Tavaly a felhőszolgáltatások prioritást élveztek az Alphabet beruházásai között, hogy csökkentsék a Google Cloud lemaradását a bevételeit tekintve biztosan piacvezető Amazon vagy a Microsoft mögött.

Az Alphabet-Google nemrég tette közzé legutóbb lezárt, negyedik pénzügyi negyedévének eredményeit, amelyekről részletesebben itt számoltunk be. A bevételek és a profit növekedése ellenére a fő téma a költségek emelkedése volt: ez a személyi kiadások, a marketing és a jelentős infrastrukturális beruházások miatt éves összehasonlításban 30 százalékos többletet jelentett, 24-ről 21 százalékosra rontva az eredményhányadot.

A szóban forgó infrastrukturális beruházások fő területe, bár konkrét arányokat nem közöltek, mindenképpen a cloud üzletág fejlesztése volt, 2018-ban ide áramlott a 25,8 milliárd dolláros tőkeráfordítás jelentős része. Ez különösen akkor érdekes, ha összehasonlítjuk a 2017-es 12,6 milliárd dollárral: abból kiindulva, hogy tavaly a Google szerint is egyértelnűen a felhős biznisz volt a prioritás, könnyen belőhetjük a nagyságrendet.

Jövőre valószínűleg nem költenek ennyit...

A fenti befektetéseket összefüggésbe helyezi a legfontosabb cloud piaci versenytársakkal való összehasonlítás is. Az Amazon 2018-ban 11,3 milliárdnyi tőkeberuházást jegyzett, amit nem csak az AWS felhőjére, de sok más tevékenységére, így például a raktározási és szállítási rendszerek fejlesztésére fordított; a Microsoft a maga részéről 16 milliárd dollárt költött, ugyancsak a felhő és minden más tevékenysége között leosztva.

A Google az előző év végén már a 18. cloud régióját álltotta munkába, és nemcsak odahaza, az Egyesült Államokban, de a világ más részein is további fejlesztéseket jelentett be. Ezzel párhuzamosan rengeteg embert, több mint 4 ezer új munkatársat vett fel a Google Cloud divízióhoz, jórészt a technikai és marketing területeken. Az Alphabet pénzügyi vezetője szerint ebben az évben is sokat, bár a tavalyinál kevesebbet költenek majd új eszközökre vagy tehetségmenedzsmentre.

Emellett nem csoda, hogy a nagyszabású cégfelvásárlások elmaradtak az előző évben. Az elemzők már sokszorosan kitárgyalták, hogy a Google-Alphabet csúnyán lemaradt a GitHub vagy a Red Hat akvizíciójáról, amelyek iránt amúgy érdeklődést mutatott. Hasonló jelentőségű célontokból azonban nincs túl sok, márpedig a Google versenyelőnyét a mesterséges intelligencia a kompetitív árazás frontján ilyesmivel kellene megtámogatni.

...legalábbis nem ugyanolyan dolgokra

Az esetleges felvásárlásoktól a vállalati piacon felépített hitelesség, az értékesítési kapacitások, a fejlesztői beágyazottság vagy a hibrid cloud készségek erősítését várják. A Google Cloud üzletágat ráadásul az idén már új, a szoftveres akvizíciók tekintetében páratlan tapasztalatokkal rendelkező vezető irányítja, így mindenki azt várja, hogy a társaság egy-másfél éven belül több gigafelvásárlást is bejelenthet majd.

A cloud részleget pillanatnyilag a harmadik helyre sorolják az Amazon és a Microsoft mögött, bár ezzel kapcsolatban nem állnak rendelkezésre pontos számok sem a Google, sem a versenytársak részéről. Maga a Google az "egyéb bevételek" kategóriába csapja a felhőszolgáltatások forgalmát, ami az október és december közti időszakban 6,5 milliárd dollárt tett ki – a cég annyit közölt, hogy az egymillió dollárnál nagyobb összegű üzletek száma éves szinten megduplázódott, összességében pedig túlhaladták az 5 millió fizető ügyfelet.

Az Amazon AWS, amely a becslések szerint 40 százalék körüli részesedéssel a legnagyobb piaci szereplő, a tavalyi negyedik negyedévben közel 7,5 milliárd dollárt termelt. A Microsoft "Intelligent Cloud" egysége, amely az Azure szolgáltatásait is magában foglalja, ugyanebzt az időszakot 9,38 milliárd dolláros bevétellel zárta, de itt sem lehet pontosan tudni, hogy ennek mekkora része származik az AWS-szel összemérhető tevékenységekből.

Cloud & big data

Szájkosarat raknának a britek a közösségi óriásokra

Hétfőn kemény jelentést tett az asztalra az Egyesült Királyság illetékes bizottsága. A Facebook-alapítót személyesen is felelőssé teszik amiatt, hogy az álhíreknek, a manipulációnak nincs megfelelő gátja, miközben a felhasználói adatokat nem védik megfelelően.
 
Két út közül választhatnak a magánfelhőben gondolkodó vállalatok. Vagy saját maguk alakítják ki a platformot, vagy bérelik azt egy szolgáltatótól. A nagy kérdés: hogyan lehet dönteni a két módszer között?

a melléklet támogatója az Aruba Cloud

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.