A radar alatt sok apróbb hazai szoftvercég növeli a magyar technológiai exportot.

Év Atlassian Partnere díjat kapott a META-INF "Marketing Innováció" kategóriában, adta hírül a magyar fejlesztő és tanácsadó cég. A hír önmagában érdektelen lenne, még a közlemény másik üzenetével együtt is: tudniillik hogy magyar cég még nem kapott ilyen elismerést az Atlassian-ökoszisztémában. A vállalat (bizonyos értelemben lokális) sikere azonban felhívja valami másra is a figyelmet: a nemzetközi piacot nem csak úgy lehet meghódítani, ahogy azok képzelik, akik a Balabit-LogMeIn-Prezi-Ustream kvartett útját tartják követendőnek, elérendőnek, netán túlszárnyalandónak.

A META-INF sztorija arra hívja fel a figyelmet, hogy a felhős ökoszisztémát alapnak tekintve hogyan lehet egy vállalkozás fontos szereplője egy nemzetközi réspiacnak úgy, hogy nem áll rendelkezésére a nyílt forráskód közösségteremtő ereje (ezzel kapcsolatban lásd a Balabit és a nyílt forráskódú syslog-ng sokáig gyümölcsöző kapcsolatát) vagy a terjeszkedést segítő tőke.

Egyszemélyes cégből intézmény

A META-INF innovációja nem hozott eget rengető változást a világban, és sikere szorosan összekapcsolódik az Atlassian kollaborációs eszközeinek a térnyerésével. Amikor Hegyi Tibor megalapította egyszemélyes cégét 2003-ban, jó érzékkel látta meg az akkor épp csak elinduló Atlassianban a lehetőséget, és ráállt a Jira projektkövető alkalmazás/szolgáltatás bevezetésének támogatására. És mivel a kezdetektől a Jirára specializálódott, nagyon alaposan ismerte a rendszert, így azt is látta, hogyan lehetne a használatát gördülékenyebbé tenni. Ebből született az Email This Issue for Jira app 2007-ben, amit 2015-re már mintegy háromezer szervezet használt világszerte. (Az Atlassian ezeket a kiegészítő appokat saját alkalmazásboltjában kínálja, így az appfejlesztők lényegében a teljes ügyfélköréhez elérnek.)

Hegyiék később is folytatták ezt a vonalat, bár az Atlassian-termékek támogatása mellett továbbra is az Email This Issue maradt a fő termékük (az appot ma már több mint hétezer szervezetnél használják – a cég állítsa szerint ez mintegy 7 millió egyedi felhasználót jelent), közben fejlesztettek egy appot a Confluence-hez is (Ultimate Permission Manager). Utóbbi annyira jól sikerült, hogy az Atlassian 2019-ben megvette és integrálta a Confluence-be. Mivel az Atlassian évek óta készült a "tisztán felhős létre", a hozzá kapcsolódó cégeknek is célszerű volt ehhez igazodni, ami a nemzetközi piacon való mozgást is megkönnyítette. (Érdekes ellenpont lehetne a hasonló rendszerre építő SAP, amelynél a támogató cégek erős lokális kötődéssel bírnak, még ha vállalnak is időnként nemzetközi feladatokat.)

Kétségtelen, hogy a modell meglehetősen sérülékeny: ha nem megy az Atlassiannak, nem fog menni a META-INF-nek sem. De ha az Atlassian is hasonló kvázi szabvánnyá válik a projektkövetés terén mint az SAP a vállalatirányításban, mindaddig tálcán kínálja a piacát a támogatást nyújtó és a kiegészítő appokat fejlesztő cégeknek, amíg azok tudnak élni a lehetőséggel.

Hegyiék egyébként ebben ügyesek, nemcsak fejlesztenek és tanácsokat osztogatnak, hanem igyekeznek az Atlassian-világ európai középpontjává is válni. Ezért fogtak közösségépítésbe: kezdetben meetupokat szerveztek az érdeklődőknek, majd elindították a központi Atlassian Summit helyi változatát, az Atlassian Day-t, ami mára a legnagyobb európai Atlassian-rendezvénnyévé nőtt. A cég pénzügyi eredményei is impozánsak: a Nemzeti Cégtár adatai szerint 2021-et közel 2 milliárd forint bevétellel zárták.

A felhő bárkit elvisz, aki felkapaszkodik rá

Más utat követ, de hasonlóan sikeres hazai (szoftverexportáló) cég a MiniCRM, amely a múlt évet közel 1,3 milliárdos bevétellel zárta. A vállalkozás elsősorban kisebb vállalkozásoknak kínál felhős CRM-rendszert előfizetési konstrukcióban. Az azonban a két vállalkozásban azonos, hogy a MiniCRM-et közel másfél évtizede irányító Egerszegi Krisztán is (aki CDSYS Kft.-nél kezdte sikeres menedzserkarrierjét) nagy hangsúlyt fordít a közösségépítésre mind online, mind offline.

Egerszegiék mindig is a teljes régióban gondolkodtak, ezért is kínálták már a kezdetektől felhőszolgáltatásként kkv-s CRM-rendszerüket. Bár ez a 2010-es években, a felhő elfogadottságának akkori szintjén nem volt egyszerű, hosszabb távon kifizetődőnek bizonyult: egyszerűbbé tette a határon túli értékesítést, ráadásul egy viszonylag lapos és központilag irányítható szervezeten keresztül.

Cloud & big data

CIO Hungary 2025: hogyan válhat veszélyessé egy félrenevelt MI?

Beszámolónk harmadik része a 16. CIO Hungary konferencia második napjáról, ahol a stresszes témák mellett a stresszcsökkentésről is sokat megtudhattunk.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.