Japán gazdasági helyzete, társadalmi szerkezete sok szempontból hasonló Magyarországéhoz. A szigetországban is több évtizede csökken folyamatosan a lélekszám, a társadalom egyre öregszik, a gazdasági mutatók pedig ott sem alakultak valami fényesen az elmúlt időszakban. A problémák következtében a vállalatok egy sor pozícióra egyszerűen képtelenek embert találni, ami tovább nehezíti a helyzetet. A Távol-Keleten úgy tűnik, megtalálták a megoldást, és robotokkal igyekeznek lendületbe jönni.
Automatizáló közepesek
A Bank of Japan friss felmérése szerint a középvállalatoknál nagyon megerősödött idén a beruházási kedv. Arra ugyan nem tér ki részletesen a tanulmány, hogy ebből mennyi megy robotikára, mesterséges intelligenciával felvértezett megoldásokra, de az ezen a területen érdekelt vállalkozások sorra jelentik be, hogy forgalmuk örvendetesen megugrott az elmúlt hónapokban.
Ezzel szemben a japán nagyvállalatoknál egyáltalán nem mutatkozik akkora beruházási aktivitás, amit szakértők azzal magyaráznak, hogy itt több más módon lehet kezelni a munkaerőhiánnyal kapcsolatos gondokat. Egy részük például képes magasabb fizetéssel megtartani, illetve átcsábítani embereket, máshol pedig a folyamatok külföldre delegálásával oldják meg a kérdést.
Az eltérő lehetőségeket jól mutatja, hogy egy tavalyi adat szerint a 100-500 főt foglalkoztató japán cégek 1,1 millió állásra kerestek munkatársat, miközben az összes nagyvállalat ennek a mennyiségnek alig több mint ötödét hirdette meg. A közepes vállalatok tehát egyszerre vannak kényszerhelyzetben, illetve rendelkeznek elég forrással ahhoz, hogy meg is lépjék a magasabb fokú automatizáláshoz szükséges beszerzéseket.
A kubikustól a recepciósig
A trendeket látva az egyik legnagyobb lehetőség a fejlesztésre az építőiparban és a gyártó vállalatoknál van. Ezeken a területeken különösen kapós a Kawasaki Heavy Industries két karral ellátott, nagyjából emberméretű robotja. A gép a könnyű testreszabhatóság miatt az elektronikai gyártóktól az élelmiszerfeldolgozókon át a gyógyszergyárakig bezárólag szinte mindenhol bevethető. A Hitachi építőipari gépekre specializált részlege szintén nem unatkozik, hiszen a speciális, centiméter pontosságú munkára képes "ásórobotjára" szintén özönlenek a megrendelések.
És bár a gyártóipar, a logisztika, vagy éppen a nagykereskedelem természetes terepe az automatizálásnak, nem feltétlenül csak ez a kör kamatoztathatja a technológia vívmányait. Erre kiváló példa az a különös hotel, amely a tokiói Disneyland mellett található. A szállodában gyakorlatilag tökélyre vitték az automatizálást, hiszen 140 különböző robot és mesterségesintelligencia-eszköz igyekszik ellátni a vendégeket.
A 100 szobával rendelkező vendéglátóhelyen ennek köszönhetően egyszerre mindössze 2-3 emberre van szükség a szokásos ügyvitelhez. A szobák szériatartozéka például a Tapia elnevezésű, tojásforma személyi asszisztens (képünkön), "aki" szóbeli utasításokat követve többek között az ébresztésről, a tévékezelésről, vagy a légkondíció működtetéséről gondoskodik. A vendégek csomagjainak mozgatását, vagy a keletkező szemetet viszont már más gépi kollégáira bízza.
Az úttörő szemlélet viszont nem csak a szállodásoknál működhet. A Taipát gyártója például első körben otthoni szórakoztató eszköznek szánta, ám mára teljesen megváltozott a megrendelők köre. A hotelek mellett például bankok és egészségügyi intézmények is érdeklődnek. Utóbbiaknál a recepciósok feladatköreit vehetik át legalább részben, illetve álltalános tájékoztatási pontként funkcionálhatnak az ügyfelek, illetve a betegek és a látogatók számára.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak