A kínaiaknál sosem volt különösen népszerű a bankkártyás fizetés, cserébe egy nagy ugrást követően már minden harmadik felhasználó mobil alkalmazást is használ a fizikai boltokban.

Az idén már több mint félmilliárd kínai felhasználó fog mobiltelefon segítségével fizetni az arra lehetőséget adó fizikai üzletekben (boltokban, éttermekben, kávézókban), ami 35 százalékos penetrációt jelent, és ebben a műfajban a világ első helyére sorolja a közel 1,4 milliárdos országot. A még mindig számottevő ütemben növekvő kínai mobil fizetési piacot a hazai szolgáltatók uralják, az Alipay vagy a WeChat Pay szolgáltatásait a felhasználók mellett a kereskedők is egyre szélesebb körben adaptálják.

Ennek egyik okát a szakértők abban látják, hogy a hatalmas piacon rengeteg kisvállalkozás küzd egymással a vásárlókért, ezek aránya a nagy láncokhoz képest jóval magasabb, mint a tengerentúli régiókban. A dolog egyik következménye, hogy a bank- és hitelkártyák alkalmazása Kínában sosem volt különösebben széleskörű, így a sokat emlegetett és a mobil felhasználásban különösen jól ismert bakugrással az emberek a készpénzről sok esetben egyből a mobil fizetési alkalmazásokra térnek át.

Másfelé még nem lengetik ilyen sokan a telefont

A 2019-es Statista Digital market Outlook adataiból kiderül, hogy az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban vagy Franciaországban egyelőre magasabb az egy felhasználóra jutó tranzakciók értéke. Ez ebben az évben fejenként 1100 dollárnak megfelelő átlagos költést jelent majd Kínában, szemben mondjuk a britek 2400 vagy az amerikaiak 3000 dolláros, egy főre vetített mobilos fizetéseivel. A teljes kínai piac ennek megfelelően összegszerűen le van még maradva az éllovasoktól, ám közel sem annyira, mint mondjuk India, ahol a világ második legmagasabb penetrációs arányát is rendesen lenyomják a fejenként 14 dolláros átlagos éves költések.

Az összes digitális pénzügyi tranzakciót tekintve azonban a lista első helyén már magasan Kína áll, ahol tavaly 1260 milliárd dollár forgott ezeken a csatornákon. Összehasonlításképpen, az USA neve mellett 880 milliárd dollár szerepel, és a többi toplistás fintech piac ennek is csak a töredékét jegyezte: Japánban 155 milliárd, az Egyesült Királyságban 150 milliárd, Németországban pedig 110 milliárd dollárnak megfelelő tranzakciót végeztek.

A németeknél egyébként a fejlett pénzügyi technológiák ellenére is hagyományos a készpénzhez való ragaszkodás: az online kereskedők közel fele például a mai napig lehetőbé teszi az átvtelkor való kápé fizetést, miközben ugyanez az arány a franciáknál 5, a briteknél mindössze 1 százalékos. Igaz, ugyanitt a mobilos point-of-sale fizetés lehetőségét is csak a lakosság 2,2 és 6,6 százaléka használja, ami függ nyilván a felhasználók hajlandóságától, de ugyanígy az üzletek által biztosított lehetőségektől is.

Konzumer tech

El az útból! Érkezik az OpenAI legújabb üdvöskéje

Ha van is fék az MI-vonaton, azt senki nem akarja használni. A ChatGPT fejlesztője az emberi szintű problémamegoldásra képes o3 modell beharangozásával zárta az évet.
 
Hirdetés

Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel

Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.

A szoftveresen definiált WAN hálózatok kiépítése jóval komplexebb feladat egy hagyományos hálózati fejlesztésnél.

a melléklet támogatója a Yettel

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.