Nincs, és nyárig valószínűleg nem is lesz megállapodás a nemzetközi internetes platformok egységes adóztatásáról. A davosi Világgazdasági Fórum egyelőre Trump elnök keménykedéséről szól, de kisebb eredménynek írhatjuk be, hogy a helyzet legalább nem mérgesedett tovább.

A jelentős európai gazdaságok az amerikai fenyegetések ellenére is kitartanak a digitális adók bevezetése mellett, amire még az idén sort is kerítenének, ha az év végéig nem sikerül megegyezésre jutniuk ezzel kapcsolatban a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezeten (OECD) belül. A svájci Davosban jelenleg is zajló, péntekig tartó Világgazdasági Fórumon a nagy online platformok adóztatásának nemzetközi szabályozása az egyik legfontosabb téma, egyelőre azonban a megállapodás helyett az számít eredménynek, hogy Emmanuel Macron francia és Donald Trump amerikai elnök utolsó pillanatban összehozott megbeszélésén sikerült elkerülni egy transzatlanti kereskedelmi háború kirobbanását.

Ennek értelmében a franciák ugyancsak az év végéig felfüggesztik a 3 százalékos különadó begyűjtését a globálisan legalább 750 millió eurónak megfelelő árbevételt termelő, Franciaországban pedig digitális szolgáltatásokból legalább 25 millió eurót húzó vállalkozások (praktikusan a Facebook vagy a Google) helyben szerzett bevételei után. Ennek fejében a Trump-adminisztráció sem tesz további lépéseket a korábban már belengetett büntetővámok ügyében, amelyeket válaszul vetne ki több milliárd dollár értékű francia importra.

Mindez azonban csak törékeny fegyverszünetnek tekinthető: a franciák (és aktuális álláspontjuk szerint a britek, az olaszok vagy a spanyolok) továbbra is fenntartják, hogy érdemi nemzetközi megállapodás hiányában nemzeti és uniós szinten teszik meg a szükséges lépéseket, hogy az érintett multik jövőre már ne szivattyúzhassanak ki minden profitot az európai piacokról. A franciák mellett Olaszország és Ausztria már el is fogadta a 3 százalékos digitális adóról szóló saját szabályozását, a helyzet pedig annál bonyolultabb, mivel az OECD-szintű megállapodásoknak nem csak a digitális piac, hanem például az állami beszerzések vagy a mezőgazdasági cikkek is a tárgyát képezik, és még ezeken a területeken sem jutott dűlőre egymással az amerikai és az európai fél.

Nem holnap reggelre fogják megoldani

A megbeszélések előtt Trump már kilátásba helyezett egy 25 százalékos, az európából érkező gépjárművekre kivetett vámot, amire az Európai unió azonnal jelezte, hogy ilyen esetben válaszépésekre kényszerülne. Bruno Le Maire francia pénzügyminiszter sokadszorra mondta el, hogy nyugat-európai kollégáival teljes egyetértésben vannak a digitális platformok adóelkerülő gyakorlatainak felszámolását illetően, mivel ezek a társaságok az agresszív adótervezés és a digitális üzlet sajátosságai miatt arányaiban hihetetlenül kevés adót fizetnek be az európai államoknak. Mivel azonban a globális technológiai platformokat jellemzően amerikai vállalatok üzemeltetik, az ottani nézőpontból tulajdonképpen az amerikai internetes társaságok önkényes adóztatásáról van szó.

A beszámolók alapján az eltérő álláspontok különbsége egyelőre nem igazán oldható fel, és maga az OECD is (amelynek a a kiegyensúlyozatlan adóterhelések összhangba hozatalát célzó tervei sokkal inkább az európai megközelítésre hajaznak) jó ideje ugyanazokat a köröket futja. A legfrissebb nyilatkozatok szerint a nemrég még küszöbön állónak nevezett megegyezésre legkorábban már csak a júniusi G20-as csúcstalálkozón lehet számítani, már amennyiben az OECD még ebben a hónapban előáll egy mindenki számára komolyan vehető javaslattal. Le Maire tegnap is kincstári optimizmussal nyilatkozott ezzel kapcsolatban, kiemelve, hogy az amerikai és a francia fél sem érdekelt a konfliktus eszkalációjában. Ebbe technikai szinten már nagyon sok munkát tettek augusztus óta az OECD keretei belül, sőt külön is megemlékezett az amerikai pénzügyminiszterrel kialakított remek viszonyáról.

Trump elnök nyilatkozatai ugyanakkor arról árulkodnak, hogy a remek viszonyt nem könnyű fenntartani: az amerikai elnök lazán bemondta, hogy addig nem akart Európával foglalkozni, amíg nem végzett Kínával, de az amerikai-kínai kereskedelmi háborúban nemrégiben megkötött tűzszünet után most erre fog koncentrálni. Újra elővette az európai autók szétadóztatásának korábban már felvetett ötletét is, ami elsősorban a német gazdaságot nyomaszthatta, de eddig nem kapott megfelelő támogatást az amerikai törvényhozásban. Trump most megismételte, hogy az európaiak nem tisztességesek az Egyesült Államokkal szemben, és drámai hatású intézkedéseket ígért.

Másfelől az előző év vége óta a Kínával szemben fennálló feszültség is sokat enyhült, és decemberben aláírták az új amerikai-kanadai-mexikói szabadkereskedelmi megállapodást is, vagyis a jelek szerint Washington sem kíván minden esetben elmenni a falig.

Piaci hírek

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.