A Business Insider év végi összeállításában tíz amerikai startupot listáz, amelyek összességükben 1,695 milliárd dollárnyi befektetői tőkét szereztek működésük során, mégis mindannyian beleálltak a földbe 2017 februárja és novembere között. Némelyikük cégértéke a csúcson a félmilliárd, sőt három milliárd dolláros szintet is elérte, de a bőkezű finanszírozás és a médiafigyelem ellenére sem voltak képesek fenntartható üzleti modellt vagy piacképes termékeket építeni.
Beepi (2013-2017)
A használt autók eladóit és vásárlóit összekapcsoló oldalba összesen 150 millió dollárt fektettek, ami akkor 560 milliós cégértéket feltételezett. A hírek szerint több helyen is mérlegelték a Beepi felvásárlását, de az exit végül nem jött össze, és a vállalkozásnak idén februárban minden pénze elfogyott.
Quixey (2009-2017)
A mobil appokat is indexelő kereső aránylag sokáig húzta, de képtelen volt előállni egy működőképes üzleti modellel, végül az év elején kénytelen volt szélnek ereszteni munkatársai legnagyobb részét. Ezt a befeketők 133 millió dollárja bánja, akik a csúcson egy 600 millióra értékelt vállalkozás tulajdonosai voltak.
Yik Yak (2013-2017)
Az anonim közösségimédia-alkalmazás korábban a minimum véleményes felhasználási szokások miatt forgott a hírekben. A problémákat végül megoldotta, hogy áprilisban lelőtték a szolgáltatást, miután az képtelen volt megtartani addigi bázisát. A Yik Yak korábban 73 millió dollárnyi befektetést szerzett és 400 milliós cégértékkel futott; a végén csak 3 milliót sikerült kivenni belőle a komplett fejlesztői gárda továbbadásával.
Maple (2014-2017)
A korábban 115 millió dolláron jegyzett New York-i ételszállító vállalkozás májusban dobta be a törölközőt, miután felélte az addig összegereblyézett 29 millió dollárját. Az elvileg magasra pozicionált és az amerikai médiában is szépen futtatott gasztrobiznisz romjait a brit Deliveroo vásárolta fel.
Sprig (2013-2017)
A Sprig a Maple San Franciscó-i megfelelője volt, és ugyancsak májusban adta fel a küzdelmet. A csúcsminőségű, 15 percen belül kiszállított kaja alul maradt a konkurenciával folytatott árversenyben. (Hányan Ubereztek volna Pesten, ha az elképesztően innovatív szolgáltatás nem olcsóbb, hanem éppenséggel drágább lett volna a hagyományos taxinál?) A Sprig 57 millió dollárt égetett el, korábban 110 millióra tartották.
Hello (2012-2017)
A cég Sense alvásfigyelő szenzora egy eredményes Kickstarter projektnek indult, ami nem sokra rá a Best Buy vagy a Target láncok kínálatában is megjelent. Ennél jobb rajt nem is kell egy startupnak, amit a befektetők 40 millió dollárral díjaztak. A 300 millióra értékelt cég júniusban mégis becsődölt.
Jawbone (1997-2017)
Ha a startup fogalomnak létezne bármilyen egzakt időbeli meghatározása, akkor a Jawbone biztosan kiesne ebből a kategóriából. A testen hordható digitális eszközök egyik úttöröje húsz év után, idén júliusban kezdte eladogatni eszközeit és érdekeltségeit, miután komoly tartozásokat halmozott fel a kereskedőknél. A cég vezérigazgatója azóta már egy újabb startup élén hasítja a hullámokat, de a befektetők a Jawbone-ba tolt egymilliárd dollárjuknak épp csak a töredékét kaphatják majd vissza. A társaságot sikerei tetőpontján 3 milliárdon is jegyezték.
Juicero (2013-2017)
Az év vicce is lehetne, hogy ahogy egy startup 118,5 millió dollárt kap egy gyümölcslé-préselő gépre, amit ráadásul három évig csak papíron létezett. A fizikai termék megjelenése tovább rontott a helyzeten: nagyon hamar kiderült, hogy a 400 dolláros masina mindössze egy perforált tasak tartalmát préseli bele a poharakba – éppen csak kicsit körülményesebben, mintha a fogyasztó a saját kezével tenné ugyanezt. A Juicero elvileg 270 millió dolláros cég volt, a kérdés pedig az, hogy egy pillanatig is komolyan gondolták-e a dolgot.
Raptr (2008-2017)
A 44 millió dollárnyi tőkével és 170 milliós cégértékkel büszkélkedő startup hosszú ideig a digitális játékosok kvázi alapértelmezett közösségi hálójaként működött. Bővülő szolgáltatásai azonban sok versenytárs palettáján is megjelentek, a lejtőn pedig az AMD-vel való partnerség tavalyi felmondása indította el.
Doppler Labs (2013-2017)
A környezeti zajokat kiszűrő, de a beszdhangot mégis átengedő, testre szabható okos fülhallgatók egy ideig az AirPod (Apple) vagy a Pixel Buds (Google) érdemi versenytársaként pozicionálták a társaságot. Ez 51 millió dollárnyi befektetést hozott a Here One fülesek gyártójának, és 235 millióra tornászta fel a startup értékelését. A eladások mégsem jöttek, és a Doppler Labs most novemberben vált működésképtelenné.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak