Az elmúlt másfél hónapban nem a mobil adatforgalom nőtt a legnagyobb mértékben – mindenkinek a beszélgetés hiányzik a legjobban.

Jól bírják a terhelést a hálózatok – állítják lapunknak az országos lefedettséggel bíró hazai mobilszolgáltatók, akik szerint a hálózataik finomhangolásával megoldható volt a megnövekedett felhasználói igény kielégítése.

Nincsenek pontos adatok arról, hogy hányan kényszerültek otthoni munkavégzésre. Azt azonban a KSH jóvoltából elég pontosan tudjuk, hogy március 16-án a távoktatásra áttérés mintegy 1,5 millió diákot érintett: 285 ezer egyetemistát, közel félmillió középiskolást és kb. 720 ezer általános iskolást. A hálózatterhelés szempontjából ők azért érdekesek, mert az iskolában jellemzően csak időszakosan használnak internetet – videócset-alkalmazásokat például valószínűleg egészen ritkán –, míg most lényegében azokon keresztül folyik az oktatásuk. Ezzel szemben a távmunkára kényszerülő felnőttek jellemzően a munkahelyükön is intenzív nethasználók voltak, azaz a terhelésnek csak a földrajzi helye változott.

Ezekből az előfeltevésekből kiindulva kerestük meg a Magyar Telekomot, a Telenort és a Vodafone-t kérdéseinkkel. Elsősorban arra voltunk kíváncsiak, hogy a márciusi helyzethez képest volt-e jelentős változás a felhasználói szokásokban, illetve hogy magukat a szolgáltatókat milyen kihívások elé állította a koronavírus-járvány.

Nem az adatforgalom ugrott nagyot

Ami a mobilnetet illeti, a Magyar Telekom és a Telenor 30 százalékos növekedésről, a Vodafone átlagosan 20-25 százalékos forgalomnövekedésről számolt be. Ezek minden szolgáltatónál az otthoni munkavégzésnek, a videós platformra került oktatásnak, valamint az intenzívebb streamingnek köszönhető. A Vodafone mérései szerint az operatív törzs és a miniszterelnöki tájékoztatók idején a forgalomnövekedés 50 százalék fölötti (a vészhelyzet bejelentése előtti forgalomhoz viszonyítva). A tájékoztatók forgalomnövelő hatásáról a Telenor is beszámolt.

A forgalmat amúgy maguk a szolgáltatók is gerjesztik a különböző ajándék adatcsomagjaikkal, amiket vagy automatikusan (pl. Telekom), vagy regisztráció után (Telenor, Vodafone) lehet igénybe venni. (Felhasználói viselkedés szempontjából érdekes lenne azt is megvizsgálni, hogy a felhasználók azt a csomagot használják ki nagyobb mértékben, amiért el kell végezni legalább egy regisztrációt, vagy azt, amit automatikusan elérhetővé tesznek számára.)

A szolgáltatók válaszaiból az az érdekes tendencia is kiderült, hogy közel sem az adatforgalom ugrott meg a legnagyobb mértékben, hanem a beszélgetés. A Magyar Telekom azt írta, hogy a mobil hangban kb. 45 százalékos, a vezetékes hangforgalomban pedig 75 (!) százalékos növekedés után stabilizálódott a forgalom. Hasonló adatot írt a Vodafone is: a vészhelyzet kihirdetése után 50 százalékkal ugrott meg a mobil hangforgalom, majd 45 százalékon stabilizálódott. A Telenor erre vonatkozóan pontos adatot nem adott, de szintén a híváskezdeményezések számának és az egyes hívások hosszának növekedését mérte.

Majd egyszer az is kiderül, mennyivel költöttünk többet

Teljesen általános, hogy kevesebb a napi eseti internethasználati csúcs, a hálózati terhelés ugyanis már a délelőtti órákban is magas, ráadásul a le- és a feltöltési is – a csúcs korábban inkább az esti órákra tevődött. Mint a Telenor írta, a változás mögött részben a vállalatok kényszerű és gyors digitalizációja áll (pl. távmunka). Ez az üzleti előfizetésekre is érzékelhető hatással van. A Telenor üzleti ügyfelei körében jelentősen nőtt a mobilinternet-forgalom, az elmúlt egy hónapban az üzleti előfizetők több mint dupla annyi mobilinternetet vásároltak, mint tavaly ebben az időszakban.

A Magyar Telekomnál az üzleti előfizetőknél márciusban 16 százalékos adatforgalom-növekedés mértek, ez áprilisban már 25 százalék lehet. Az üzleti ügyfeleknél is nagyobb volt az igény a beszélgetésre: a mobilhang-forgalom márciusban 32 százalékkal nőtt.

Rákérdeztünk a szolgáltatóknál, hogy a válsághelyzet idejére adott ajándék mobilkeretek milyen mértékben használják ki az előfizetők, illetve váltottak-e nagyobb csomagra megnövekedett igényeik miatt.

Erre választ ugyan nem kaptunk, de az minden szolgáltató kiemelte, hogy milyen díjmentes extra adatcsomaggal (esetenként percdíjjal) segíti ügyfeleit. mint már fentebb említettük, ebben a szolgáltatók eltérő stratégiát képviseltek. A Telekom (és a T-Systems) automatikusan aktiválta, a Telenornál és a Vodafone-nál az ügyfelek aktiválhatták (illetve a Vodafone a 65 éven felülieknek adott 100 percet automatikusan bekapcsolta). A szolgáltatók sajnos nem részletezték az ajándék gigák és percek kihasználtságát, bár a felhasználók elégedettségéről beszámoltak. A megnövekedett kommunikációs igény ugyanakkor a tarifák választásában még nem tükröződik – Telenor legalábbis azt írta ezt firtató kérdésünkre, hogy az elmúlt másfél hónapban nem tapasztaltak tömeges tarifaváltást.

Alapvetően rendben vannak a hálózatok

A hálózatok terhelhetőségét illetően a szolgáltatók bizakodóak, válaszaikból úgy tűnik, a hálózataik kellően robusztusak ahhoz, hogy ne kerüljön veszélybe a szolgáltatásbiztonság. Bár a mobilhálózat alapvetően "békeidőre" van tervezve – írta például a Telenor –, vannak benne kapacitástartalékok. A szolgáltató azt tartotta a legnagyobb kihívásnak, hogy a mobilhasználat koncentrációja a mindennapokhoz képest földrajzilag eltérő területeken alakult ki, azaz ott visszaesett a forgalom, ahol a korábban hétköznapokban magas volt, ahol viszont korábban alacsony volt, ott megnőtt. Ezt finomhangolással azonban sikerült orvosolni, országosan több mint 150 esetben végeztek ilyen hangolást a szolgáltató szakemberei. Ettől függetlenül folyamatosan vizsgálják, hogy van-e szükség a kapacitás bővítésére.

Lényegében ezt válaszolta a Magyar Telekom is. Mivel a helyzet percről percre változik, folyamatosan monitorozzák hálózatot a kapacitások megfelelő kezelése és lehetséges bővítése érdekében, lehetséges bővítése érdekében. Ebbe a hálózati beszállítókat is bevonják.

A Vodafone ezzel a kérdéssel kapcsolatban szűkszavú volt. Válaszukból azonban kiderül, hogy figyelik a forgalom jellegét (munka, oktatás, játék, streaming stb.), és ha valahol szűk keresztmetszet keletkezne, akkor priorizálnak, hogy elsőbbséget biztosíthassanak a hatóságok munkájának, a digitális oktatásnak, illetve az otthonról történő munkavégzésnek. Ilyen priorizáló beavatkozásra azonban egyelőre nem volt szükség.

Közösség & HR

Nem sok mindenkit érdekel az Apple szuperszemüvege

A beszámolók alapján elolvadt az érdeklődés a Vision Pro headsetek iránt, az Apple néhány üzletében szinte nem is keresik a gyártó legújabb hardveres termékét.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.