Eltérő mértékben, de minden mobilszolgáltatónál jelentősen nőtt az elmúlt napokban a hálózati forgalom. Egyelőre nincs fennakadás, és a szolgáltatók állítják, hogy felkészültek a kapacitásbővítésre. Az óvatosság azonban mindenképpen indokolt. Az EU vezetői ennek szellemében már léptek is
Tegnap Thierry Breton, az Európai Bizottság digitális politikával foglalkozó biztosa telefonon egyeztetett a Netflix vezérigazgatójával, Reed Hastingsszel a mobilhálózati kommunikáció fenntartásáról. A biztos arra kérte Hastingst, hogy a szolgáltató csúcsidőben valamilyen módon korlátozza a sávszélességigényét – például azzal, hogy csökkenti a streamelt filmek felbontását. Breton ugyanezzel a kéréssel fordult a YoutTube-hoz is.
A streaming platformok, a távközlési szolgáltatók és a felhasználók együttesen felelősek azért, hogy az internet zökkenőmentesen működjön a vírus elleni küzdelem alatt is – nyilatkozta Breton a Politicónak. A lap azt írja, hogy Breton és Hastings a napokban újra egyeztet majd a kérdésről.
Itthon egyelőre nincs fennakadás
Maguk a szolgáltatók egyelőre győzik a rohamot. A három nagy hazai szolgáltató eltérő mértékű hálózati forgalomnövekedésről számolt be a napokban. A Magyar Telekom két napja az Indexnek 20-30 százalékos adatforgalom-növekedésről nyilatkozott. A hanghívások viszont 50 százalékkal nőttek. A szolgáltató arra is ígéretet tett, hogy ahol lehetséges, ott igény szerint növelik a hálózat kapacitását. (A szolgáltató egyébként a teljes vállalatot átállította távmunkára, csak a hálózat felügyeletét végzők és az ügyfélszolgálatosok – összesen mintegy négyszázan – dolgoznak bentről.)
A Telenor csupán kis mértékű forgalomnövekedést érzékelt, és azt is elsősorban munkaidőben – ami a távmunka és a távoktatás bevezetésének hatása lehet. Látványosabban nőtt viszont a feltöltés, amit a videotelefonálás gyakoribbá válására vezetnek vissza. A Telenor szintén felkészült a kapacitásbővítésre – nyilatkozta a vállalat.
A Vodafone csoportszinten foglalkozott a kérdéssel. A brit központú szolgáltató arról számolt be, hogy egyes országokban már 50 százalékkal emelkedett hálózatának forgalma, és azzal számolnak, hogy a növekedés folytatódni fog. A brit szolgáltató tapasztalatai azért is érdekesek, mert erős szereplője a koronavírus által leginkább sújtott országok mobilpiacának (Olaszország és Spanyolország) is. Nick Read vezérigazgató jelezte, hogy készek együttműködni a kormányokkal is, hogy biztosítsák a stabil hálózati működést – írta a Reuters.
Felpörögtek a kedvezmények
A szolgáltatók különböző kedvezményeket is biztosítanak ügyfeleiknek a rendkívüli helyzetben. A Telenor az iskolák bezárására reagálva 100 gigabájtos netcsomagot adott minden üzleti és lakossági számlás és kártyás ügyfelének. A kedvezmény igénybevételéhez regisztrálni kell, ami a megnövekedett érdeklődés miatt most 72 órát vesz igénybe. A jelenlegi állás szerint ez az ajánlat március 31-ig érvényes, és regisztrációtól számítva 30 napra szól. A Telenor emellett a HiperSuli programjának eredményeit is megosztotta. A programban rész vevő tanárok készítettek egy javaslatcsomagot iskoláknak és szülőknek a távoktatáshoz.
A Magyar Telekom szintén extra adatcsomagot ad. Általánosan minden mobil ügyfele kap külön díjazás nélkül havi 10 gigabájtot automatikusan, amihez a lakossági és kisvállalati ügyfelek a Telekom alkalmazásban még további 5 gigabájtot aktiválhatnak pótlólag. A plusz 10 gigát a Mol mobil és Blue mobil ügyfelek is megkapják. Az április 30-ig EU-n belül felhasználható csomagot a Telekom március 16-án automatikusan aktiválta az előfizetőknél. Emellett az ottonukba szorulók kedvéért a Telekom Videotéka díjmentes kínálatát is bővítették.
A Vodafone lakossági és kisvállalati előfizetői március 17-étől igényelhetnek három hónapra díjmentes 15 gigabájtos adatkeretet, amit számlázási ciklusonként, feltöltő kártyásoknál pedig 30 naponta 5 gigabájtos egységekben lehet felhasználni belföldön és az EU-ban. Ezt szintén meg kell rendelni (a MyVodafone App adatvásárlás menüpontjában), és a szolgáltató a megrendeléstől számított maxium 48 órán belül aktiválja.
A Vodafone szintén beszállt a távoktatás támogatásába. Ingyenesen elérhető tananyagokat biztosít, és az oktatási forrásokat tartalmazó weboldalakat és applikációkat (köztük a Vodafone Alapítvány Apptárát) is adathasználat nélkül teszi elérhetővé.
Az USA-ban radikálisan léptek
Az Egyesült Államokban az FCC (Federal Communications Commission) és a távközlési társaságok fogtak össze, hogy biztosítsák a mobil és internetes kommunikáció zavartalanságát. Számos vállalat csatlakozott az FCC által meghirdetett Keep Americans Connected kezdeményezéshez. Az ehhez csatlakozó szolgáltatók vállalták, hogy 60 napig azoknak az egyéni és kisvállalati előfizetőknek sem szüntetik meg az előfizetését, akik nem tudják fizetni a számlájukat. Az FCC pedig azzal segíti a mobilnet iránti igény kiszolgálását, hogy ideiglenes frekvenciahasználati engedélyeket is kiad egyes szolgáltatóknak.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak