A Fast Company idei összállításában a jól ismert világcégek kevés rivaldafényt kaptak.

A technológiai innovációban rejlő lehetőségeket, az újszerű üzleti modelleket bemutató, ötletes dizájnnal, kreativitással foglalkozó Fast Company magazin munkatársai az idén is összeállították aktuális listájukat a világ 50 leginnovatívabb vállalkozásáról. Bár az ilyen típusú lajstromozásban mindig vastagon benne van a szubjektivitás, a trendek egybecsengenek mind a világgazdaság, mind az egyes cégek üzleti kilátásainak alakulásával.

Magasról lehet nagyot esni

Kezdjük rögtön az elsővel. Igaz, nem az idei legjobbal, hanem a tavaly ilyenkor a legjobbnak bizonyult céggel, azaz az Apple-lel. Cupertino egy évvel ezelőtt többek között az iPhone X és az Apple Watch harmadik generációjának a piacra dobásával, valamint különböző fejlesztői keretrendszerek (ARKit, CareKit, ResearchKit) megjelentetésének köszönhette a sikert. Az erős 2017-es teljesítményt a befektetők is díjazták, és a vállalat tavaly nyáron első amerikai cégként lépte át a bűvös 1000 milliárd dolláros cégértékelést.

Aztán elfogyott az ötlet és a lendület is, és többek között a kínai piacon mutatott gyászos teljesítménynek köszönhetően az Apple körül immár a negatív hangok vannak többségben. Ezt példázza az is, hogy a középmezőnybe csúszott vissza a cég, és "csak" a 17. helyet foglalja el az idei listán. A magazin szerkesztői egyetlen dolgot, a tavaly debütált A12 Bionic csipet tartották csak érdemesnek megemlíteni az almás vállalat 2018-as innovációi közül.

Már megint a kínaiak!

Ha azonban az idei győztesre térünk rá, ott is felfedezhetünk trendszintű mozgásokat. Az elmúlt pár évtizedben csak összeszerelő-üzemnek tartott Kína ugyanis nem csak a megtermelt GDP-ben, de fejlesztések tekintetében is kezd látványosan a fejlett nyugati világ nyakára nőni. A CB Insight egy friss tanulmányában például a legértékesebb MI-fejlesztő startupok mezőnyét is egy kínai vállalkozás vezeti, és általában is a távol-keleti ország képviselteti magát a legnagyobb értékben ebben a szegmensben.

Vissza+térve az innovációs toplistára: a 2010-ben alapított Meituan-Dianping üzemelteti a világ legnagyobb forgalmú online kiszállítási bizniszét, de a cég alkalmazása az étteremkereséstől a Grupon-féle kuponos vásárlásokig számtalan szolgáltatás lebonyolítására alkalmas platfrommá nőtte ki magát. A kínai technológiai óriás Tencent által is támogatott vállalkozás a Fast Company ítészeit leginkább az alkalmazás képességeinek bővülése és az ezzel járó hatalmas forgalom gördülékeny kiszolgálása nyűgözte le.

2018 első féléves adatok szerint a cég platformján hat hónap alatt 27,7 milliárd tranzakciót bonyolított le a több mint 350 millió felhasználó. Ez másodpercenként közel 1800 üzletet jelent, ami igencsak tiszteletet parancsoló statisztika. Az eredetileg ételértékesítésre kitalált alapvető üzletet a Meituan rendszere ügyesen bővíti azzal, hogy a rendelkezésére álló adatok alapján a felhasználók igényeire, pénztárcájára szabott egyedi ajánlatokkal áll elő.

A kosárlabdától Darth Vaderig

Ugyan a listán a második helyezett a szintén ázsiai Grab, a leginnovatívabbnak talált cégek között bőven találni nem távol-keleti szereplőt is. Ilyen például a dobogóra felférő amerikai profi kosárlabdaliga, az NBA. A vállalkozás azzal érdemelte ki a helyezését, hogy ügyesen látta meg a technológiában kínálkozó lehetőséget, és a valódi mérkőzésekkel párhuzamosan beindított esport változattal nagy sikert ért el a rajongók körében.

Egy másik érdekes szereplő a nagymúltú Walt Disney Company. A cég elképesztően értékes jogok birtokosa, mint például a néhány éve megszerzett Star Wars-univerzum. A filmes vállalat elég erősnek érezte magát ahhoz, hogy a megváltozott fogyasztói szokásokra ne partnerséggel, hanem saját streaming szolgáltatással válaszoljon. A Disney főpróbaként tavaly indította el az ESPN+ fizetős csatornát, amelyre néhány hónap alatt sikerült több mint egymillió előfizetőt toboroznia. Ez azonban csak a kezdet, a valódi nagy dobás csak valamikor idén érkezik a vállalat önálló streaming szolgáltatásának debütálásakor, ami minden bizonnyal erős fejvakarásra készteti például a Netflixet.

Aki a különböző témákra, régiókra lebontott helyezettek között szeretne tovább böngészni, az megteheti a Fast Company oldalán.

Piaci hírek

A kamu vásárlói véleményekre is ráuszították a mesterséges intelligenciát

Úgy tűnik, hogy a több területen is bizonyított GAN rendszerek a véleményszpemmerek kiszűrésére is kiválóan alkalmasak, ráadásul nincs is szükségük túl sok adatra, hogy megtanulják elkülöníteni a valódi és a hamis információt.
 
A kis és közepes méretű vállalatok körében gyakorlatilag megkerülhetetlen a CMS-ek használata, de számos pozitívumuk ellenére akad néhány sötét folt is a területen. Mik ezek és mit lehet ellenük tenni?

a melléklet támogatója az Aruba Cloud

Hirdetés

Tartalomkezelés az üzleti céloknak megfelelően

A konkrét üzleti folyamatokat segítő online lépésekre még mindig az útkeresés a jellemző. Pedig az internetet mindenki használja, és egyre többen készségszinten – mégis, valami hiányzik.

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.