Nem lehet elégszer kihangsúlyozni a biztonsági mentés fontosságát. Iparágtól, tevékenységtől, magán vagy privát felhasználástól független a tény: mindig készíteni kell backupot! (x)

Bár a digitalizációs nyomás rengeteg fejlődési lehetőséggel kecsegtet, a gyorsasága és olykor tapasztalható esztelensége alaptételeket lök háttérbe és felejtet el az ebben a nyomásban létezni kívánó személyeknél. Ha belekezdünk egy folyamatba, általában úgy készülünk fel a jövőre, hogy van legalább egy olyan opció, amivel kiesésmentesen folytatható a cselekvés, ha esetleg váratlan dolog történne. Kieshet egy munkaerő, elromolhat egy eszköz, egy külsős partner nem megfelelő ütemben dolgozik be, vagy egyéb vis maior eset következik be.

A fejekben ott vannak a megoldási lehetőségek, variációk vagy akár már egy kész elágazás, amire könnyedén áttehető az adott folyamat a folytatáshoz. Minden flottul megy tovább, a projekt határidőhöz igazítva halad, és be is fejeződik sikeresen. És ez így megy tovább napról-napra, hétről-hétre, olykor picit nagyobb buktatókkal, kevésbé sikeres vagy sikertelen befejezéssel.

A kialakult rutinokhoz igazából nem kell hozzányúlni. Az előre gondolkodással is inkább a bővítésre, fejlődésre, netán költségcsökkentésre (vagyis a költséghatékonyság optimalizálására) fókuszálnak. Pedig nem ártana néha, legalább egyszer megállni, és úgy a jövőre koncentrálni, hogy a jelen állapotról készítünk egy pillanatképet.

Ne várjunk az utolsó utáni pillanatra!

Általános tapasztalat, hogy a biztonsági mentés leginkább akkor kerül előtérbe, amikor már késő vagy majdnem késő. Utóbbi az ideálisabb eset, mert még egy utolsó utáni pillanatra is léteznek különféle megoldások; de azt senki nem kívánja átélni, amikor hirtelen minden elveszik. Minden, ami adat, az adott vállalkozás vagy magánszemély története, múltja, sikerei és egyben jövője is. A digitális világ nagyon más; amíg a papírokat iktatva, mappákba fűzve, és egy látható szobába téve biztonságban érezhettük magunkat, addig manapság az adatok "kézzel foghatatlansága" alapból ad egyfajta aggodalmat. Az adatvesztéssel kapcsolatos szorongás ott van a mindennapjainkban, egy hordozható eszköz elvesztésétől kezdve egy hosszabb áramkimaradásig változatos a bekövetkezendő kellemetlen események sora. A szorongásra azonban igen hatásos gyógyszert tudunk felírni, mindössze követni kell a "dobozra" felírt kezelési útmutatót.

Cikksorozatunk korábbi írásai már bemutatták a biztonsági mentések terén fellelhető különböző megoldásokat, tehát van miből választani, sőt, a lehető legjobb, ha picit tovább gondoljuk a használhatóságot. Ahogy a felhő-technológia terén is egyre több jel mutat arra, a hybrid-cloud és multi-cloud környezet a jövő, a backup eljárások területén is a többrétegű kialakítás lehet a legjobb opció. Az adatok fajtájától, struktúrájától, használtságától függően létrehozhatunk vegyesen fizikai és cloud biztonsági mentési rutint, amely akár észrevétlen automatizálás mellett hajtja végre a napi vagy akár óránkénti szinkronizációt.
 

Az Aruba Cloud felhős mentési rendszere

(A képre kattintva megnézheti nagyobb méretben)


Ezen belül tovább bonthatjuk a mentési folyamatokat a hideg és meleg adatok szétválasztására, avagy meghatározhatjuk, hogy a hideg adatok fizikai tárhelyen kapnak helyet redundáns módon, míg a meleg adatok a felhő adta, többszintű backup rendszeren keresztül tárolódnak. Többszintű felhő backupot jelenthet egy alap Object Storage tárhely + Backup szolgáltatás vagy több szolgáltató egyidejű alkalmazása ún. Cloud Monitoring funkció felügyelete mellett.

Kézben tarthatók a költségek

Ha költségekről van szó, akkor az ingyenes alternatíváktól kezdve az akár milliós nagyságrendű havi költéssel futó biztonsági mentésekig sokféle verziót találhatunk. A sávos árazás alapja minden esetben az igényelt tárhely kapacitása, milliós összegeknél már 50-100 terabájtnyi méretről beszélhetünk. Ugyanakkor arra is lehetősége van a vállalkozásnak, hogy használat alapon is működtethessen biztonsági mentést, ami főleg akkor hasznos, ha havi perióduson túli az adatmentés, vagy időben és adatmennyiségben előre nem kalkulálható a költség. Érdemes ellátogatni ide, ahol jól áttekinthető, miképp alakulnak az árak egy pay-per-use vagy havi bontású szolgáltatás kapcsán.

A fontossága mellett a szolgáltatás egyszerűsége is egyértelművé teszi a biztonsági mentés létét és használatát. A manuális kezelhetőség mellé akár teljes automatizálás is elérhető, így pedig a backup szerves része lesz annak a rutinnak, ami egyébként évek óta meghatározza a vállalkozás életét.

Cloud & big data

Felszaporodtak a kiberbűnesetek

A kiberalvilág is szeret a zavarosban halászni, és most halászik is rendesen.
 
A legfejlettebb szoftvereszközökkel egyszerűsíthető az adatbázisok összetettsége, csökkenthető az információkezeléssel kapcsolatos kockázat és költség, valamint javítható a teljesítmény. Nézzük, mit tehetünk az adatainkban rejlő lehetőségek maximális kiaknázásáért!

a melléklet támogatója a Balasys

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2020 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.