Története egyik legsúlyosabb kiesését szenvedte el a Facebook. A technikai gondok a közösségi hálózat "rokonaira" is kiterjedtek. Lassan ment a helyreállítás.

Ha a világ egyik legértékesebb vállalatának zászlajára az emberek összekötése van öles betűkkel mottóként ráhímezve, akkor viszonylag kellemetlen, ha ez a kapcsolat valamilyen okból egyáltalán nem biztosítható. A Facebook tegnap délután kezdődött kálváriája ráadásul nem csak percekig, vagy egy-két óráig tartott. Ha minden igaz, mostanra, azaz bő fél nap után lassan sikerül kiheverni a világ számtalan pontján tapasztalt üzemkiesést.  

Családi gondok

A problémák magyar idő szerint tegnap délután 5 óra környékén kezdték felütni a fejüket, gyakorlatilag globálisan. Leginkább az USA, Japán és Európa volt érintett az ügyben. Gyakori probléma volt, hogy nem működött a posztolás funkció, de sok esetben teljes leállást is tapasztalhattak a felhasználók, többek között Magyarországon is.

A gond ráadásul nem csak magát a Facebookot, de több más, a cégcsoporthoz tartozó hálózatot és szolgáltatást is érintett. Így például nem ment az Instagram és a WhatsApp sem. Különösen pikáns momentuma volt a sztorinak, hogy a Facebook - jobb híján -  a twitteres fiókján keresztül volt kénytelen válságkommunikálni. Első körben annyit közölt a vállalat, hogy tisztában vannak a hibával és dolgoznak a megoldáson. Sietve azt is hozzátették, hogy nem túlterheléses támadásról (DDoS) van szó, további részletekkel azonban nem szolgáltak.

Nagyjából egy fél nap kellett hozzá, hogy magához térjen a Facebook (forrás: downdetector.com)


Ma hajnalban elsőként az Instagram adott életjelet magáról és egy mém kíséretében kürtölte világgá, hogy minden visszatért a normál kerékvágásba. A Down Detector adatai szerint azonban a Facebooknál elszórtan még továbbra is jelentkeztek hibák, amelyek a délelőtti órákra kezdtek teljesen megszűnni.

Az ügy egyik közvetlen következménye természetesen jó pár frusztrált felhasználó volt, akik különböző (működő) közösségi csatornákon keresztül adtak hangot csalódottságuknak. Ennek nyilván nem lesz hosszú távú hatása a Facebook megítélésére vagy használati gyakoriságára, ám a fizetős partnerek kezelése már más lapra tartozik. Az interneten máris több olyan ideges hirdetői megjegyzést lehet találni, amiben az áll, hogy az üzleti károk felmérését követően minden bizonnyal kártérítési igénnyel fordulnak majd a közösségi óriáshoz. Kiváltképp azoknál a kampányoknál lehet ebből problémásabb ügy, amelyeket kifejezetten ebben az idősávban akartak futtatni (például egy közelgő esemény népszerűsítésére).

Máshol sincs minden rendben

A Facebooknál ráadásul mostanában akkor sincs minden rendben, amikor normál ügymenet szerint üzemelnek a szerverek. A cég a korábbi időszakban felszínre került kétes ügyeit egy sor intézkedéssel igyekszik tisztára mosni. Az etikus vállalat imidzsét erősítendő például a napokban sokkal szigorúbbá vált az, hogy milyen hirdetéseket enged ki a rendszer a saját piacterére.

A Marketplace-en eladni kívánók ezt abból tudhatták meg, hogy teljesen hétköznapi hirdetésüket nem volt hajlandó befogadni a közösségi oldal. Nagyon nehéz kiigazodni azon, hogy az algoritmus milyen szavakra "ugrik", de az a felbukkant esetekből látszik, hogy a túlbiztosítás elve uralja a működést. Hazai felhasználók beszámolója szerint feketelistás kifejezésnek minősül nem csak a kard, de például a meglehetősen ártalmatlannak tűnő folyó szó is.

Közösség & HR

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.