A Belső-Mongóliában fekvő Ordoszra korábban Kína legnagyobb szellemvárosaként hivatkoztak. A jó 20 évvel ezelőtt lefektetett tervek hosszú távon egymillió új lakossal számoltak, és már 2010-re elérték volna a 300 ezer beköltözőt, de a hivatalos statisztikák szerint ennek a tizede is alig jött össze az amúgy "2.0-s településnek" nevezett, modern városfejlesztési projektben. Időközben az arányokon sokat sikerült javítani, bár a hírek szerint az eredeti elképzelések így is bőven túlzónak bizonyultak. Ordosz azonban, ha az embereket nem is vonzotta magához olyan arányban, most megpróbál egészen különleges helyszínné válni a gépek számára.
A szóban forgó, Kangbasi nevű terület felfuttatásának egyik célja a szénbányászattól függő helyi gazdaság diverzifikálása lett volna, ezt pedig az ingatlanos buktát követően a technológiai tesztterületté való átalakulással valósítanák meg. A városban összesen 355 kilométernyi közutat jelöltek ki az önvezető járművek, teherautók, robotaxik vagy buszok tesztelésére, amihez a széles, jól burkolt utak és a minimális forgalom kiváló környezetet jelent a gyalogosok veszélyeztetése vagy a bonyolult forgalmi helyzetekben való navigálás kényszere nélkül. Ordosz ezzel Kína húsz hivatalos zónájának egyikévé lépett elő a jármű-felhő-integrációs rendszerek tesztelésére.
Továbbra is különleges hely marad
A helyszín különlegességét az adja, hogy a környéken az említett ipari tevékenységek miatt hatalmas az igény a teheráru-logisztikára – idézi a város illetékes hivatalának vezetőjét a Rest of World néhány nappal ezelőtt közölt riportja. Ez a felállás ideális feltételeket kínál az önvezető járművek kereskedelmi célú hasznosításához az áruszállításban vagy a bányászati szektorban, a kínai vezetés pedig éppen az önvezető járműveket jelölte meg technológiai prioritásként a robotika és a mesterséges intelligencia fejlesztése mellett – ebben a konkrét esetben igazolva azt a stratégiát is, hogy az infrastrukturális hibákat igyekeznek technológiai lehetőségekké alakítani.
A cikk szerint mostanára több mint 2500 eszközt, köztük lézerradarokat és más egységeket telepítettek az utak mellé, hogy elősegítsék az adatgyűjtést, illetve a járművek és az infrastruktúra közötti valós idejű adatcserét. A KargoBot nevű vállalat például 2021 óta teszteli Ordoszban több mint 300 teherautóból álló flottáját, és már eljutott oda, hogy egyetlen biztonsági operátorral kezeli a 2-6 teherautóból álló konvojokat. Az ipari léptékű fuvarozási igények és a lakosság nélküli városi infrastruktúra kombinációja megkülönbözteti a várost a máshol felépített tesztpályáktól, hiszen valódi városi utakat kínál valódi üzleti alkalmazásokkal, de lényegében gyalogosok nélkül.
Mindez természetesen meghatározza a helyszín korlátait is, mert az a kihaltság, ami lehetővé teszi a zavartalan tesztelést, nem biztosít olyan kiszámíthatatlan forgatókönyveket, amelyekkel az önvezető járműveknek máshol meg kell küzdeniük: senki sem rohangál át a teherautók előtt, amelyeknek nem kell feltalálniuk magukat a csúcsforgalomban sem. Sőt ami az ipari önvezető járművek esetében jó kiindulás, az nem annyira jó a fogyasztóközpontú alkalmazásokhoz, amelyek piaci lehetőségei a nagy népsűrűségű városokban rejlenek. Így a városból valószínűleg úgy sem lesz teljesen átfogó önvezető technológiai központ, hogy erős márkát képvisel ezen a területen.
Részletek a Rest of World beszámolójában »
a kép forrása: kargobot.ai
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak