A távol-keleti ország közepes méretű vállalatai egyre nehezebben találnak megfelelő munkaerőt. A betöltetlen állásokat igyekeznek automatizálással pótolni.

Japán gazdasági helyzete, társadalmi szerkezete sok szempontból hasonló Magyarországéhoz. A szigetországban is több évtizede csökken folyamatosan a lélekszám, a társadalom egyre öregszik, a gazdasági mutatók pedig ott sem alakultak valami fényesen az elmúlt időszakban. A problémák következtében a vállalatok egy sor pozícióra egyszerűen képtelenek embert találni, ami tovább nehezíti a helyzetet. A Távol-Keleten úgy tűnik, megtalálták a megoldást, és robotokkal igyekeznek lendületbe jönni.

Automatizáló közepesek

A Bank of Japan friss felmérése szerint a középvállalatoknál nagyon megerősödött idén a beruházási kedv. Arra ugyan nem tér ki részletesen a tanulmány, hogy ebből mennyi megy robotikára, mesterséges intelligenciával felvértezett megoldásokra, de az ezen a területen érdekelt vállalkozások sorra jelentik be, hogy forgalmuk örvendetesen megugrott az elmúlt hónapokban.

Ezzel szemben a japán nagyvállalatoknál egyáltalán nem mutatkozik akkora beruházási aktivitás, amit szakértők azzal magyaráznak, hogy itt több más módon lehet kezelni a munkaerőhiánnyal kapcsolatos gondokat. Egy részük például képes magasabb fizetéssel megtartani, illetve átcsábítani embereket, máshol pedig a folyamatok külföldre delegálásával oldják meg a kérdést.

Az eltérő lehetőségeket jól mutatja, hogy egy tavalyi adat szerint a 100-500 főt foglalkoztató japán cégek 1,1 millió állásra kerestek munkatársat, miközben az összes nagyvállalat ennek a mennyiségnek alig több mint ötödét hirdette meg. A közepes vállalatok tehát egyszerre vannak kényszerhelyzetben, illetve rendelkeznek elég forrással ahhoz, hogy meg is lépjék a magasabb fokú automatizáláshoz szükséges beszerzéseket. 

A kubikustól a recepciósig

A trendeket látva az egyik legnagyobb lehetőség a fejlesztésre az építőiparban és a gyártó vállalatoknál van. Ezeken a területeken különösen kapós a Kawasaki Heavy Industries két karral ellátott, nagyjából emberméretű robotja. A gép a könnyű testreszabhatóság miatt az elektronikai gyártóktól az élelmiszerfeldolgozókon át a gyógyszergyárakig bezárólag szinte mindenhol bevethető. A Hitachi építőipari gépekre specializált részlege szintén nem unatkozik, hiszen a speciális, centiméter pontosságú munkára képes "ásórobotjára" szintén özönlenek a megrendelések.

És bár a gyártóipar, a logisztika, vagy éppen a nagykereskedelem természetes terepe az automatizálásnak, nem feltétlenül csak ez a kör kamatoztathatja a technológia vívmányait. Erre kiváló példa az a különös hotel, amely a tokiói Disneyland mellett található. A szállodában gyakorlatilag tökélyre vitték az automatizálást, hiszen 140 különböző robot és mesterségesintelligencia-eszköz igyekszik ellátni a vendégeket.

A 100 szobával rendelkező vendéglátóhelyen ennek köszönhetően egyszerre mindössze 2-3 emberre van szükség a szokásos ügyvitelhez. A szobák szériatartozéka például a Tapia elnevezésű, tojásforma személyi asszisztens (képünkön), "aki" szóbeli utasításokat követve többek között az ébresztésről, a tévékezelésről, vagy a légkondíció működtetéséről gondoskodik. A vendégek csomagjainak mozgatását, vagy a keletkező szemetet viszont már más gépi kollégáira bízza.

Az úttörő szemlélet viszont nem csak a szállodásoknál működhet. A Taipát gyártója például első körben otthoni szórakoztató eszköznek szánta, ám mára teljesen megváltozott a megrendelők köre. A hotelek mellett például bankok és egészségügyi intézmények is érdeklődnek. Utóbbiaknál a recepciósok feladatköreit vehetik át legalább részben, illetve álltalános tájékoztatási pontként funkcionálhatnak az ügyfelek, illetve a betegek és a látogatók számára.

Cloud & big data

Szabadon kipróbálható a Google legfejlettebb videógeneráló modellje

A YouTube videók millióin pallérozott Veo 3 képességeit a Google Cloud részeként mostantól bárki letesztelheti.
 
Hirdetés

Így újult meg Magyarország leggyorsabb mobilhálózata

Közel 100 milliárd forintos beruházással, a rádiós és maghálózat teljes modernizációjával zárult le a Yettel történetének egyik legnagyobb műszaki fejlesztése.

A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.

a melléklet támogatója a One Solutions

Hirdetés

Cyber Threat Intelligence: üzleti előny a sötét adatokból

Egyetlen kompromittált jelszó. Egy belépési pont, amit már nem használnak. Egy korábbi alkalmazott adatszivárgása. Ezek ma már nem csupán technikai hibák, hanem valós üzleti fenyegetések, amelyek a digitális alvilág piacán előbb bukkannak fel, mint ahogy a cég egyáltalán észrevenné.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.