesztést megelőző kutatásokhoz, valamint bemutatnak követhető mintákat.
A mintegy 250 oldalas szakkönyvet az Edge 2000 Kiadó webáruházában lehet megrendelni, de online változata PDF-ben ingyenesen letölthető a a Műegyetem repozitóriumából.
A japán bölcsesség ereje: emberség a technológiai megoldások mögött
A globális válság súlyosan érintette az office piacot, ami a GLOBAL-UNION Kft. tevékenységét is veszélybe sodorta. A 100 százalékos magyar tulajdonban álló vállalat azonban a nehézségek közepette is megőrizte optimizmusát, és következetesen a legjobb döntéseket hozta.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak