Kétségtelenül nagy jövő előtt állnak a HCI platformok, hiszen már eddig is számos helyzetben bizonyítottak. Ugyanakkor nem mindenkinek csodaszer; az alábbi dolgokra érdemes odafigyelni.

Mint szinte minden új, felkapott megoldásnál, a hiperkonvergens infrastruktúra esetében is elértük azt a pontot, ahol az egyre nagyobb érdeklődés miatt kialakul egyfajta csodavárás. A technológiától határain túlmenő lehetőségeket remélő ügyfelek azonban elkerülhetetlenül csalódni fognak.

Elkerülhetetlenül? Nem feltétlenül, csak érdemes néhány fontos szempontot észben tartani.

Nincsenek hosszú távú tapasztalataink

Először is: gyors fejlődése ellenére relatíve új technológiáról beszélünk, melynek evolúciója még csak most indul be igazán. A fejlett világ – Észak-Amerika és Nyugat-Európa – régiónk előtt jár alkalmazásában, de hosszú távú tapasztalatok ott sem állnak tömegével rendelkezésre.

A hiperkonvergens infrastruktúra megoldások közös jellemzője a virtualizáció. A virtualizált platformok azonban nem üzemelhetők be annyira egyszerűen, mint egy ilyen környezetet mellőző eszközökből összeállított rackszekrény. Míg utóbbi kis túlzással az összeállítást követően szinte azonnal használható, addig a HCI megoldások alapos beállítást igényelnek.

Különösen igaz ez a megállapítás a hálózat terén, ahol a hiperkonvergens infrastruktúrában érdekelt gyártók nincsenek egységes állásponton. A legátfogóbb megoldások a hálózati virtualizációt is tartalmazzák. Így, a konfigurálást követően a korábbi rendszerekhez képest egyszerűbben üzemeltethetők, megkönnyítve az üzembentartó dolgát, valamint rugalmasabbá téve az IT mint szolgáltatás működését.

Mivel nincsenek általánosan elfogadott standardjai a hiperkonvergens infrastruktúrának, ezért többnyire egyetlen gyártótól származó eszközökre épülő platformokat építenek ki. Ez a kötöttség (vendor lock-in) azt jelenti, hogy az ügyfélnek az adott gyártó termékfejlesztéséhez kell alkalmazkodnia. Ez az ára annak, hogy a gyártók összehangolt megoldást biztosíthassanak, amely optimalizált módon valósítja meg azt, amit a hagyományos adatközponti megoldásoknál több különálló elem összeillesztéséből alakítanak ki.

A harmadik féltől származó automatizációs, felügyeleti és egyéb eszközök támogatását is érdemes előre tisztázni, hogy ne érje meglepetés a rendszert használókat. A piac legnagyobb szereplői, mint például a Cisco, a bővülő szoftveres támogatottságról és annak validációjáról folyamatosan gondoskodnak.

Elszabaduló költségek

Nincs az a projekt, ami ne tudna végtelen mennyiségű pénzt elégetni. Talán furcsa, hogy egy olyan rendszer bevezetésénél ki kell térni erre, amelynek az egyik fő előnye épp a költségmegtakarítás. A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy foglalkozni kell a témával. Egy nem elég gondosan kiválasztott gyártó vagy elnagyolt implementációs terv a költségek feletti ellenőrzés elvesztéséhez vezethet. A megfelelő, megbízható gyártó kiválasztásával ezek a problémák elkerülhetők.

A fentiek miatt kihagyhatatlan az átállás előtt egy alapos költséghatékonysági ellenőrzés. Nem csupán a beszerzési (CapEx), hanem a működési (OpEx) költségek és a birtoklási összköltség (TCO) tekintetében is át kell világítani a projektet, hogy elkerülhetők legyenek a nagyobb pénzügyi meglepetések.

Az OpEx vizsgálata során kiemelt hangsúlyt kell kapjon a megnövekedő energiafogyasztás. Hiperkonvergens infrastruktúra alkalmazásakor ugyanis a magasabb erőforrás-kihasználtság értelemszerűen növeli az egységnyi területre jutó fogyasztást a hagyományos, virtualizációt nem alkalmazó megoldásokhoz képest. Ez nem pusztán magasabb áramszámlát eredményez, hanem költséges átalakításokat is követelhet (például az elektromos hálózat, a szünetmentes működést biztosító szolgáltatások és a hűtési rendszerek újratervezése).

Az emberi tényező

A műszaki és anyagi kihívások leküzdésével egyenértékű feladatot jelent a humán faktor: le kell győzni az új technológiával szembeni ellenállást. Hiszen nem csupán a korábbiaktól eltérően működő rendszer üzembe helyezéséről és használatáról van szó, hanem mentális átállásra; szemléletváltásra van szükség.

Ez egy 'IT-kulturális' csata, melyben az informatikusokban amúgy szűkölködő vállalatoknak el kell tudniuk fogadtatni munkatársaiakkal a hiperkonvergens megoldások alkalmazásával járó új gondolkodásmódot. Apropó, humánerőforrás-hiány. A HCI egyik előnye, hogy az alkalmazásával együtt járó egyszerűbb üzemeltetés enyhíti azt a nyomást, amit a vállalatoknak az egyre növekvő szakemberhiány jelent.

A szemléletváltás keményebb diót jelent, mint amilyennek látszik. A felhőalapú számítástechnika terjedésének egyik hátráltató tényezője ugyanis épp ez az elutasító hozzáállás. A cloud mindenre kiterjedő adaptálását részben az IT-szakemberek ellenállása verte vissza. Az évtized végén azonban egyre kevésbé védhető ez: a vállalati folyamatok és felhasználók feletti (vélt) hatalmának leépítése elkerülhetetlen.

Mindezt ráadásul a kontroll megtartása mellett kell véghez vinni. A vállalatvezetésnek kell kezében tartania az ellenőrzést, mert csak úgy lehet gyümölcsöző a digitális transzformáció folyamata. A sikeres átállás végeredménye busásan megjutalmazza az erőfeszítéseket: a rugalmas, költséghatékony megoldásoktól jelentősen javulhat a felhasználói élmény, ami a bevételekre és a versenytársakkal szembeni piaci pozícióra is előnyős hatással lehet.

Cloud & big data

A macskanyávogást is lefordítaná a kínai mesterséges intelligencia

A tudósok régóta kutatják, de sokkal közelebb nem kerültek az állatok kommunikációjának emberi nyelvre ültetéséhez. A Baidu legújabb MI-modelljének áprilisi bemutatását követően ebbe az irányba is tenne egy nagy lépést.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.