Hogyan kezdje meg a felkészülést a NIS2-re egy szervezet? Milyen teendőkkel, költségekkel kell számolnia, és milyen kérdéseket kell megválaszolnia? NIS2-ről szóló összeállításunk második része.

A tavaly elfogadott Kibertan.tv a piaci szereplőkkel szembeni keretszabályokat tartalmazza (ezekről összeállításunk előző cikkében írtunk). Bár még nem készült el (vagy nem végleges) az összes végrehajtási rendelet, abban szinte minden érintett egyetért: ha egy szervezet nem kezdi meg a felkészülést, nem fogja tudni tartani az előírt határidőket. A Bitport által megkérdezett szakértők szerint egyébként a fontosabb lépések kiolvashatók a Kibertan.tv.-ből.

A felkészülés tehát elkezdhető, már csak azért is, mert – ahogy azt a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) munkatársai a NIS2-témájú rendezvényeken rendre hangsúlyozzák – a kiberbiztonsági szakembernek az új EU-s direktíva nem jelent újdonságot. Elsődleges célját, hogy általánosan magasabb szintre emelje az Unióban a kiberbiztonságot, úgy kívánja elérni, hogy rendszerbe foglalja azokat a feladatokat, melyeket eddig is el kellett (volna) végeznie minden szervezetnek. Új képességet azonban nem kíván: kell tudni kockázatot elemezni, az információs rendszereket kockázati osztályokba sorolni, valamint kockázatokat kezelni. A "hogyan"-ban azonban van némi újdonság: az érintett szervezetektől a biztonság holisztikusabb megközelítését várja el.

Amint azzal több cikkünkben is foglalkoztunk, a teendők menetrendje ismert. A szervezetek 2024 január elsejétől kérelmezhetik nyilvántartásba vételüket a magyarorszag.hu-n (az oldal elérhető az SZTFH oldaláról is, ahol hasznos segédleteket is találnak az érintettek). A kérelmet kizárólag elektronikus úton, cégkapun vagy hivatali kapun keresztül lehet benyújtani.

1. lépés: Kell egy jó ember

A nyilvántartásba vételig azonban van még néhány előzetes lépés. Először is tájékoztatni kell a teendőkről a cégvezetőt. Többségük – még ha fontos területnek tekinti is a kiberbiztonságot – nem IT-biztonsági szakember, ám a Kibertan.tv szerint az első számú vezető felelőssége, hogy azonosítsa: szervezete a törvény hatálya alá esik-e (ehhez a Kibertan.tv összeállításunk előző részében ismertetett 1. és 2. melléklete ad támpontokat), és hogy megfelel-e a törvény előírásainak. Ezt a felelősségét nem ruházhatja át.

Célszerű, ha a tájékoztatást a kiberbiztonsági vezető vagy az informatikai igazgató vállalja magára, mert ők azonnal tudnak olyan kérdésekre is válaszolni, hogy milyen rendszerek érintettek (eleve: milyen rendszerei vannak a szervezetnek), milyen feladatot milyen határidővel kell (és lehet) elvégezni, szükség lesz-e külső tanácsadóra, milyen költségekkel kell számolni (felügyeleti díj, szükséges fejlesztések, tanácsadó, audit, bírságtételek stb.).

A tájékoztatás legyen minél teljesebb körű, hiszen a vezetőnek az alapján kell meghoznia több fontos döntést: ki kell neveznie a biztonságért felelős személyt, ha szükséges, módosítania kell a szervezeti szabályozásokat. De ő felel azért is, hogy az alkalmazottak rendszeresen oktatásokon vegyenek részt, hogy biztonságtudatosságuk kellően magas szinten maradjon (pl. szimulációs kiberbiztonsági gyakorlatok révén). Emellett neki kell megrendelnie a kiberbiztonsági auditot is.

De mindezek előtt ki kell jelölnie az elektronikus információs rendszerek biztonságáért felelős személyt. Elvben bárkit, akár külső személyt is kinevezhet a feladatra, a Kibertan.tv nem határoz meg erre vonatkozóan előírást. A felelős feladatait és felelősségi körét szintén az első számú vezető határozza meg.

Bár a törvény nagy mozgásteret hagy a vezetőknek, néhány szempontot érdemes megfontolniuk. Először is: speciális szakterületről van szó, azaz problémamentesebb, ha a szerepkört olyan emberre osztják, aki mélyebben ismeri a vállalat által használt rendszereket, valamint azok biztonsági aspektusait. Fontos kritérium a megbízhatóság és elszámoltathatóság, mert szerepköréből adódóan hozzáfér érzékeny szervezeti adatokhoz. Fontos a kommunikációs készség is, hiszen ő tartja a kapcsolatot az auditorokkal és a felügyelő hatósággal.

A feladatot elláthatja külső szolgáltató, ám ebben az esetben is érdemes a szerződésben nevesíteni, hogy a szolgáltatónál személy szerint ki látja el feladatot. A felelős személy azonosító adatait fel kell tüntetni a nyilvántartásba vételi kérelemben, hívja fel a figyelmet a hatóság egyik tájékoztató anyaga (PDF).

2. lépés: Kellenek adatok

Miután a felelős megkapta a feladatkörét, hozzáláthat a nyilvántartásba vételhez szükséges adatok összegyűjtéséhez. Szükség lesz műszaki-, szolgáltatási- és partneradatokra egyaránt. A műszaki adatok köre meglehetősen szűk: meg kell adni az információs rendszerek azon adatait, amelyek a külső környezet felé vezetnek: a használt publikus IP-címeket (egyedi IP-cím, IP-tartomány, alhálózat), valamint a szervezet nevére bejegyzett domaineket.

Össze kell állítani azoknak a publikus szolgáltatásoknak a listáját, melyeket a szervezet információs rendszerei segítségével nyújt. Ilyen például a nyilvánosan elérhető weboldal, az online ügyfélszolgálat, ügyfélportál vagy akár a telefonos ügyfélszolgálat.

A partneradatokat (név, adószám, cégjegyzékszám) szintén meg kell adni. A törvény három típust különböztet meg: elektronikus hírközlési szolgáltató, közvetítő szolgáltató, közreműködő.

Az elektronikus hírközlési szolgáltatás körébe tartozik pl. a szervezet internetszolgáltatója, mobilszolgáltatók, de az M2M (machine-to-machine) kommunikációs szolgáltatást nyújt partner is. (A mérvadó itt az elektronikus hírközlésről szóló törvény 188. § 17. pontjának meghatározása.) A közvetítő szolgáltatók meghatározásánál az elektronikus kereskedelemről szóló törvény 2. § 1. pontját kell figyelembe venni. Ebbe a kategóriába tartoznak például a tárhelyszolgáltatók, a keresőszolgáltatások, az alkalmazásszolgáltatások vagy a videómegosztó platformok.

A közreműködök körét pedig a Kibertantv. 19. § (4) bekezdése szerint kell meghatározni ("az érintett szervezet az elektronikus információs rendszer létrehozásában, üzemeltetésében, karbantartásában vagy javításában közreműködőt vesz igénybe"). A külső fejlesztés vagy a kiszervezett üzemeltetés egyaránt ebbe a körbe tartozik.

Ezeknek az adatoknak a birtokában már megfelelően kitölthető a nyilvántartásba vételhez szükséges űrlap.

Egy későbbi, de szintén fontos lépés lesz az információs rendszerek biztonsági osztályokba sorolása (egy később megjelenő miniszteri rendelet alapján) alap, jelentős és magas kockázati kategóriába. A besorolást körültekintően kell elvégezni, mert hosszabb távon meghatározza az alkalmazandó kontrollok, ezáltal az elvégzendő feladatok mennyiségét.

És kell némi pénzforrás is

A szervezetek egy része valószínűleg kellemetlen költségnövekedésként éli meg a NIS2-vel kapcsolatos kötelezettségeit. Vannak ugyanis olyan tételek, melyeket a Kibertan.tv. hatálya alá tartozó cégek nem tudnak megspórolni.

A legegyszerűbben az SZFTH-nak október 18-tól megfizetendő, éves felügyeleti díjat lehet kalkulálni. Az ugyanis az érintett szervezet előző üzleti évének nettó árbevétele alapján számolódik: annak maximum 0,015 százaléka, de legfeljebb 10 millió forint lehet. A részletszabályok a későbbiekben, SZTFH-rendelet formájában kerülnek meghatározásra. Vállalatcsoportoknál ("egy konszolidációs körbe tartozó vállalkozáscsoportban részt vevő érintett szervezetek") a díj együttes mértéke nem haladhatja meg az 50 millió forintot.

Az auditori díjról a felek egyedileg állapodnak meg, de függ többek között az auditor kiegészítő szolgáltatásitól és az auditálandó rendszerek méretétől, bonyolultságától. Az audit legmagasabb díjáról iránymutatást központi szabályzás fog adni.

A legnehezebben becsülhetők a felkészülés költségei. Itt ugyanis a vállalat kiberbizonsági érettségének szintjétől kezdve a szükséges szakértői, tanácsadói és alkalmazotti költségeken át az esetleges beruházásokig végképp rengeteg költségtényezővel kell (vagy lehet) számolni.

Ezzel kapcsolatban gyakran felvetődik: érdemes-e bevonni külső (kiberbiztonsági) tanácsadót a felkészülési folyamatba? Szakértők szerint nagyon is: a kiinduló helyzet feltárását (GAP-analízis) például mindenképpen érdemes külső tanácsadókra bízni. Legfőképpen azért, mert külső nézőpontból mindig tárgyilagosabb képet lehet alkotni a fennálló helyzetről. A szervezettől független személyek által lefolytatott átvilágítást nem terhelik vagy akadályozzák a szervezet belső viszonyai, és annak is kisebb a valószínűsége, hogy a vizsgálat új feszültségeket generál.

A fentiek mellett lesz egy folyamatos költségelem is: a felkészülés után létrehozandó Információbiztonsági Irányítási Rendszert fenn kell tartani.

Bizonyára lesznek szervezetek, melyek a fent vázolt lépések elé beiktatnak egy nulladikat, és elvégeznek egy költség-haszon elemzést, hogy kiderüljön: a kiberbiztonsági megfelelés magasabb szintjére felkészülni olcsóbb vagy a büntetéseket kifizetni (kiemelten kockázatos ágazatokban max. 10 milló euró, de legfeljebb az éves árbevétel 2 százaléka).

Utóbbi út választásától mindenkit óva intenénk – és nem csak amiatt, mert kirívó esetekben a SZTFH más hatóságokkal közösen fellépve akár el is tilthat adott tevékenységtől egy szervezetet. A NIS2 nem a NIS2 miatt fontos: a biztonság közös ügyünk. A digitalizáció egyre magasabb foka, az ellátási láncok (informatikai értelemben is) szoros integrációja miatt mind súlyosabb és kiterjedtebb következményei vannak a kiberbiztonsági incidenseknek. A védelmet elhanyagoló szervezetek pedig nem csupán saját, hanem partnereik és ügyfeleik biztonságát is veszélyeztetik.

Ez a cikk független szerkesztőségi tartalom, mely a RelNet Technológia Kft. támogatásával készült. Részletek »

 

Biztonság

Hatósági jelentés lökheti még mélyebbre a rossz szériában lévő Teslát

Elon Musk szerint aki nem bízik a cég önvezető technológiájában, az inkább ne is fektesse bele a pénzét. Egyelőre úgy fest, hogy sokan megfogadják a tanácsát.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.