A közösségi óriás az Egyesült Államok előző, 2016-os elnökválasztásánál "elévülhetetlen érdemeket szerzett" az álhírek és egyéb, politikai nézetek befolyásolására alkalmas koholmányok terjesztésében. Azóta bizonyítást nyert, hogy Oroszországból és más helyekről is voltak akciók a közvélemény álláspontjának megváltoztatására. Négy évnek elvileg több mint elégnek kellene lennie a megfelelő óvintézkedések bevezetésére, de a Facebooknál alig pár héttel a november eleji szavazás előtt is folyik még az ötletelés, ami ráadásul egészen furcsa megoldásokban ölt testet.
Utólagos engedelmükkel
A cég tegnap hozta nyilvánosságra, hogy milyen új intézkedésekkel igyekszik platformján a választások tisztaságát biztosítani. Ezek között tagadhatatlanul az a legérdekesebb, miszerint a közösségi hálózat nem enged politikai hirdetéseket futtatni a szavazóhelyiségek zárását követően. Igen, jól olvasták. Az álhírek elleni keresztes hadjárat abban csúcsosodik ki a Facebooknál, hogy a választások érdemi részének befejeztével már nem lehet majd dezinformálni.
Mindezt egy logikai salto mortale keretében azzal indokolja a cég, hogy bár a hirdetések fontos részét képezik a véleménynyilvánításnak, november 3-án azért függeszti fel ezeket, hogy csökkentsék a visszaélések és a zavarkeltés lehetőségét.
A fentieknek értelemszerűen nem lesz semmiféle befolyása magára a választás eredményére, de annyit valóban érhet a dolog, hogy az urnák lezárása és a hivatalos eredmény kihirdetése közötti időszakban kevésbé tudják majd hergelni az embereket. Erre egyébként megvan az esély, hiszen a regnáló elnök már belengette a választási eredmények megkérdőjelezését, mivel a koronavírus miatt sokkal többen szavazhatnak majd idén levélben. Utóbbit viszont a csalási lehetőségek melegágyának tartja Donald Trump.
Az egyelőre nem világos, hogy meddig tart majd a reklámszünet a Facebooknál, ugyanakkor korábban már biztossá vált, hogy a választások előtti héten új poltikai hirdetéseket nem fogad be a cég. Ettől persze a meglévőket nyugodtan folytathatják a hirdetők.
A most bejelentett intézkedéscsomag része az is, hogy abban az esetben, ha valamelyik fél idő előtt deklarálná győzelmét a közösségi platformon, azt a cég egy tájékoztató kiegészítéssel fogja ellátni, figyelmeztetve a felhasználókat arra, hogy még mindig folyik a hivatalos számlálás.
Hosszú, eredménytelen hadjárat
A 2016-os választásokat követően sokan a Facebook nyakába varrták Trump meglepetésszerű győzelmét, mivel szerintük az utolsó napokban futótűzként terjedő álhírek hatására billent át a mérleg nyelve. A problémát egy ideig látszatintészkedésekkel és a felelősség részleges áttolásával próbálták a cégnél megoldani, és a "hadjárat" még évekkel később is csak harmatgyenge ötletelésnél tartott. (A Twitternél viszont már keményebb módra váltottak, és több más lehetséges figyelmeztető megoldás párhuzamos tesztelése mellett tavasszal már bátran moderálták magának az elnöknek a bejegyzéseit is.)
A Facebook lényegesen kesztyűsebb kézzel bánik Trump megnyilvánulásaival (ami miatt éles ellentét alakult ki dolgozók egy csoportja és az alapító-vezérigazgató között), ugyanakkor a külföldi befolyásolási kísérletekkel kapcsolatban látványos akciókkal igyekszik tevékenynek tűnni. Ennek keretében idén nyáron élesítették a még tavaly beharangozott médiafigyelő és -jelölő funkciót. Ennek értelmében a vállalat elkezd figyelmeztető megjegyzéseket rakni minden olyan csatornára, amelynek szerkesztői függetlensége nem biztosított a kormányzati tulajdonosi háttér vagy egyéb hatalmi befolyás miatt.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak