A távol-keleti ország közepes méretű vállalatai egyre nehezebben találnak megfelelő munkaerőt. A betöltetlen állásokat igyekeznek automatizálással pótolni.
Hirdetés
 

Japán gazdasági helyzete, társadalmi szerkezete sok szempontból hasonló Magyarországéhoz. A szigetországban is több évtizede csökken folyamatosan a lélekszám, a társadalom egyre öregszik, a gazdasági mutatók pedig ott sem alakultak valami fényesen az elmúlt időszakban. A problémák következtében a vállalatok egy sor pozícióra egyszerűen képtelenek embert találni, ami tovább nehezíti a helyzetet. A Távol-Keleten úgy tűnik, megtalálták a megoldást, és robotokkal igyekeznek lendületbe jönni.

Automatizáló közepesek

A Bank of Japan friss felmérése szerint a középvállalatoknál nagyon megerősödött idén a beruházási kedv. Arra ugyan nem tér ki részletesen a tanulmány, hogy ebből mennyi megy robotikára, mesterséges intelligenciával felvértezett megoldásokra, de az ezen a területen érdekelt vállalkozások sorra jelentik be, hogy forgalmuk örvendetesen megugrott az elmúlt hónapokban.

Ezzel szemben a japán nagyvállalatoknál egyáltalán nem mutatkozik akkora beruházási aktivitás, amit szakértők azzal magyaráznak, hogy itt több más módon lehet kezelni a munkaerőhiánnyal kapcsolatos gondokat. Egy részük például képes magasabb fizetéssel megtartani, illetve átcsábítani embereket, máshol pedig a folyamatok külföldre delegálásával oldják meg a kérdést.

Az eltérő lehetőségeket jól mutatja, hogy egy tavalyi adat szerint a 100-500 főt foglalkoztató japán cégek 1,1 millió állásra kerestek munkatársat, miközben az összes nagyvállalat ennek a mennyiségnek alig több mint ötödét hirdette meg. A közepes vállalatok tehát egyszerre vannak kényszerhelyzetben, illetve rendelkeznek elég forrással ahhoz, hogy meg is lépjék a magasabb fokú automatizáláshoz szükséges beszerzéseket. 

A kubikustól a recepciósig

A trendeket látva az egyik legnagyobb lehetőség a fejlesztésre az építőiparban és a gyártó vállalatoknál van. Ezeken a területeken különösen kapós a Kawasaki Heavy Industries két karral ellátott, nagyjából emberméretű robotja. A gép a könnyű testreszabhatóság miatt az elektronikai gyártóktól az élelmiszerfeldolgozókon át a gyógyszergyárakig bezárólag szinte mindenhol bevethető. A Hitachi építőipari gépekre specializált részlege szintén nem unatkozik, hiszen a speciális, centiméter pontosságú munkára képes "ásórobotjára" szintén özönlenek a megrendelések.

És bár a gyártóipar, a logisztika, vagy éppen a nagykereskedelem természetes terepe az automatizálásnak, nem feltétlenül csak ez a kör kamatoztathatja a technológia vívmányait. Erre kiváló példa az a különös hotel, amely a tokiói Disneyland mellett található. A szállodában gyakorlatilag tökélyre vitték az automatizálást, hiszen 140 különböző robot és mesterségesintelligencia-eszköz igyekszik ellátni a vendégeket.

A 100 szobával rendelkező vendéglátóhelyen ennek köszönhetően egyszerre mindössze 2-3 emberre van szükség a szokásos ügyvitelhez. A szobák szériatartozéka például a Tapia elnevezésű, tojásforma személyi asszisztens (képünkön), "aki" szóbeli utasításokat követve többek között az ébresztésről, a tévékezelésről, vagy a légkondíció működtetéséről gondoskodik. A vendégek csomagjainak mozgatását, vagy a keletkező szemetet viszont már más gépi kollégáira bízza.

Az úttörő szemlélet viszont nem csak a szállodásoknál működhet. A Taipát gyártója például első körben otthoni szórakoztató eszköznek szánta, ám mára teljesen megváltozott a megrendelők köre. A hotelek mellett például bankok és egészségügyi intézmények is érdeklődnek. Utóbbiaknál a recepciósok feladatköreit vehetik át legalább részben, illetve álltalános tájékoztatási pontként funkcionálhatnak az ügyfelek, illetve a betegek és a látogatók számára.

Cloud & big data

Drágálljuk őket és félünk tőlük, de nagyon érdekelnek

Természetesen az okos otthoni eszközökről van szó, amelyekkel kapcsolatban itt a legújabb fogyasztói felmérés.
 
Hirdetés

Megvédhetjük adat-önmagunkat?

Változnak a védelmi képességeink és a lehetőségeink is, ami miatt új játékszabályokat kell írnunk. Erről is szól majd a minden eddiginél pörgősebb és interaktívabb, megújult ITBN CONF-EXPO.

Hirdetés

Így tervezzünk IAM projektet – A kiemelt jogosultságok menedzsmentje

A kiemelt jogosultságok kezelésének legégetőbb kérdései, hogy hol vannak az informatikai rendszerek kritikus pontjai, kiknek van hozzáférése ezekhez, illetve mennyire tartjuk lojálisnak őket ahhoz, hogy rájuk bízzuk az érzékeny adatainkat és az üzletmenet folytonossága szempontjából létfontosságú rendszereink működését.

Az IT feladata a technológiahasználat leegyszerűsítése – lenne. A technológiához való hozzáférés biztosítása és felügyelete azonban megbonyolítja a dolgokat. Vajon át lehet vágni a gordiuszi csomót?

a melléklet támogatója a Balasys

ÉLŐBEN SIÓFOKRÓL

SAP NOW Hungary:
technológia és HR-víziók

Az SAP kétnapos rendezvénye az idén is követhető a Bitporton!

TOVÁBB A KÖZVETÍTÉSRE >

Reakció „A CIO-k elmondták, hogy alkalmazható az agilitás egy nagyvállalatnál” című cikkünkre, amely a CIO Hungary 2018 konferencia tudásmegosztást segítő programjának tapasztalatait foglalta össze.

A CIO-k elmondták, hogy alkalmazható az agilitás egy nagyvállalatnál

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.