Hiába a legdurvább támadásokról szóló hírek, a jó gyakorlatok, a legtöbben csak akkor kapnak észbe, amikor rajtuk csattan a hekkerek szöges korbácsa.

Logikus lenne, hogy a kiberfenyegetésekről szóló egyre szaporodó hírek nyomán az IT-biztonság technológiai és szervezeti szinten is központi helyet és napi figyelmet kapjon a vállalatoknál. Ehhez képes még mindig meglepetést okoznak a forensic szakértők, amikor egy támadás után feltárják: a kiberbűnözők már hetek-hónapok óta szabadon garázdálkodtak adott szervezet rendszereiben. Szintén újdonságként hat az illetékeseknek, amikor kiderül: a támadók ezer éve használt módszerrel – fertőzött e-maillel, social engineering módszerrel, BEC-vel (business e-mail compromise) – jutottak be, és hosszú ideig csak figyeltek, mielőtt akcióba léptek volna, hogy adatokat lopjanak vagy romboljanak.

Ezt tükrözi egy idén készített kutatás (a német nyelvű összefoglalóhoz lapozzon ide), ami a DACH régióban (Németország, Ausztria, Svájc) vizsgálta a szervezetek biztonsági felkészültségét közel 400 C és középszintű IT-vezető, tanácsadó, IT-biztonsági szakértő megkérdezésével. Az online kérdőívet kitöltők jelentős része még mindig abban a hitben él, hogy a biztonsági problémák megoldása egyszerű: gyorsan fel kell ismerni a támadást. Ráadásul 38 százalékuk szerint ehhez mindössze percekre van szükség, további 27 százalékuk szerint pedig néhány órára, és mindössze ötödük (22 százalék) gondolja azt, hogy akár napok is eltelhetnek a támadás és annak azonosítása között. Ez azért is meglepő, mert számos kutatás áll rendelkezésre az ún. TTD (Time to Detect) alakulásáról.

A kutatók mindebből arra következtetnek: még az IT-vezetőkben sem tudatosult kellőképpen, hogy milyen mértékben súlyosbodott nemzetközi szinten a kiberbiztonsági helyzet. Ez pedig már önmagában is komoly kockázat. Ráadásul a vállalatok (pontosabban a vezetők, szakértők) meg vannak győződve: képesek a kibertámadások felderítésére és kivédésére, 70 százalékuk szerint nagyon jól állnak kiberbiztonság terén – miközben közel felük (48 százalék) azt is mondta, hogy szervezetének jelentős károkat okoztak kibertámadások.

Ez persze csak látszólag ellentmondás, ugyanis a válaszadók többsége úgy véli: ennyire képes a kibervédelem, és elkerülhetetlenek a járulékos veszteségek. Ez a szemlélet hatja át az IT-biztonsági szabványokhoz való viszonyt is. A szabványokra nem mint segítségre tekintenek a szervezetek, hanem olyan kellemetlen körülményre, amihez külső kényszer, a compliance miatt kell igazodni (pl. a pénzügyi szektorban a PSD2-megfelelés miatt). Ennek megfelelően a válaszadók 44 százaléka az IT-biztonsági szabványok bevezetését tartja a legnagyobb kihívásnak, a második helyre pedig 39 százalékkal a compliance szintjének ellenőrzése került.

Meglepetés: népszerű a Security as a Service

Egy területen azonban egyértelműen tisztában vannak a vállalatok a korlátaikkal: hiányos a belső kompetenciájuk. A válaszadók 97 százaléka támaszkodik egyes területeken külső IT-biztonsági szolgáltatóra, általában párhuzamosan többre is. Közel ötödük (18 százalék) külön szervezeti egységet állított fel a szolgáltatók menedzselésére.

A vállalatok 39 százalék a külső szolgáltatókra bízza a biztonsági irányelvek felügyeletét, és ugyanekkora azoknak a szervezeteknek az aránya, melyeknél a szolgáltató alakítja ki az architektúrát például a zero trust biztonság megvalósításához.

Ez valószínűleg azzal is összefügghet, hogy a vállalatok azzal már tisztában vannak, hogy a kiberbiztonság kialakítása összetett feladat. De összefügghet azzal is, hogy sok esetben az amúgy is leterhelt CIO-k döntenek IT-biztonsági kérdésekben (a válaszadók 22 százalékánál), vagy adnak tanácsot a felső vezetésnek (40 százalék), akik igyekeznek megszabadulni a biztonsággal kapcsolatos operatív feladatoktól. A CISO-k még mindig kevésbé vannak döntéshozói helyzetben (12 százalék), de tanácsadói szerepkörben is csak az esetek 30 százalékában támaszkodik rájuk a felső vezetői kör.

Biztonság

Megint hirdetésben froclizza a Samsung az Apple-t

A dél-koreai óriásnál szinte már tradíció, hogy reklámok formájában mutatnak rá legfőbb riválisuk egy-egy gyenge pontjára.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.