Az általános célú vagy válogatás nélküli adatgyűjtés akkor is jogellenes, ha arra nemzetbiztonsági érekekre hivatkozva kényszerítik a távközlési szolgáltatókat.

Látszólag egy öt éve tartó jogi csatározás végére tett pontot az Európai Bíróság keddi döntése, amelyben jogellenesnek nyilvánította az Egyesült Királyságban, Franciaországban vagy Belgiumban is bevezetett, tömeges kormányzati megfigyelési programokat. A bíróság kimondta, hogy a három tagállamban korábban elfogadott törvények az uniós jogba ütköznek, amennyiben azok lehetővé teszik a kormányügynökségeknek, hogy általános céllal, válogatás nélkül kérjenek ki forgalmi és lokációs adatokat kérjenek az internetes és mobil szolgáltatóktól.

A bíróság szerint ilyamire még akkor sem lehetne módjuk, ha az adatigénylést nemzetbiztonsági érdekekre hivatkozva vinnék keresztül. A bizalmas kommunikációról és adattovábbításról szóló uniós szabályok hatályát a tagállamok csak akkor korlátozhatják, ha maguk a korlátozások is megfelelnek az EU vonatkozó előírásainak, tekintettel például az arányosság elvére és az Európai Unió Alapjogi Chartájában foglaltakra.

Mindez a lényegét tekintve azt jelenti, hogy az egyes államok nem építhetnek tetszésük szerint masszív adatbázisokat az állampolgárok digitális lábnyomaiból, hogy azokban tetszés szerint kutassanak a később felmerülő ügyekben. A megfigyeléseket mindig pontos célok és célpontok meghatározásával kell engedélyeztetni az illetékes bíróságokkal, ide értve a begyűjtött adatok megőrzésének szigorú feltételeit is.

A döntés értelmében tehát a nemzetbiztonsági érdekek is csak nagyon szűk és jól meghatározható esetekben írhatják felül az uniós adatbiztonsági szabályokat. A tömeges adatgyűjtésreke ilyenkor is csak álladó fenyegetések esetén, korlátozott módon, a legszükségesebb időtartamra van lehetőség, és annyiban a teljes folymatnak a nyilvánosság előtt kell zajlania, hogy meg kell vitatni és el kell fogadni az aktuális megfigyeléseket szabályozó törvényeket.

Nehéz máshogy értelmezni, de azért majd megpróbálják

Az állandó fenyegetés és a legszükségesebb időtartam természetesen olyan fogalmak, amelyeket a nemzetbiztonsági szolgálatok mindenhol elkezenek majd saját maguk értelmezni, a lehető legszélesebbre tágítva az Európai Bíróság ítélete nyomán kidolgozott újabb szabályozásokat. Mindenesetre az ügyet végigvivő Privacy International szerint manapság különösen fontos egyértelművé tenni, hogy a kormányzatok sem állnak a törvények fölött.

A kommentárok azt is kiemelik, hogy a keddi döntésnek a klasszikus Snowden-botrány vonatkozásában sem érdektelen. A hivatalos amerikai álláspont akkor az volt, hogy a metaadatok nem esnek a személyes adatok védelmének hatálya alá, mivel azok nem képezik részét a lehallgatott üzenetek vagy hangfelvételek tényleges tartalmának.A jelek szerint ezt Európában másképp gondolják, és a metaadatokra is pontosan ugyanolyan szabályokat vonatkoztatnak.

A bíróság határozata most úgy fogalmaz, hogy a forgalmi és helyadatok általános, válogatás nélküli megőrzése abban az esetben különösen súlyosan sérti a Charta által biztosított alapvető jogokat, amikor nincs konkrét összefüggés az érintett személyek magatartása és a szóban forgó jogszabályok céljai között. Ez, legalábbis elméletben, annyit jelent, hogy a tömeges megfigyelés innentől nem lehet pálya Európában.

Az Egyesült Királyság, bár a korábbiaknál is jobban az amerikai megközelítés felé navigál a személyes adatok kezelését illetően, a brexitet követően sem hagyhatja figyelmen kívül az Európai Bíróság ítéletét. Egyrészt a bíróság a kilépést követően sem azonnal és nem minden esetben veszíti el fölöttük az illetékességét, még fontosabb azonban, hogy az uniós joggal szembemenő megfigyelési gyakorlatok fenntartásával a britek ugyanabban a helyzetben találhatják magukat, mint a GDPR-rel küszködő amerikai technológiai multik a transzatlanti adattovábbítás kapcsán.

Közösség & HR

Sztrájkba kezdenek a videójátékok szinkronszínészei az MI miatt

A hollywoodi színészek és a játékkészítő stúdiók képviselői közel álltak a megállapodáshoz, ám a generatív algoritmusok jelentette problémákat egyelőre nem sikerült megnyugtatóan rendezni.
 
Általános jelenség a hazai nagyvállalatok körében, hogy a szükségesnél jelentősen többet költenek nyilvánosfelhő-szolgáltatásokra. Utánajártunk, mi a pontos helyzet, és mit lehet tenni a költségek optimalizálásáért.

a melléklet támogatója a 4iG Nyrt.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.