A közösségi médiát elárasztó robotok egyre meghatározóbbá váltak az elmúlt évek során, és általában nem a jelenlétük pozitív hatásai miatt. Egyre általánosabb módon használják fel ezeket a programokat a politikai propaganda és a dezinformáció terjesztésére, ezen keresztül pedig a közvélemény és a demokratikus folyamatok befolyásolására, de a szoftverrobotok kártékony szerepe a világjárványban és a COVID-19 elleni védőoltásokkal kapcsolatos álhírek felfutásában is látványos volt.
A botok azonban a fenti "imázsproblémájukkal" együtt is olyan eszközök, amelyek kifejezetten hasznos célokat is szolgálhatnak: a természeti katasztrófáktól a fegyveres ámokfutásokig mindenféle vészhelyzetben alkalmasak például az információ gyors megosztására, de a tájékoztatás, az oktatás vagy akár a szórakoztatás különböző területein is hatékonyan bevethetők. A hasznos és a káros alkalmazások azonosítása természetesen nem egyszerű feladat, különösen az online felhasználók szempontjából.
A Twitter a napokban jelentette be, hogy egy új funkciót tesztel közösségi mikroblog-szolgáltatásában a "jó" robotok megkülönböztetésére és felismerhetővé tételére. Ez praktikusan egy olyan címke lenne, amely tudatja a felhasználókkal, hogy az adott fiókok automatizáltan, de legitim tartalmat közölve működnek, kontextusba helyezve a platform nem emberi szereplőivel folytatott interakciót. Minderre állítólag a Twitter egy saját kutatása szolgáltatott alapot, amelyből kideült, hogy az ilyesmire a felhasználóknak is egyre nagyobb igénye lenne.
A jó robotokkal semmi bajuk
A társaság a Carnegie Mellon Egyetem múlt évben közzétett anyagára is hivatkozik, amely megállapítja, hogy a pandémiával kapcsolatban megnyilvánuló Twitter-fiókoknak nagyjából a fele mögött állhatott valamilyen automatizált megoldás. Bár a vállalat ezúttal is hangsúlyozza, hogy folyamatosan gyomlálgatja hálózatából a megtévesztő és szabálytalan identitásokat, ezúttal csavarna egyet a dolgon, és az eredetiséget igazoló Verified Accounts program minősítéshez hasonlóan a szoftverrobotokat is elkezdi hitelesíteni.
Ahogy a Twitteren megjelenő személyes fiókok esetében, úgy a botoknál is felbukkannának a jól ismert kék címkék. Ezek alapesetben azt jelzik, hogy a szóban forgó személy tényleg az, akinek kiadja magát, és nem valamilyen csaló próbál visszaélni a nevével. A robotok esetében azonban nem a személy, hanem a tartalom lesz lényeges: míg a verifikáció egy élő felhasználó esetében nem az általa közzétett tartalmat minősíti, addig a "jó robotoknál" a közölt információ hitelességére utalna a címke.
Első ránézésre úgy tűnik, hogy a Twitter némi kockázatot vállal a fiókok ilyen jellegű minősítésével, feltételezve, hogy azok folyamatosan pontosak is maradnak. A céget irányító Jack Dorsey már évekkel ezelőtt kifejtette egy szenátusi bizottsági meghallgatáson, hogy a felhasználóknak szerinte is joguk van tudni, éppen egy emberrel vagy egy robottal kommunikálnak-e, az azonosítás viszont egyre nehezebb feladat: nem minden bot használja a Twitter API-ját, és a viselkedésük is megtévesztő lehet.
A néhány nappal ezelőtt indított tesztidőszakról egyelőre nem tudni, hogy meddig tart majd, és hogy a szolgáltató mikor teszi széles körben is elérhetővé az Automated Account címkéket. A Twitter annyi tapasztalatot mindenesetre már összegyűjthetett eddigi fejlesztői programjain keresztül, hogy egyáltalán belevágjon az új rendszer tesztelésébe.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak