Mark Zuckerbergék feltalálták a politikai befolyásolás "esemény utáni" tablettáját.
Hirdetés
 

A közösségi óriás az Egyesült Államok előző, 2016-os elnökválasztásánál "elévülhetetlen érdemeket szerzett" az álhírek és egyéb, politikai nézetek befolyásolására alkalmas koholmányok terjesztésében. Azóta bizonyítást nyert, hogy Oroszországból és más helyekről is voltak akciók a közvélemény álláspontjának megváltoztatására. Négy évnek elvileg több mint elégnek kellene lennie a megfelelő óvintézkedések bevezetésére, de a Facebooknál alig pár héttel a november eleji szavazás előtt is folyik még az ötletelés, ami ráadásul egészen furcsa megoldásokban ölt testet.

Utólagos engedelmükkel

A cég tegnap hozta nyilvánosságra, hogy milyen új intézkedésekkel igyekszik platformján a választások tisztaságát biztosítani. Ezek között tagadhatatlanul az a legérdekesebb, miszerint a közösségi hálózat nem enged politikai hirdetéseket futtatni a szavazóhelyiségek zárását követően. Igen, jól olvasták. Az álhírek elleni keresztes hadjárat abban csúcsosodik ki a Facebooknál, hogy a választások érdemi részének befejeztével már nem lehet majd dezinformálni.

Mindezt egy logikai salto mortale keretében azzal indokolja a cég, hogy bár a hirdetések fontos részét képezik a véleménynyilvánításnak, november 3-án azért függeszti fel ezeket, hogy csökkentsék a visszaélések és a zavarkeltés lehetőségét.

A fentieknek értelemszerűen nem lesz semmiféle befolyása magára a választás eredményére, de annyit valóban érhet a dolog, hogy az urnák lezárása és a hivatalos eredmény kihirdetése közötti időszakban kevésbé tudják majd hergelni az embereket. Erre egyébként megvan az esély, hiszen a regnáló elnök már belengette a választási eredmények megkérdőjelezését, mivel a koronavírus miatt sokkal többen szavazhatnak majd idén levélben. Utóbbit viszont a csalási lehetőségek melegágyának tartja Donald Trump.

Az egyelőre nem világos, hogy meddig tart majd a reklámszünet a Facebooknál, ugyanakkor korábban már biztossá vált, hogy a választások előtti héten új poltikai hirdetéseket nem fogad be a cég. Ettől persze a meglévőket nyugodtan folytathatják a hirdetők.

A most bejelentett intézkedéscsomag része az is, hogy abban az esetben, ha valamelyik fél idő előtt deklarálná győzelmét a közösségi platformon, azt a cég egy tájékoztató kiegészítéssel fogja ellátni, figyelmeztetve a felhasználókat arra, hogy még mindig folyik a hivatalos számlálás.

Hosszú, eredménytelen hadjárat

A 2016-os választásokat követően sokan a Facebook nyakába varrták Trump meglepetésszerű győzelmét, mivel szerintük az utolsó napokban futótűzként terjedő álhírek hatására billent át a mérleg nyelve. A problémát egy ideig látszatintészkedésekkel és a felelősség részleges áttolásával próbálták a cégnél megoldani, és a "hadjárat" még évekkel később is csak harmatgyenge ötletelésnél tartott. (A Twitternél viszont már keményebb módra váltottak, és több más lehetséges figyelmeztető megoldás párhuzamos tesztelése mellett tavasszal már bátran moderálták magának az elnöknek a bejegyzéseit is.)

A Facebook lényegesen kesztyűsebb kézzel bánik Trump megnyilvánulásaival (ami miatt éles ellentét alakult ki dolgozók egy csoportja és az alapító-vezérigazgató között), ugyanakkor a külföldi befolyásolási kísérletekkel kapcsolatban látványos akciókkal igyekszik tevékenynek tűnni. Ennek keretében idén nyáron élesítették a még tavaly beharangozott médiafigyelő és -jelölő funkciót. Ennek értelmében a vállalat elkezd figyelmeztető megjegyzéseket rakni minden olyan csatornára, amelynek szerkesztői függetlensége nem biztosított a kormányzati tulajdonosi háttér vagy egyéb hatalmi befolyás miatt.

Közösség & HR

A robotok újabb bűnözési hullámot indíthatnak az Europol szerint

A robotok, a drónok és a mesterséges intelligencia fejlődésével a fizikai világban is megjelenik minden, ami eddig a digitális világra volt jellemző, nem beszélve arról, ha az automatizálás miatt tényleg tömegek veszítik majd el a megélhetésüket.
 
Hirdetés

Az ötlettől az értékteremtésig – a gépi tanulási pipeline szerepe az adattudományi működésben

A jó adatok önmagukban még nem elegendők: a modellek csak akkor működnek megbízhatóan, ha egy átlátható, automatizált és reprodukálható környezetben futnak. A gépi tanulási pipeline-ok éppen ezt a technológiai hátteret teremtik meg.

Sok szervezet adatvezéreltnek tartja magát, mert van BI rendszere és heti dashboardja. A valóságban azonban ennél többről van szó; a kérdés ugyanis nem az, hogy van-e elég adat, hanem, hogy mennyire jól használják a döntések meghozatalához.

a melléklet támogatója a One Solutions

EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT MA EGY PROJEKTMENEDZSERNEK TUDNIA KELL!

Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, csapattopológiáról. Folyamatos programok három teremben és egy közösségi térben: exkluzív információk, előadások, interaktív workshopok, networking, tapasztalatcsere.

2026.03.10. UP Rendezvénytér

RÉSZLETEK »

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.