Nemcsak az intenzív rövid ciklusú informatikai képzések magas színvonalát, hanem a minden korábbi mértéket meghaladó informatikushiányt is jelzi, hogy a bootcamp képzéseket elvégzők szinte azonnal, korábbi keresetüket akár kétszeresen meghaladó fizetésért tudnak elhelyezkedni – áll az IVSZ - Szövetség a digitális gazdaságért legfrissebb bootcamp auditjelentésében. A pandémia felgyorsította az online képzések bevezetését, ami a Budapesten kívül élők előtt is megnyitotta a lehetőséget a karrierváltásra.
A jellemzően 6-18 hónapos IT-képzéseket kínáló, úgynevezett bootcamp iskolák képzései iránti kereslet hazánkban is folyamatosan bővül, amit elsősorban az évek óta növekvő informatikus-hiány magyaráz. A felnőttkori tanulás körébe tartozó képzési formák egyre népszerűbbek a diplomás fiatalok és a programozói tudással nem, vagy csak nagyon kis mértékben rendelkezők körében is. A jelentés szerint a hazai bootcampek értékes munkaerővel látják el azokat a vállalkozásokat, amelyeknek egy-egy szakterületre specializálódott junior programozóra vagy tesztelőre van szükségük, hozzájárulva a digitális munkaerőhiány csökkentéséhez.
(Itt érdemes megjegyezni, hogy az intenzív képzési formával kapcsolatban rendszeresen felmerülnek kritikák világszerte. Ezek között említhető, hogy a végzősök ugyan célfeladatokat többé-kevésbé el tudnak végezni, de szakmai alapjaik roppant gyengék. Alig tudnak valamit az algoritmusok működéséről, képtelenek átlátni egy-egy feladat összetettségét, időigényét stb. Miközben az egyre komplexebb digitális technológiára támaszkodó vállalatoknál egyre feljebb tolódik az a tudásszint, amire szükség van. A témával podcastban is foglalkoztunk: a Corvinus egyetem dékánja, az egyetem gazdasági informatikus képzését évek át tanszékvezetőként irányító Fehér Péter, valamint a Greenfox Academy vezetője, Bárdos Kristóf vitatta meg a kritikákat.)
A nők jönnek, az online forma marad
Az IVSZ először két éve auditálta a három legnagyobb hazai képzőhely (Codecool, Green Fox Academy, PROGmasters) programozó-képzéseit. A mostani jelentés szerint a bootcampek hallgatói között 25,6 százalék volt a nők aránya 2020-ban, ami meghaladja mind a korábbi években tapasztaltakat, mind az infokommunikációs területre jellemző 12 százalékos arányt. A pandémia miatt bevezetett online oktatási forma olyannyira bevált, hogy a bootcamp iskolák a jövőben is terveznek ilyen képzéseket. Ezeknek köszönhetően például a vidéken élők számára is elérhető lesz a karrierváltás.
A képzők tapasztalatai szerint egy átmeneti megtorpanás után 2020 őszétől a vállalatok fokozatosan visszatértek a pandémia előtti toborzási céljaikhoz, így 2021 elejétől újra megélénkült a junior programozók iránti kereslet. Felgyorsult a hallgatók elhelyezkedése, és a kezdő fizetések 2021 második felére 10-15 százalékos növekedést mutattak az előző évhez képest.
Összességében 2020-ban a hallgatók 88,7 százaléka tudott elhelyezkedni IT munkakörben a képzők által garantált, maximum 6 hónapos elhelyezési időn belül, ami más szektorokkal összehasonlítva kiugróan magas arány.
Gyorsan munkába álltak
Az IVSZ az audittal párhuzamosan a kurzusokat befejező hallgatók körében nem reprezentatív alumni-kutatást is végezett. A megkérdezett hallgatók 40 százaléka 2 hónapon belül, 65,2 százaléka pedig 4 hónapon belül el tudott helyezkedni az IT szakmában a bootcamp képzés elvégzését követően. A végzettek 80,7 százaléka szoftverfejlesztőként helyezkedett el, a többiek egyéb informatikai munkakörben, például szoftvertesztelési területen találtak munkát, és csupán kevesebb mint 5 százalékuk nem tudott IT/szoftverfejlesztési területen elhelyezkedni.
A 2015-2019 között képesítést szerzett hallgatók körében elvégzett korábbi alumni kutatás adataival összevetve 30,2 százalékról 40 százalékra nőtt a több mint 7 év munkatapasztalattal rendelkezők aránya a 2020-ban végzettek között. A végzettek döntő többsége arról számolt be, hogy a bootcamp képzés sikeres teljesítését követően a korábbinál jóval kedvezőbbek lettek a jövedelmi viszonyai (lásd grafikon).
Ennyi nem elég
Mivel önmagában sem az informatikai képzési területre felvehetők számának növelése, sem a bootcamp iskolák kapacitásának bővítése nem elegendő a munkaerőhiány felszámolásához, az IVSZ e témával foglalkozó vitairata beavatkozások komplex rendszerét javasolja, melyek közül a legfontosabbak:
● az oktatási rendszer digitális megújítása - digitális kompetencia-minimum bevezetése az érettségi feltételeként (DOS 2.0 stratégia elkészítése);
● az IT és digitális szakképzésbe, felnőttképzésbe és felsőoktatásba jelentkezők számának növelése, a lemorzsolódás csökkentése, a képzők és a vállalkozások közötti együttműködések bővítése („Programozd a jövőd 2030” program);
● nagy volumenű STEM / IKT ösztöndíjprogram a felsőoktatásban;
● a bootcamp képzéseken való részvétel ösztönzése és támogatása, ösztöndíj- és hitelprogram;
● külföldön dolgozó magyar, illetve külföldi IT és digitális munkavállalók Magyarországra vonzása, itthon tartása, illetve a hazai vállalkozások munkaerő-megtartó képességének erősítése;
● SZJA kedvezmény a munkavállalóknak képzésben való részvétel esetén; egyéni képzési számla bevezetése;
● KKV-k ösztönzése munkavállalóik digitális kompetenciáinak és IT-tudásának növelése érdekében.
Ez gyorsan ment, az Invitech bevezeti a SOAR-t
Az Invitech biztonsági műveleti központjában olyan automatizált megoldást vezetnek be, amellyel akár egy eddig félnapos elemzőmunka is csak negyedórát vehet majd igénybe. Ez a SOAR.
CIO KUTATÁS
A HAZAI NAGYVÁLLALATOK FELHŐHASZNÁLATÁRÓL
Az Ön véleményére is számítunk Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével és az IPR-Insights szakértőivel közösen összeállított kutatásunkban.
Segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!