Mindkét technológiai óriás kétszámjegyű növekedésnek örülhetett a legutóbbi negyedévben, ám az üzleti jelentések teljesen ellentétes reakciót váltottak ki a befektetőkből.

A Google anyavállalata, az Alphabet [PDF], illetve a Microsoft is tegnap tette közzé legutóbbi negyedévének számait. A technológiai gigászok adatai annyiban egybevágnak, hogy mindkettőnél megtörni látszik az elmúlt időszak gyengélkedése, ami többek között a bevételek erőteljes, két számjegyű növekedésében mutatkozik meg. Egy fontos tekintetben azonban az Alphabet és Redmond teljesítménye teljesen eltérő pályán mozog.

Minden IS megy!

Az éltanuló szerepében ezúttal a Microsoft tetszeleghet. A szoftveróriás a szeptember végén zárt 2024-es első üzleti periódusában bő 56,5 milliárd dollár bevételt termelt, ami közel 13 százalékos dinamikát mutat az előző év hasonló időszakával összehasonlítva. A tényleges forgalom ráadásul alaposan felülmúlta az előzetes szakértői várakozásokat is. Utóbbiak átlaga 54,5 milliárdra taksálta a Microsoft negyedéves teljesítményét.

Ehhez ráadásul nagyon óvatos költségpolitika párosult. A cég alig növelte kiadásait a kutatásfejlesztés, a marketing és az általános adminisztrációs területen. Ennek is köszönhető, hogy az üzemi eredmény 25, a nettó profit pedig 27 százalékkal hízott egy év alatt. Utóbbi számszerűleg megközelítette a 22,3 milliárd dollárt, az egy részvényre jutó nettó tisztított profit pedig 2,99 dollárra jött ki (szemben az elemzők által előrevetített 2,65 dollárral).

A legnagyobb vállalati divízió, az Intelligent Cloud közel 24,3 milliárdot számlázott az elmúlt három hónap alatt, és talán már külön említeni se kell, de alaposan túlnőtte az elemzői jóslatokban megfogalmazott számot (23,5 milliárd). Az éves szinten 19 százaléknak megfelelő lendületet elsősorban az Azure szolgáltatta. Ezek a felhős szolgáltatások 29 százalékot nőttek tavalyhoz viszonyítva. Ennek egy részét, a menedzsment nyilatkozatai alapján nagyjából 3 százalékpontot már a mostanában igen gyakran emlegetett mesterséges intelligencia hozta. Az Azure OpenAI szolgáltatásnak ügyfélköre például 11 ezerről 18 ezerre nőtt július óta.

Ha nem is ilyen iramban, de bővült a másik két nagy részleg is. A Productivity and Business Processes (Microsoft 365, LinkedIn, Dynamics...) egység 13 százalékot hízva 18,6 milliárd dollárt lapátolt össze, míg a More Personal Computing (Windows, Xbox, Bing, Surface stb.) szűk 13,7 milliárddal járult hozzá az összbevételhet és 3 százaléknyit tudott nőni. Utóbbi nem lebecsülendő dolog, hiszen a PC-piac kétéves gyengélkedése alaposan megnehezítette ennek a részlegnek a dolgát, de a jelek szerint itt is látszik már a fény az alagút végén.

Ráadásul a jó híreknek még ezzel sem volt vég, hiszen Amy Hood, a Microsoft pénzügyi vezetője az elemzőkkel folytatott konferenciahíváson 60,4 milliárd és 61,4 milliárd dollár közötti forgalmat vetített előre a most futó negyedévre. A 60,9 milliárdos középérték realizálása 15 százalékos éves növekedési dinamikának felelne meg.

A fentieket a befektetők is díjazták: a vállalat papírjai 6 százalékot erősödtek a számok nyilvánosságra hozatalát követően. Redmond papírjai ebben az évben amúgy is nyerőnek bizonyultak a tőzsdén. A januári induláshoz képest a tegnap esti emelkedés nélkül is már 38 százalékos pluszban jártak a részvények, miközben az S&P 500 index csak 11 százalékot emelkedett. 

Nem rossz, de...

Ami a több területen riválisnak tekinthető Google-t, pontosabban az anyacégét illeti, már nem ennyire pozitívum a kép. A forgalomra itt sem lehet panasz, hiszen az idei harmadik negyedév 11 százalékkal több bevételt hozott, mint a 2022-es "rokon". Az Alphabet csoportszinten elért 76,7 milliárdja ráadásul érdemben több, mint az elemzői konszenzusként előzetesen kirajzolódó 76 milliárdos becslés.

A cég ezzel visszatért a kétszámjegyű növekedési pályára, amit nagyjából egy éve hagyott el. A javuló körülményekre utal az is, hogy miközben tavaly fokozatosan lassult a bővülés üteme, idén ennek az ellenkezője történik, és egyre jobban lendületbe jön a keresőóriás által dominált technológiai mamut.

A legjelentősebb üzletág, a hirdetési szegmens forgalma 59,65 milliárd dollárra nőtt (tavaly ez elmaradt az 54,5 milliárdtól), miközben a YouTube reklámbevételei szintén felülmúlták a várakozásokat (7,95 milliárd a várt 7,81 milliárdhoz képest). 

A hirdetési divíziónál sokkal kisebb, ám távlatilag kiemelten fontos területnek számító cloudos üzletág viszont nem tudta megugrani a lécet. Az egység által hozott 8,41 milliárd dolláros forgalom viszonylag sokkal maradt el az elemzői konszenzus 8,64 milliárdos várakozásától. Ezt pedig annak ellenére büntették a részvényesek, hogy az Alphabet felhőszolgáltatásokból származó bevétele így is 22 százalékkal tudott emelkedni. Ráadásul a sokáig pénztemetőként funkcionáló részleg immár üzemi szinten nyereségessé vált (+266 millió profit szemben a tavaly ilyenkori 440 milliós veszteséggel).

A jelek szerint a befektetők mindezt kevésnek tartották ahhoz, hogy a Google fel tudjon zárkózni az informatika területét meghatározó (és a generatív algoritmusok felfutásávál még jelentősebbé váló) piac két domináns szereplőjéhez, az Amazonhoz és a Microsofthoz. Mindez az Alphabet papírjainak látványos, közel 7 százalékos zuhanásában testesült meg az üzleti eredméynek nyilvánosságra hozatalát követően. (Ugyanakkor a vállalat papríjai idén még ezzel együtt is közel 50 százalékos pluszban járnak.)

Piaci hírek

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.