A technológia jó védelmet nyújt – ha a felhasználó is betartja a játékszabályokat.

Nincs és nem nem is lehetséges olyan rendszer, amit minden emberi hibával szemben fel lehet vértezni. A végfelhasználó szuverén joga, hogy tévedjen – a szoftvergyártóé pedig, hogy ezzel ne foglalkozzon. Ez igaz az üzleti és a IT-biztonsági rendszerekre egyaránt (a szoftverek EULA-jában nem véletlenül korlátozzák a gyártók felelősségét a használatából eredő esetleges károkért).

Az IT-biztonságra mindebből az következik, hogy biztonság optimális szintje nem érhető el csak technológia eszközökkel, ahhoz a végfelhasználó aktív együttműködésére is szükség van.

Nincs mindent (is) tudó technológia

Ha egy kellően magas szintű jogosultsággal rendelkező (vagy ahhoz valamilyen módon hozzájutó) alkalmazott szándékosan helyez el backdoort a rendszerben, tölt le illegálisan adatokat, szivárogtat ki fiókadatokat stb., technikai eszközökkel csak korlátozottan lehet megakadályozni. Az elkövető esetleg utólag azonosítható forensic módszerekkel.

Más a helyzet a véletlen felhasználói hibák esetében. A vállalati környezetben használt védelmi eszközöket ebből a szempontból két csoportra lehet osztani, de nincs közöttük éles határvonal:

– Vannak védelmek, melyek akkor is magas hatásfokkal védik az IT-infrastruktúrát a támadási kísérletektől a végfelhasználó magatartásától függetlenül. Ilyen eszközök például a spamszűrők, hiszen el sem engedik a végfelhasználó fiókjáig a gyanús/veszélyes leveleket.

– Csak a felhasználó együttműködésével nyújtanak optimális védelmet, hatásfokuk anélkül alacsony. Ilyenek például az adatszivárgás elleni védelmek. Ha ezeket teljes mértékben automatizálnák a gyártók, akkor a rengeteg fals pozitív riasztás valószínűsíthetően lelassítaná vagy akár meg is akaszthatná az üzleti folyamatokat.

Összességében az a tendencia, hogy miközben látványosan fejlődtek a védelmi technológiák, egyre fontosabbá vált a tudatos és szabálykövető rendszerhasználat.

Az emberi tényező, azaz a leggyengébb láncszem

Jól mutatja ezt a koronavírus-járvány és a home-office miatt elszaporodó zsarolóvírus-támadások változása. A támadások 30-40 százalékát adathalász linkeken megadott fiókadatok segítségével hajtják végre. Csak míg korábban tömeges levelekkel, spameléssel próbáltak fiókadatokhoz jutni, a támadók az utóbbi időszakban áttértek a célzott támadásokra.

Mint Vaspöri Ferenc, az Invitech információbiztonsági üzletágának technológiai szaktanácsadója, mondta, Magyarországon is egyértelműen megfigyelhető ez a trend. Az automatikusan küldött tömeges levélszemétre (spam) ma már úgy tekintenek az IT-biztonsági szakemberek, mint egyfajta internetes háttérzajra, amit ennek megfelelően is kezelnek a spamszűrők. A célzott támadások sokkal veszélyesebbek: a helyes magyarsággal megfogalmazott, sokszor a címzett személyes vagy munkahelyi körülményeinek ismeretére utaló tartalmakkal megtűzdelt megtévesztő leveleket a gyakorlottabb felhasználó is nehezen azonosítja. És itt kap szerepet a biztonsági tudatossága mértéke.

Bár olykor az is kevés. A social engineering ott van a legtöbb támadástípus mögött, és ahogy finomulnak a módszerei, a megtévesztés is tökéletesebb. Korábban egy-kéthavonta voltak ilyen támadások, ma az ügyfelek havi több kísérletről is beszámolnak, mondta saját tapasztalatát Vaspöri. A BEC (Business E-mail Compromise) típusú támadások pedig annyira elszaporodtak, hogy a legtöbbször már nem is jelentik a végfelhasználók. Pedig arra kiemelten kellene figyelni. Egy globális kutatás szerint a vállalatok 98 százalékát (!) érik ilyen támadások.

Az Invitech szakértője is találkozott olyan BEC incidenssel, amelyben egy egyébként körültekintő, és a biztonsági szabályokat teljes mértékben betartó pénzügyi vezetőtől csaltak ki jelentős összeget. Mivel a támadók célzottan és nagy összegre mentek, alapos social engineering tevékenységgel feltérképezték az illető kapcsolatrendszerét, még azt is tudták, hogy a partner vállalatoknál dolgozó kollégái közül ki hogyan szólítja levélben (pl. tegezés/magázás). Tudták, hogy mikor lesz szabadságon az az illető, aki validálhatta volna az adott pénzmozgást. Így a támadás sikeres is volt, és a pénzügyi vezető a támadók által megadott számlára utalt jelentős összeget.

Az emberi tényezőt felértékeli az is, hogy egyre több támadástípushoz társul zsarolás. A biztonságtudatosság éberen tartása, valamint a jól kialakított biztonsági folyamatok ugyanis jelentősen csökkentik a támadási felületeket.

Amikor csak a technológiában bízhatunk

Vannak támadástípusok, melyek esetében a felhasználói magatartás másodlagos (bár egy zombihálózat részeként lehet benne szerepe, mert például nem biztonságtudatos a géphasználata, nem frissítette az operációs rendszerét, nem használt tűzfalat, vírusvédelmet stb.). Ilyen például a DDoS (elosztott túlterheléses) támadás, amikor az a cél, hogy a támadók lebénítsák a támadott vállalat rendszerét, megakadályozzák az munkatársak és az ügyfelek hozzáférését.

Az újdonság az, hogy a DDoS egyre gyakrabban párosul zsarolással. Ez történt például tavaly szeptemberben Magyarországon is, amikor nagyvállalatokat, köztük pénzintézeteket ért támadás. A pénzintézeteket meg is zsarolták: ha nem fizetnek, egy még nagyobb támadás indul ellenük.

Mint lapunknak Vaspöri mondta, egy ilyen támadásnál csak egy hatásos védelmi technológia segít, hiszen egy vállalatnak az IP-forgalma egyik pillanatról a másikra akár ezerszeresére is nőhet. Egy nagyobb magyar vállalat esetében ez már olyan növekedés, ami az egész magyar internetforgalomban meglátszik.

A legkorszerűbb védelmi módszer az, amikor a vállalat rendszerire zúduló forgalmat elterelik egy erre a célra kialakított szolgáltatásba, ahol kiszűrik támadó forgalmat, és a hasznos forgalmat pedig visszajuttatják a rendszerbe. Ha a szolgáltató tisztítókapacitás megtelik, átmenetileg igénybe lehet venni publikus felhőszolgáltatást is erre. Ilyen szolgáltatást kínál az Invitech is, de mint Vaspöri mondta, a forgalomtisztítás sem triviális probléma: fogadni kell a teljes forgalmat, hogy aztán elkülöníthető legyen a támadó és a hasznos forgalom. Ha jól sikerül megoldani a szűrést, a felhasználó csupán elenyésző lassulást érzékel a rendszerben.

Utóbbi azért is fontos, mert a DDoS-támadásoknál beindul egyfajta öngerjesztő folyamat is. Ha egy nagy forgalmú szolgáltatás (pl. kártyás fizetési rendszer) akadozni kell, akkor a végpontok egymás után többször is megkísérlik a kapcsolódást, ami tovább növeli az amúgy is túlterhelt szolgáltatás terhelését.

Meg kell találni a helyi egyensúlyt

A fenti példákból is jól látható: nincs generális megoldás a technológia és a biztonságtudatos rendszerhasználat összhangjának a megteremtésére. Ezt minden területen egyénileg kell kialakítani, és rögzíteni – akár részlegekre bontva – egy IT-biztonsági szabályzatban. Ez az, ami a végfelhasználói magatartás keretét adja.

A szabályzat azonban önmagában kevés, ha a benne foglaltak nem válnak napi rutinná. Utóbbin segíthetnek a rendszeres mérések, de még inkább a hatékony biztonságtudatossági képzések.

Biztonság

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.