Sőt januártól nem lehet majd kipécézni a célcsoportok tagjait egészségügyi jellemzőik vagy szexuális irányultságuk alapján sem.

A Facebook (Meta) kedden tette közzé arra irányuló terveit, hogy megszünteti hálózatában a hirdetések aprólékos célzásának ("targetálásának") olyan lehetőségeit, amelyek bizonyos érzékeny szempontokra vonatkoznak. Ezek lennének mások mellett a felhasználók faji hovatartozása, egészségügyi jellemzői, vallási gyakorlata, politikai meggyőződése vagy szexuális irányultsága, illetve az ilyen módon osztályozott tartalmakkal való interakció és az arra alapuló reklámok.

A közösségi platform, amelynek anyavállalata néhány nappal ezelőtt változtatta meg a nevét, és amely bevételeinek túlnyomó részét digitális hirdetések eladásából szerzi, az elmúlt években az ilyen hirdetések (mikro)célzási lehetőségei és szabályai kapcsán is a figyelem középpontjába került. A Facebookot nem meglepő módon folyamatos kritikával illetik az olyan visszaélések miatt, mint például a hirdetők diszkriminációja vagy kiszolgáltatott csoportok megcélzása.

A cég már 2019-ben beleegyezett, hogy egy lakhatási diszkriminációs kérdésekről szóló egyezség részeként változtatásokat hajt végre hirdetéskiszolgáló rendszerének működésében. Mostani egy blogbejegyzésben példákat közölt arról, hogy a hirdetők a 2022. január 19-től életbe lépő változtatások nyomán milyen kategóriákra nem lőhetnek többé a Facebookon, az Instagramon, a Messengerben és általában az új Meta bármely platformszolgáltatása alatt. Ilyenek lesznek a "tüdőrákot érintő tudatosság", a "diabétesz-világnap", az "LMBT-kultúra", a "zsidó ünnepek", az egyes politikai meggyőződések és a megfelelő társadalmi kérdések is.

Mindenféle aggodalmak között

A blogposztban természetesen hangsúlyozzák, hogy nem volt könnyű meghozni a részletes célzási lehetőségek eltávolítását érintő döntést, mivel az várhatóan kedvezőtlen hatással lesz azokra a vállalkozásokra és szervezetekre is, ahol pozitív társadalmi változások érdekében alkalmazták a részletes szűréseket. Ehhez azonban álnaiv módon hozzáteszik, hogy hallottak bizonyos szakértőktől aggodalmakról, amelyek értelmében ezek a lehetőségeket negatív tapasztalatokhoz vezethetnek az alulreprezentált csoportok számára.

A Facebook hirdetőinek a továbbiakban is rendelkezésükre áll majd a reklámok lokáció alapú finomhangolása, használhatják saját ügyféllistájukat, megcélozhatják azokat az egyéneket, akik érdeklődést mutattak a tartalmaik iránt, és hirdetéseket jelentethetnek meg az ilyen felhasználókhoz hasonló tulajdonságokkal rendelkező emberekneknél is. A lépés ugyanakkor alapvető változást jelent a cég társadalmi és politikai hirdetésekhez való hozzáállásában, mert az egyes felhasználók személyes tulajdonságainak profilozása ezután is működik ugyan, de a közösségi médiában forgó érzékeny témákat a fentiek alapján nem lehet többé kiválogatni.

A beszámolók kiemelik, hogy mindennek várhatóan nem lesz jelentős pénzügyi következménye a Facebookra nézve, ami felveti azt a kérdést is, hogy miért 2022 januárjáig kellett várni erre a revelációra. Az elmúlt években ugyanis már teljesen nyilvánvalóvá vált, hogy a közösségi hálózat romboló hatásait nem elsősorban a tartalmak moderálása fogja mérsékelni, hanem annak az üzleti modellnek az alapvető átalakítása, amelyik algoritmizált módon tolja a legszemélyesebb felhasználói információra épülő és a negatív érzelmekre játszó tartalmakat.

A vállalat vezérigazgatója, Mark Zuckerberg például 2019-ben úgy becsülte, hogy a politikai hirdetések a Facebook 2020-as bevételének kevesebb mint fél százalékát teszik ki. Az ilyen reklámok tartalmának tényszerű ellenőrzése ehhez képest élénk vitát váltott ki a nyilvánosság, a törvényhozók és a piaci szereplők körében is, elsősorban az amerikai elnökválasztások körül. Miközben a Twitter már három évvel ezelőtt teljesen betiltotta a politikai hirdetéseket, a Facebook eddig amellett érvelt, hogy szabad korlátozni a politikai hirdetőket a potenciális szavazók elérésében.

Közösség & HR

Tovább csákányozzák Kínában az ipari szintű online befolyásolást

Az állampárti üzenetek miatt nem kell aggódni, de a szabályozók máskülönben kiseprűznék a torz ajánlási algoritmusokat vagy a gátlástalan e-kereskedelmi praktikákat.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.