Egy globális kutatás keretében többek között arra keresték a választ, hogyan változnak mobilozási szokásaink, ha az új generációs kommunikációs hálózatra támaszkodhatunk.

Az Ericsson ConsumerLab frissen publikált kutatása reprezentatív képet ad több mint 1,3 milliárd felhasználó, köztük 220 millió 5G-s felhasználó szokásairól. A svéd telekommunikációs vállalat felmérése szerint az 5G-re váltó felhasználók több időt töltenek felhőből streamelt videojátékokkal és kiterjesztett valósággal, és kevesebbszer veszik igénybe otthonukban és máshol a wifit. Sokan ugyanakkor elégedetlenek a rendelkezésre álló alkalmazásokkal, amelyek szerintük nem használják ki eléggé az 5G nyújtotta lehetőségeket, és fontosabbnak tartják a beltéri lefedettséget még a letöltési sebességnél is.

Az összesen 26 országból (az Egyesült Államoktól, Kínán és Dél-Koreán át Peruig) gyűjtött felhasználói visszajelzések alapján kijelenthető, hogy az új generációt képviselő kommunikációs hálózat már most átalakította, módosította azt, mivel és mennyi időt töltünk a mobiljainkat nyomkodva, bámulva.

A 4G-t használó felhasználókhoz képest a már 5G-n hasító mobilosok láthatóan igyekeznek kihasználni a fejlettebb technológiában rejlő előnyöket. A válaszok alapján heti időtávot nézve például 2 órával többet töltenek felhőből streamelt játékokkal; 76 perccel több időt szánnak a netről szintén élőben érkező zenék hallgatására; illetve közel ugyanennyit nagyfeldontású videós tartalmak megtekintésére. Nagyjából 1-1 órával nőtt az élő közvetítések, valamint a virtuális- és kiterjesztett valósághoz köthető tartalmak fogyasztása is.

Alapvetően elégedettek, de...

Általánosságban elmondható, hogy az 5G-t használók alapvetően sokkal elégedettebbek a kommunikációs csatornával a 4G-s fogyasztókhoz képest. Az átlagosan 10 százaléknyi különbség azonban országonként nagy szórással jött ki. Többek között a helyi lefedettség szintje, az elérhető szolgáltatási kör mennyisége és minősége, illetve a telkók árképzési politikája egyaránt nagyban befolyásolhatja, mennyire érzi elégedettnek magát az ügyfél, mint ahogy az is, mennyire működött megfelelően a 4G-s rendszer. Svájcban például utóbbi csak 30 százalékos elégedettségi rátát kapott, az 5G viszont 59-re ugrott. Több helyen viszont alig pár százalékpontra jött ki az 5G előnye, Dél-Koreában pedig egyenesen rosszabb értékeléseket kapott, mint az egy generációval korábbi hálózat.

Az 5G felhasználók jellemzően elégedettek a szolgáltatás nyújtotta sebességgel, ám nagyjából 70 százalékuk nehezményezi az innovatív szolgáltatások és az 5G képességeit valóban kihasználó új alkalmazások hiányát, szűkösségét. A kutatás készítői kitérnek rá, hogy a világjárvány miatti korlátozások nagy szerepet játszottak abban, hogy az 5G korai felhasználóinak nagy része főként beltéren használta a technológiát. Ennek folyományaként a beltéri lefedettséget különösen fontosnak ítéltek meg az emberek. A felhasználók kétszer fontosabbnak jelölték meg a beltéri lefedettséget, mint a sebességet vagy az akkumulátor élettartamát.

Ezek mentén lehet fejlődni

Az Ericsson ConsumerLab szakértői a kutatás alapján több ajánlást is megfogalmaztak a távközlési cégek felé, amelyek mentén haladva szerintük rövid és hosszabb távon is többet lehet kihozni az 5G-s hálózatok üzemeltetéséből. Ilyen pontként szerepel az új technológiával kapcsolatos ismeretek bővítése, a fogyasztók edukálása; a bel- és kültéri 5G lefedettség egyenletes minőségének biztosítása; az új 5G szolgáltatások hálózati követelményeihez való alkalmazkodás; a felhasználók igényeire válaszoló új 5G használati módok bevezetése; illetve a már meglévő és a jövőben megvalósuló használati módok elérhetőségének bővítése partnerek révén.

Konzumer tech

Mikrovállalkozót csinált chatbotjából az Anthropic

A házon belül lefolytatott kísérleti projekt során az algoritmus stabilan szállította a furcsábbnál furcsább megoldásokat. A cég igyekszik az itt leszűrt tapasztalatokat a modellek fejlesztésénél kamatoztatni.
 
Hirdetés

Így újult meg Magyarország leggyorsabb mobilhálózata

Közel 100 milliárd forintos beruházással, a rádiós és maghálózat teljes modernizációjával zárult le a Yettel történetének egyik legnagyobb műszaki fejlesztése.

A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.